آخرین عناوین

يکشنبه 4 بهمن 1394-0:56 کد خبر:19395

خبرگزاری فارس گزارش می‎دهد:

سلامت جنسی و تأثیر آن بر کیان خانواده

در عصر لجام‌گسیختگی ارضای غرایز جنسی که  کیان خانواده‌ها را نشانه رفته است، سلامت جنسی باید جدی گرفته شود، یک رابطه جنسی سالم و پایدار،تاثیرات عمیقی بر استحکام خانواده‌ها دارد.


به گزارش خزر تیترخبر و به نقل از فارس، در دنیای مدرنیته، عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات به‌راحتی می‎توان پیام‌های مختلفی ارسال و داده‌های زیادی را دریافت کرد، اما اینکه اطلاعات مبادله شده تا چه اندازه  می‌توانند صحیح و کارا باشند، مقوله مهمی است به‎ویژه اینکه بخواهید درباره مهم‎ترین مسائل زندگی خود اطلاعاتی را کسب کنید.

یکی از مسائلی که در دنیای مدرنیسم بیشتر به ابزار تجارت تبدیل شده و کمتر به مسائل محتوایی پرداخته می‌شود، در زمینه زندگی زناشویی و سلامت جنسی است.

آنچه از دنیای امروز درباره سلامت جنسی دیده می‎شود، بیشتر در حد انتشار تصاویر و فیلم‌های سفید و انتشار مطالب غیرعلمی بوده که به‌طور مستقیم با تجارت سکس و تبلیغ داروهایی در این زمینه ارتباط دارد و سئوال اینجاست که اگر واقعاً چنین ابزارهایی می‌توانند در سلامت بشر یا رفع نیازهای جنسی او تاثیرگذار باشند، چرا هنوز هم مشکلات جنسی پابرجاست و چرا در کنار اینهمه تبلیغات مادی خبری از معنویات نیست.

آیا در بوق و کرنای داروها، فیلم‌ها، کتاب‌ها و تصاویری که اذعان می‌دارند برای هدایت بشر در مسائل جنسی تاثیرگذار هستند، تاکنون شنیده‌اید که آیاتی از قرآن درباره آرامش زن و مرد آورده شده باشد، یا از مشاوره سخن گفته و از آموزه‌های دینی برای کنترل یا ارضای یکی از مهم‌ترین غرایز طبیعی بشر سخن بگویند.

چرا با این‌همه ابزار به‌ظاهر مناسب و کارگشا و در گیر و دار همه اطلاعاتی که فکر می‌کنیم صحیح هستند، اما باز هم اختلالات، ناتوانی‌ها، توهمات و خشونت‌های جنسی، ناآگاهی از مسائل زناشویی و طلاق‌های ناشی از آن، وجود دارد.

بی‎تردید بخش مهمی از زندگی زناشویی به روابط جنسی مربوط است، همان رابطه‌ای که اگر به‌صورت صحیح و مدیریت‌شده نباشد، مشکلاتی را برای طرفین ایجاد کرده و حتی براساس آمارهای ارائه شد، درصد قابل توجهی از طلاق‌ها را نیز منجر می‌شود.

اهمیت سلامت جنسی تا آنجاست که از سال 2010 تاکنون هرساله روز چهارم سپتامبر به نام روز جهانی سلامت جنسی نام‌گذاری شده و امسال نیز با شعار «در دنیای تفاوت‌ها، سلامت جنسی برای همگان»، همه نهادهای دولتی و حتی غیر دولتی دست‌اندرکار حوزه بهداشت و سلامت عمومی را درگیر خود کرده است.

یکی از مهم‌ترین شاخصه در یک ارتباط  زناشویی سالم آن است که دو طرف به آرامش و لذت برسند، این ارتباط تا جایی اهمیت دارد که بنا به گفته روان‌شناسان و محققان علوم اجتماعی تاثیر فوق‌العاده‌ای در تحکیم زندگی زناشویی، رفتار با فرزندان و حضور موفق‌تر در جامعه دارد.

براساس نتایج سمینار سلامت جنسی آمریکا در 2015، از نتایج یک ارتباط جنسی سالم می‌توان به تاثیر مثبت در کاهش برخی بیماری‌ها مانند قلبی و استرس، افزایش طول عمر، جوان ماندن، ایمنی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها، بهبود عملکرد مغز و کاهش افسردگی اشاره کرد.

بسیاری از محققان حوزه سلامت جنسی معتقدند که هر چه در تعاملات اجتماعی، زن و مرد باید حجب و حیا را رعایت و از برخوردهای زننده، تحریک‌آمیز و دور از ادب پرهیز کنند، اما این موضوع در ارتباط زناشویی نباید وجود داشته باشد و اصلا در این ارتباط حجب و حیا معنای دیگری می‌یابد.

* ارتباط جنسی سالم و واقع‌گرایانه

سمینار دو روزه سلامت جنسی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که شرکت کنندگانی از سراسر کشور را نیز با خود همراه کرده بود، حاوی مطالب ارزنده‌ای در زمینه سلامت جنسی بود که مورد توجه ماماها، پزشکان عمومی خانواده و آزاد، متخصصان زنان، ارولوژیست‎ها و روان‌شناسان قرار گرفت تا این داده‌های اطلاعاتی را در اختیار جامعه هدف قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت غنی‎سازی ارتباط جنسی و تأکید بر یک رابطه سالم، گفت: باید بدانیم که هر نوع ارتباط جنسی رضایت‎بخش نیست، زن و شوهر زمانی می‎توانند به آرامش جنسی برسند که در آن رابطه‌ای واقع‌گرایانه و مثبت، به‎دور از سرزنش جنسی، کارآ و لذت بخش اتفاق بیفتد.

علی‌محمد نظری با بیان اینکه رضایت جنسی با صمیمیت و پایداری همراه است، اظهار کرد: ارتقای این رضایت فرایندی است که نیازمند صرف زمان و انرژی است و بسته به اینکه چگونه رفتار می‌کنید و چه احساسی دارید، سطح علاقه  انرژی جنسی متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه بیماریی‎هایی چون دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و حتی عادات بد غذایی در سلامت جنسی زوجین تاثیرات مستقیمی دارد، افزود: بعضاً زن و شوهر به این علت‌ها توجه ندارند و چون در یک ارتباط سالم نمی‌توانند قرار بگیرند، لذا با مقصر شناختن یکدیگر مسیر زندگی آنها تغییر می‌کند و حتی دچار توهم جنسی شده و دیگر احساس لذت نمی‌کنند.

این روان‌شناس مجرب با بیان اینکه برخی‌ از بانوان یا آقایان به‎راحتی از تفاوت ارتباط جنسی خود سخن می‎گویند، گفت: آنها در حالی این مسائل را عنوان می‌کنند که آگاهی لازم از یک ارتباط سالم را ندارند و بیشتر از آنکه به‌دنبال رفع مشکل باشند، در پی شخصیت‌های جدید هستند و این‌گونه بستر جدایی‌ها و اضمحلال روابط خانوادگی را فراهم می‌کنند.

* تبلیغات ماهوارهای و ایجاد مشکلات جدید

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به تبلیغات و تجارت سکس همچنین داروهایی که در این زمینه‌ها پیشنهاد می‌شود، تصریح کرد: آن‌چه که از تصاویر و فیلم‌ها و داروهای جنسی حاصل می‌شود، صرفاً برقراری یا رسیدن به یک لذت جنسی سالم نیست، حتی استفاده از این امکانات و ابزار نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به ایجاد یک مشکل جدید می‌انجامد.

وی ادامه داد: آموزش‌ها باید از مبادی معقول باشد، راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی که مازندران نیز مجوز راه‌اندازی آن را دریافت کرده و استفاده از مشاوره‌های روان‌پزشکی بسیار تاثیرگذار است، زیرا آن‌چه در دنیای تبلیغات شاهد آن هستیم با واقعیت‌ها متفاوت بوده و در واقع افرادی که در فیلم‌های سفید ایفای نقش می‌کنند، در حال بازیگری هستند.

نظری درباره ضرورت تربیت جنسی فرزندان، گفت: برخورد مستقیم با فرزندان و سرزنش آنها هیچ‌گاه نمی‌تواند کمکی در این زمینه داشته باشد، لذا مراجعه به مشاور مدرسه یا پزشک خانواده و روان‌شناس یک راهکار کارا، علمی و عملی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به نقش اخلاقیات در زندگی زوجین، تصریح کرد: بدون تردید پای‌بندی به این شاخصه تاثیر زیادی در پایداری کیان خانواده دارد، توجه به سلامت جنسی و ایجاد رابطه معقول با همسر به‌ویژه در ارتباطات جنسی نیز بخش مهمی از پای‌بندی به اخلاقیات در کانون خانواده است.

* ضرورت آموزش در رفع اختلالات عملکردی جنسی

براساس این گزارش، اختلالات عملکردی جنسی در زنان یا مردان می‌تواند بر روی زندگی زناشویی تاثیر گذاشته و ابعاد زندگی را مختل کند، برخی‌ از محققان از ناتوانی جنسی می‌گویند و دلیل اصلی آن را ناآگاهی در روابط جنسی اعلام می‌کنند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی به فارس می‎گوید: اختلالات میل جنسی، ارگاسم و درد جنسی سه اختلال شایع در زنان است که نیازمند ارزیابی اختصاصی و اصول مشاوره است.

آرمین فیروزی اظهار کرد: عوامل روانشناختی، نداشتن اطلاعات و آموزش‌های لازم، اضطراب و انتظارات منفی از جمله ریزفاکتورهای اختلال درد جنسی در زنان است.

وی از جمله اختلالات عملکردی جنسی در مردان را نیز شامل اختلال در میل جنسی، ایرکشن و انزال زودرس عنوان کرد.

این روانشناس با بیان اینکه آموزش به زوجین نقش زیادی در رفع اختلالات جنسی دارد، گفت: از نظر ما، بروز این مشکلات در زوجین مهم نیست، مهم آن است که ادامه پیدا نکند، زیرا روان‌شناسان سعی دارند تا در این شرایط، علاوه بر درمان اختلالات جنسی در زن و شوهرها، ارتباط قوی‌تری را نیز بین آنها ایجاد کنند.

این روانشناس گفت: هر چه قدر در زمینه مسائل جنسی، آموزش‌های ساخت‌مند بیشتر شود، انتظارات جنسی و عملکردی در پاسخ‌گویی چرخه جنسی بیشتر و بالاتر است.

* ضرورت سلامت جنسی در همه سنین

آن‌چه به عنوان سلامت جنسی مطرح می‌شود، فقط در رابطه دو نفره خلاصه نمی‌شود، بلکه این موضوع از دوران جنینی و تولد تا زمان مرگ باید با انسان همراه باشد.

خانواده‌ها باید اصل صمیمیت در محیط خانه را رعایت کنند؛ فرزندان ما نیز باید مطابق با سن و میزان آگاهی، بیاموزند که چگونه از اندام‌های جنسی خود محافظت کنند، بهداشت فردی در این زمینه را یاد بگیرند، با عوامل خطرآفرین آشنا شوند، کارکرد اندام‌های تناسلی را بدانند و نسبت به سلامت آن حساس باشند.

والدین باید رفتارهای جنسی فرزندان خود را مراقبت و بستری را برای ابراز سوالات در این زمینه فراهم کنند، زیرا آنها اگر نتوانند سئوالات خود را از پدر و مادر بپرسند، به‌سمت همسالان کشیده می‌شوند، ممکن است در دام رفتارهای پرخطر بیفتند و والدین زمانی متوجه شوند که دیگر دیر شده است.

در عصر ارتباطات، تابوی مسائل جنسی شکسته شده، دیگر مسائل پنهانی در این زمینه وجود ندارد، با گسترش ابزار و اطلاعات توقعات و انتظارات زوجین از یکدیگر بالا رفته است، مسائل جنسی از شکل نیاز به یکی از مسائل مهم و پرچالش روز تبدیل شده است، کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده، روز جهانی سلامت جنسی در تقویم ثبت است، سمینارهای مختلفی برگزار و محققان، روان‌شناسان و کارشناسان زیادی درباره یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز و مبحث زناشویی بحث و تبادل نظر می‌کنند.

در گذشته حتی صحبت کردن درباره این موضوع را زشت می‌دانستند و حجب و حیای اجتماعی و فردی نسبت به آن وجود داشت، سطح توقعات زناشویی در آن دوران قابل مقایسه با شرایط امروز نیست، اکنون شرایط تغییر یافته است و اینکه سمینارهای مختلف سلامت جنسی برگزار می‌شود، بر حسب نیاز  امروز جامعه بوده و امری معقول و ضروری است.

* رابطه جنسی، مهم‌ترین بخش زندگی زناشویی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به فارس گفت: سلامت جنسی رویکردهای مختلف زیست‌پزشکی، بالینی، آموزشی، بهداشتی، اخلاقی و حقوقی دارد، موضوع‌هایی مانند فیزیولوژی و کالبدشناسی باروری و جنسی در انسان، مشکلات جسمانی در زنان و مردان، بیماری‌های مقاربتی و پیش‌گیری از آنها و رفتارها و اختلال‌های جنسی زناشویی را در بر می‌گیرد.

صغری خانی اظهار کرد: توجه به روابط جنسی از مهم‌ترین بخش روابط زناشویی است که کیفیت آن نه‌تنها سلامت فرد و خانواده را در تاثیر قرار می‌دهد، بلکه سبب ارتقای سلامت جامعه می‌شود، لذا فهم روابط صحیح جنسی و تاثیرات آن بدون توجه به یک نگاه چندگانه دارای نقص‌های فراوانی است و تدوین سیاست‌های راهبردی را برای آیندگان دچار چالش می‌کند.

وی گفت: پرداختن به موضوع‌هایی مانند آموزش سلامت جنسی به زوج‌های در آستانه ازدواج، آموزش پیش‎گیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز، پیش‌گیری، مشاوره و درمان اختلالات جنسی و ناهنجاری در رفتارهای جنسی و پیش‌گیری از خشونت‌های جنسی، امروزه بیش از پیش نمایان است.

این دکترای بهداشت باروری با بیان اینکه نخبگان علوم پزشکی، روان‌شناسی و تربیتی و عالمان حوزه‌های علوم دینی باید در کنار هم برای حل معضلات جنسی قدم بردارند، تصریح کرد: پدیده‌های ویران‌گر سکس، ایدز، لجام گسیختگی، طلاق و انهدام رکن اساسی تربیت انسان یعنی خانواده، پیدایش قابل توجه فرزندان طلاق و آثار منفی آن در سلامت جسم و روان فرزندان و افسار گسیختگی ارضای غرایز و لذات جنسی بدون تردید از منکرات بزرگی به‎شمار می‌روند.

خانی ادامه داد: پای‌بندی به اخلاقیات و استفاده از آموزه‎های انبیا و اولیای الهی و بزرگان دین، نسخه شفابخشی برای همگان است تا در سایه این تعالیم ارزشمند و بنیادین، در حفظ و تحکیم کانون خانواده بکوشند.

وی ادامه داد: در همین راستا، گروه بهداشت باروری دانشکده پرستاری «نسیبه» ساری در پرداختن به آموزش سلامت جنسی و ارتقای سلامت آحاد جامعه، خود را موظف به بیان آموزش‌ها دانسته و در این راه، بخش مقدماتی سمینار سلامت جنسی در تابستان سال گذشته برگزار و بخش پیشرفته آن نیز در 29 و 30 دی‎ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری برگزار شد.

وی در پایان گفت: در بخش عملیاتی این سمینار نیز، مازندران در کنار 13 دانشگاه دیگر مجوز تأسیس کلینیک سلامت جنسی را دریافت کرده و اکنون این کلینیک در خیابان 18 دی ساری، ساختمان هلال احمر در نظر گرفته شده که به‌زودی با تجهیز نیروی انسانی و لوازم مورد نیاز، راه‌اندازی می‌شود.

* ضرورت پای‌بندی به اخلاقیات

به گزارش فارس، با تورقی به زندگی ائمه معصومین (ع) درس‌های زیادی می‌توان از رازهای پنهان در زندگی زناشویی و عشق‌بازی با همسر یافت؛ رسول اکرم (ص) همواره جوان‎ها را به ازدواج تشویق و از مجرد بودن نهی ‌می‌کرد، از آنها می‌خواست تا همسری اختیار کنند که با او نرد عشق و بازی و شوخی کنند، از اهمیت روابط عاشقانه می‌گفت و می‌فرمود: مردی نیست که دست همسرش را عاشقانه بگیرد، جز آنکه آفریدگار برای او پنج پاداش می‎نویسد، پس اگر او را در آغوش کشد، 10 پاداش می‌برد و اگر با او درآمیزد، از دنیا و هر آن‎چه در آن است بهتر است. (دعائم‌‌الاسلام 190/2)

پیامبر اسلام (ص) همچنین شتاب نکردن در آمیزش جنسی با همسر را مستحب دانسته‌اند؛ یعنی دقیقاً همان اصولی که از نظر علمی ثابت شده است را به‌خوبی و با زبانی ساده و همه‌فهم گوشزد می‌کرد، خطاب به مردانی که چند همسر داشتند، می‌فرمود: مردی که چند همسر برگزیند و نتواند آنها را از نظر جنسی اشباع کند، و زنان دامن خویش را به گناه آلوده کنند، گناه این کار بر عهده مرد است. (دعائم‌الاسلام 193/2، مستدرک‌الوسائل 34/15)

در دنیای پرهیاهوی امروز که انسان‌ها آرام‎آرام از معنویات فاصله می‎گیرند، برای رفع مشکلات به‎دنبال نسخه شفابخش هستند، در حالی‌که راه از بیراهه و حق از باطل و تاریکی از روشنی مشخص است، تنها راه نجات‌بخش، برنامه کامل و اساسی و تنها رمز بازگشایی قفل مشکلاتی که امروزه دنیا را با مشکلات بی‎شماری از جمله مسائل جنسی تهدید می‌کند، استفاده از تعالیم حیات‌بخش و روح‌بخش اسلام و آموزهای دینی است.

آن‌چه در مکتب اسلام درباره تحکیم خانواده ذکر شده است، همه نیازهای انسان از جمله روحی، جسمی و عاطفی را ذکر کرده و برای هر کدام، راه حلی معقول و منطقی در نظر گرفته است که از نظر علمی نیز ثابت شده است.

در عصر لجام‌گسیختگی ارضای غرایز و لذات جنسی که به تجارتی پرسود تبدیل شده و کیان خانواده‌ها را نشانه رفته است، بیش از پیش باید به‎سمت پای‌بندی اخلاقیات رفت و در حالی‌که می‌توان بهار و شادابی عمر خود را با تکیه بر تعالیم اسلامی و فضیلت‌های انسانی طی کرد، رفتن به‎سمت خزان، یک اشتباه بازگشت‌ناپذیر و غیرقابل جبران است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :