آخرین عناوین

شنبه 18 آذر 1402-16:53 کد خبر:128860

شمال نیوز گزارش می دهد:

تاریخ مازندران در انبار؛ خانه ‌به ‌دوشی کتاب در شهرِ خیّرینِ فرهنگی !

همه کسانی که با فعالیت‌های فرهنگی در استان مازندران آشنایی دارند می‌دانند بابل و آمل بیشترین تعداد خیّرین فرهنگی را دارد و جای تأسف است طی سه سال اخیر چرا گامی برنداشتند؟


خزرتیترخبر، طی روزهای گذشته تصاویری از اجرای حکم تخلیه کتابخانه امامزاده یحیی شهرستان بابل که از نظر ملکی متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان بود و در اختیار اداره کتابخانه عمومی قرار داشت منتشر شد که در فضای مجازی موجبات نگرانی قشر فرهنگی و فعالان این حوزه شد.

براساس این گزارش، با توجه به این ‌که مرکز مازندران ‌پژوهی مرحوم دکتر انوشه نیز در یکی از طبقات همین ساختمان مستقر بود، این مجموعه با کتاب‌های نفیس و بسیاری از نسخه‌های خطی و ارزشمند، مجبور به تخلیه ملک شدند و درحال حاضر این اسناد مهم فرهنگی سرنوشتی مبهم دارند.

این تصاویر و این اخبار از آنجایی نگران‌کننده است که نه تنها بابل که بسیاری از شهرهای استان، فاقد کتاب‌خانه مستقل و سالن مطالعه و راهروی ویژه کتاب کودک هستند و با توجه به سیطره فضای مجازی که ایجاب می‌کند هم خانواده‌ها و هم نوجوانان و کودکان  با اطلاعات موثق کتاب‌های معتبر خود را در برابر اطلاعات ناقص و بعضاً دروغین فضای مجازی مسلح کنند، وجود چنین مراکزی یک ضرورت و اولویت است.

اما گویا اداره کتابخانه‌های عمومی بابل فاقد سالن مستقل بود و طی سال‌های اخیر  نیز این ساختمان با کمترین مبلغ اجاره از اوقاف به اداره کتابخانه‌ها واگذار شده بود و بیش از آنچه که در قرار داد بود، این تصرف ادامه داشت تا این ‌که در نهایت با اقدام قضایی اوقاف و حکم دادگاه هم کتابخانه تخلیه شد و هم مرکز مازندران‌شناسی دکتر انوشه.

• تخلیه بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه شوک‌آور بود

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رشته باستان‌شناسی اظهار کرد: خبر تخلیه بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه شوک‌آور بود و احیای دوباره این بنیاد بسیار دشوار شده است، چهار سال با این مجموعه همکاری داشتم و شاهد بودم که پژوهش‌های علمی ارزشمندی در این بنیاد انجام شد.

پروفسور حسن فاضلی نشلی گفت: بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه در مسیر تکاملی قرار گرفته بود و نقص‌های موجود در این مجموعه به مراتب کاهش یافت.

وی تصریح کرد: در دوره‌ای که فضای مجازی با آن همه اطلاعات نادرست برای افکار عمومی محل رجوع شده، وقتی یک گروه صاحب ‌نظر از سراسر کشور برای انجام تحقیقات علمی زیر یک سقف جمع شده‌اند باید مورد حمایت قرار گیرند.

• ابهام در سرنوشت بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه

این باستان‌شناس برجسته کشور اظهار کرد: بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه یکی از مراکز تحقیقاتی ارزشمند کشور بود که می‌توانست در جهت هویت‌بخشی نسل جوان اقدامات خوبی ارائه کند، هویت ‌بخشی برای نسل جوان جامعه در این مقطع زمانی یکی از ضروریات است و بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه در این مسیر نقش برجسته‌ای داشت.

فاضلی نشلی خاطرنشان کرد: این بنیاد پشتوانه‌ای مردمی داشت که با کمک‌های مردمی هم اداره می‌شد و در مسیر خودآگاهی تاریخی حرکت می‌کرد، هر چند به احیای این مجموعه امیدی ندارم، اما تقاضای ما از بزرگان شهر بابل و مسئولان استانی و شهرستانی آن است که اجازه ندهند این مجموعه فعالیت علمی و پژوهشی خود را به صورت کامل قطع کند.

• انتقال ۲۰ هزار جلد کتاب به انبار

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ و سرویراستار دانشنامه مازندران نیز که پس از درگذشت استاد انوشه مسئولیت اصلی پیگیری و سرپرستی تالیف این اثر را به عهده گرفت و حضور مستمری در مرکز مازندران‌پژوهی داشت نیز گفت: بعد از تخلیه بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه ۲۰ هزار نسخه از کتاب‌های تخصصی مربوط به تاریخ مازندران به یک انبار منتقل شد.

بیژن هنری ‌کار با بیان این که تعطیلی این بنیاد اقدامی بهت ‌آور است، اظهار کرد: تمام مقاله‌های دانشنامه در حال بارگذاری در سایت دانشنامه مازندران بود که متاسفانه اکنون بارگذاری مقاله‌ها متوقف شده است.

وی افزود: برای تهیه دانشنامه مازندران علی شافی بنیان‌گذار کتابخانه امامزاده یحیی(ع) از قرض‌الحسنه توسعه عصر شمال بابل وام گرفت تا دانشنامه مازندران در سه جلد چاپ شود.

هنری‌کار در خصوص فعالیت دوباره این بنیاد ابراز ناامیدی کرد و گفت: انتظار ما از بزرگان شهر بابل به ویژه امام جمعه محترم شهر آن است که در شرایط فعلی کمک کنند تا مشکل این مجموعه حل شود و فضای مناسبی در اختیار بنیاد قرار گیرد.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران ضمن تأیید حکم تخلیه، گفت: برابر اسناد و مدارکی که در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت این ساختمان بیش از زمان قرارداد اولیه تحت تصرف اداره کتابخانه ها قرار داشت.

• اوقاف در قبال موقوفات وظیفه و تکلیفی سنگین دارد

صاحب نجفی گفت: ادارات اوقاف در قبال موقوفات مسئولیت دارند و اگر برابر وظیفه و مسئولیت خود عمل نکنند قطعاً از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بازخواست قرار می‌گیرند و براین اساس اداره شهرستان اقدام به شکایت کرد و حکم تخلیه گرفت. 

بررسی مجموعه اتفاقات در این زمینه نشان می‌دهد کوتاهی اصلی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی ازجمله اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران صورت گرفت  که از این مشکل خبر داشتند و از ناچاری قانونی اداره اوقاف آگاه بودند اما به ‌رغم وجود اخطارها، هیچ گامی برنداشتند یا حداقل در این روزهای پس از تعطیلی هیچگونه واکنشی نشان ندادند .

نقدی که به اداره‌کل کتاب‌خانه‌های استان وارد است بیشتر از این جهت است همه کسانی که با فعالیت‌های فرهنگی در استان مازندران آشنایی دارند می‌دانند بابل و آمل بیشترین تعداد خیّرین فرهنگی را دارد و جای تأسف است طی سه سال اخیر که این تصرف مجاز بر زمان قانونی و شرعی ادامه داشت، چرا گامی برنداشتند و از این ظرفیت استفاده نکردند ؟

اگر قرار بود با اعتبارات قطره ‌چکانی دولت‌ها طرح‌های فرهنگی به نتیجه برسد که کتاب‌خانه مرکزی ساری حدود 15 سال از زمان شروع همچنان وضعیتی مبهم نمی‌داشت و مدیران لازم است نیم‌نگاهی به ظرفیت‌های مردمی داشته باشند به‌ ویژه این‌ که نام و لقب دولت سیزدهم، دولت مردمی است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :