آخرین عناوین

شنبه 2 دی 1396-8:44 کد خبر:49440

مظلوم تر از همیشه:

غربت سومین جشنواره ملی برنج دابودشت پس از بی‌توجهی مسئولان

سومین جشنواره ملی برنج دابودشت و دشت‌سر این شهرستان در حالی برگزار شد که بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی در آن مشهود بود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سومین جشنواره ملی برنج دابودشت و دشت‌سر این شهرستان در حالی برگزار شد که بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی در آن مشهود بود.

با ورود به محل برگزاری همایش پلاکاردها و اطلاعیه‌های خیر مقدم مسئولانی را دیدیم که می‌توان گفت بیش از 70 درصد آنها در مراسم حاضر نشده و حتی به خود زحمت ندادند تا معاونان خود را راهی حضور در جشنواره کنند.

ابتدا از وزیر جهاد کشاورزی آغاز می‌کنیم که با هماهنگی‌های فراوان قرار بود در این جشنواره شرکت کند هر چند با توجه به اتفاقات سفر اخیرش به شمال کشور، واردات افسار گسیخته برنج به کشور، ورود بی حد و مرز برنج‌های قاچاق بی‌کیفیت به داخل مرزها توسط افراد خاص، تلمبار برنج‌های داخلی و محلی مازندران در کارخانه‌های شالیکوبی، راکد ماندن و نامعلوم بودن قیمت برنج که با رنج فراوان به دست می‌آید سفرش به آمل ضروری به نظر می‌رسید.

مشغله‌های کاری و شخصی وزیر جهاد کشاورزی عاملی شد تا حتی این مسئول ارشد دولت در زمینه کشاورزی زحمت سفر را به معاونانش ندهد.

استاندار مازندران و معاونانش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از دیگر مهمانان جشنواره برنج دابودشت و دشت‌سر بودند که خیر مقدم مردم روستا پائین هشتل بخش دابودشت توسط آنها بدون پاسخ ماند.

از نکات قوت سومین جشنواره ملی برنج دابودشت و دشت‌سر برگزاری غرفه‌های مختلف سنتی و بومی بود که در آنها جشن خرمن و آئین شکرگزاری از خداوند، جینگاسر، سازه‌ونی و زنبیل‌بافی، پخت نان، کماج و آش سنتی به نمایش در آمد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل هم دستاوردهای بومی، مازندرانی، اولین‌های آمل و دست‌ساخته‌های هنرمندان را برای استفاده عموم ارائه کرد.

بخشدار دابودشت مازندران در این مراسم اظهار کرد: برنج یکی از محصولات استراتژیک در کشور است که بر سر سفره هر ایرانی وجود دارد.

یدالله ساعی افزود: برنج در بخش دابودشت و دشت‌سر آمل از محصولات کشاورزی مهم محسوب می‌شود و باید کشاورزان را بیشتر از گذشته به سمت برنج‌کاری سوق داد.

وی تصریح کرد: امروزه با روی آوردن کشاورزان به برنج‌های ارگانیک استفاده از سموم کمتر از گذشته شده و باید در این راستا کشاورزان را حمایت کرد.

بخشدار دشت‌سر مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه باید در راه خدمت به مردم سلامت جامعه و سلامتی همه افراد در نظر گرفته شود، اظهار کرد: نباید با عدم حمایت اقبال کشاورزان به کاشت و تولید برنج با روی گرداندن از سوی آنها منجر شود.

علی فرشید‎فر افزود: کاشت، داشت و برداشت برنج همیشه مقدس و ارزشمند بوده و کشاورزان در زمین‌های شالیزاری با ذکر اهل بیت و معصومان به کار مشغول هستند.

وی با بیان برگزاری آئین شکرگذاری کشاورزان پس از برداشت برنج از خداوند، بیان کرد: باید امروزه شرایط برای سلامت برنج و استفاده سالم از آن بین مردم فراهم شود.

بخشدار دشت‌سر مازندران خاطرنشان کرد: میزان دُز سموم کشاورزی در کشورمان 32 روز است تا اثر آنها در شالیزارها از بین رود در حالی که این میزان در دنیای مدرن به کمتر از 24 ساعت می‌رسد.

براساس این گزارش، مدیحه‌سرایی برای گرامیداشت یاد و خاطره هشتمین شهید مدافع حرم آمل، امیری و طبری‌خوانی به همراه صحبت‌های کارشناسانه در بخش تولید برنج از دیگر برنامه‌های این جشنواره ملی بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :