آخرین عناوین

سه شنبه 18 مهر 1402-12:0 کد خبر:127850

اما و اگرهای گلایه مردم از نبود کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها:

سردرگمی رانندگان از امتناع تا مقاومت در ارائه کارت سوخت

الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در جایگاه‌های عرضه موجب بروز مشکلاتی شده است که گلایه‌‌مندی مردم را در پی داشته است.


به گزارش بلاغ؛ حذف یا همان محدودیت کارت سوخت جایگاه‌های عرضه موجب گلایه‌مندی مردم شده است و منتظرماندن پشت صف کارت و یا دست خالی برگشتن از جایگاه‌های عرضه از مواردی است که بر تشدید این گلایه‌ها، دامن زده است.

چندماهی از الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در جایگاه‌های عرضه کشور می‌گذرد و با این حال، برخی از مردم، تمایلی به سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی ندارند و به دلیل عدم به همراه داشتن کارت سوخت موجب بروز مشکلاتی برای خود و جایگاه‌داران می‌شوند.

گلایه‌مندی مردم از محدودیت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها

البته نباید از این نکته هم غافل شویم که مالکان برخی خودروها و موتورسیکلت‌های مدل پایین ضمن اینکه فاقد کارت سوخت هستند امکان ثبت‌نام هم ندارند و این عده هم با حذف کارت سوخت از جایگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند؛ مضاف بر اینکه بسیاری از مالکانی که به تازگی اقدام به انجام معامله خرید خودرو کرده‌اند در مدت زمان چندماهه تحویل کارت سوخت نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

از همه این نکات که بگذریم استان مازندران یک استان گردشگرپذیر با ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر است که اگر درصد کمی از این مسافران نیز از کارت سوخت شخصی خود استفاده نکنند، خود به تنهایی سبب بروز مشکلات عدیده و طولانی شدن صف در جایگاه‌های عرضه می‌شود.

پمپ‌چی‌ها از ارائه کارت سوخت خودداری می‌کنند!

مردم می‌گویند در مراجعه با جایگاه‌های عرضه سوخت، پمپ‌چی‌ها از ارائه کارت سوخت به رانندگان خودداری می‌کنند و در پاسخ می‌گویند کارت‌ها جمع‌آوری شده است.

در واقع با وجود صحبت مسئولان مبنی بر اینکه، به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌دار خواهد بود بسیاری از متصدیان جایگاه‌های سوخت عنوان می‌کنند که کارت سوختی در اختیار ندارند و مراجعان حتما باید از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند؛ این موضوع مراجعان را سردرگم کرده است.

یکی از شهروندان مرکز مازندران در این باره می‌گوید: برخی جایگاه‌داران به دلایلی که مشخص نیست از ارائه کارت سوخت آزاد خودداری می‌کنند.

وی افزود:  این چندمین جایگاه سوختی است که برای دریافت بنزین آزاد مراجعه می‌کنم، اما هر جایگاه از دادن کارت سوخت امتناع می‌کند.

مقاومت مالکان در استفاده از کارت‌های شخصی!

پرسنل یکی از جایگاه‌‌های عرضه سوخت نیز می‌گوید: همه چیز به حذف کارت سوخت جایگاه‌ها باز نمی‌گردد، برخی‌ها کارت سوخت دارند اما زورشان می‌آید از کیف‌شان بیرون بیاورند.

وی افزود: البته یکی از دلایل امتناع پمپ‌چی‌ها نیز آن است که مردم به استفاده از کارت‌های شخصی خود عادت کنند، اما عمده مراجعه‌کنندگان به محض ورود به جایگاه از ما تقاضای کارت سوخت می‌کنند.

این فرد معتقد است که در کنار همه این موضوعات، فراهم آوردن زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مردم از جمله مواردی است که باید قبل از اجرای طرح انجام می‌شد نه حین اجرای آن.

استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی مصوبه مجلس است

سبحان رجب‌پور مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری در زمینه این مشکل گفت: طبق بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور طرح الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفت و طبق مصوبه مجلس باید ۹۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها باید با کارت شخصی انجام گیرد.

وی افزود: برخی از کاربران علاقه به استفاده از کارت‌های شخصی در جایگاه‌ها ندارند و ۹۵ درصد این مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌ها دارای کارت سوخت و سهمیه بنزین هستند که نمی‌خواهند از کارت شخصی خود استفاده کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، خاطرنشان کرد: اکثر این افراد، کارت‌های ملی، عابربانک وگواهینامه را به همراه دارند اما از به همراه داشتن کارت سوخت، امتناع می‌کنند و سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه‌ها به طور کامل جمع‌آوری نشد

این مسئول با بیان اینکه کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه‌ها به طور کامل جمع‌آوری نشده و تعدادی در هر جایگاهی موجود است، گفت: استفاده از این کارت تنها برای موارد اضطراری است و مردم با کارت سوخت شخصی برای سوختگیری وارد جایگاه‌های استان شوند.

رجب‌پور با بیان اینکه استفاده مردم از کارت سوخت در اختیار جایگاه‌ها محدود به مواقع اضطرار است، اضافه کرد: افرادی که کارت سوخت‌شان مفقود شده، یا کارت سوخت به دست‌شان نرسیده و یا سهمیه آن به اتمام رسیده، می‌توانند از کارت‌های سوخت محدود موجود در جایگاه‌ها استفاده کنند.

وی اعلام کرد: روزانه هر جایگاهی حداقل پاسخگوی ۲۵۵ متقاضی استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها است و اگر شهری دارای  چهار پمب بنزین باشد ما روزانه در هر شهر به یک‌هزار مراجعه کننده بدون کارت سوخت، پاسخ می‌دهیم.

تحویل کارت ویژه سوخت‌گیری موتورسیکلت‌ها به جایگاه‌ها

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، گفت:‌ در خصوص مالکان موتورسیکلت‌های مدل پایین نیز برای هر جایگاهی کارت ویژه مخصوص موتورسیکلت‌ها ارائه شده است و می‌توانند از کارت‌ها در زمان سوخت گیری استفاده کنند.

این مسئول در خصوص مالکانی که به دلیل انجام معامله و یا ثبت نام فاقد کارت هستند، مطرح کرد: هر فردی که مدارک ثبت‌نام کارت سوخت را به جایگاه‌داران ارائه کند، کارت آزاد سوخت در اختیار او قرار داده می‌شود.

رجب‌پور با رد این سخن مردم که کمبود کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه مازندران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است؛ گفت: شهروند آن استان هم که به مازندران می‌آید می‌گوید در شهر ما کارت سوخت نیست اما با این حال، تکلیف قانون است و اگر صحیح هم باشد مدیری که در یک استان دیگر تکلیف قانونی خود را انجام نداده باید به مراجع بالادستی خود پاسخگو باشد.

 کارت سوخت آزاد در تمامی جایگاه‌های عرضه مازندران وجود دارد

وی تاکید کرد: کارت سوخت آزاد در تمامی جایگاه‌های عرضه مازندران وجود دارد و حتی در برخی از جایگاه‌ها دو کارت سوخت در اختیار آنان قرار داده شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با بیان اینکه هدف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، جمع‌آوری تمام کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها نیست، بلکه هدف ساماندهی آن‌ است؛ اذعان کرد: استفاده مردم از کارت سوخت شخصی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

دلایل مقاومت مردم در استفاده از کارت‌های شخصی

سید اسحاق حمیدیان رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های پمپ بنزین مازندران نیز در خصوص چرایی عدم استفاده مالکان خودرو از کارت‌های شخصی، می‌گوید: با توجه به محدودیت کارت سوخت جایگاه تا زمان ثبات استفاده از کارت شخصی، مقاومت‌هایی از برخی مالکان خودرو برای استفاده از کارت شخصی وجود دارد و آن‌ها را به سمت استفاده از کارت آزاد جایگاه سوق می‌دهد.

وی افزود: تقریبا بیش از ۷۰ درصد از مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند، ولی به دلایلی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند؛ اما عده‌ای جزو مصرف کنندگان واقعی کارت آزاد جایگاه‌ها هستند که ممکن است حق آن‌ها ضایع شود.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های پمپ بنزین مازندران، خاطرنشان کرد: نگرانی مردم از معیوب شدن کارت شخصی و همچنین از مفقود شدن آن در جایگاه‌ها، اتمام سهمیه تخصیصی یارانه‌ای کارت خود باعث شده که بیشتر رغبت به استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه داشته باشند.

حمیدیان تصریح کرد: از طرفی یکی دیگر از دلایل نگرانی مردم این است که صدور کارت المثنی در بازه زمانی مشخص صورت نمی‌گیرد، هرچند طی چند ماه اخیر صدور آن در زمان کوتاه‌تری در حال انجام است.

اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص اجرای طرح انجام شده است

خلیل‌پور رئیس اداره روابط عمومی منطقه نفتی ساری اظهار کرد: در درجه اول باید به اطلاع ذی‌نفعان برسد که این رسالت توسط روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و مناطق ۳۷ گانه از جمله منطقه ساری از طریق رسانه‌های جمعی و مصاحبه بالاترین مقام تا اصحاب رسانه و کسانی که صاحب تریبون بودند به سمع و نظر مشتریان و ذی‌نفعان رسیده است.

وی افزود: کمتر کسی است که بگوید از این اطلاع‌رسانی بی‌خبر است، اما آنچه درنظرسنجی و افکارسنجی به دست آمد به غیر از درصد کمی که نیازمند واقعی استفاده از کارت اضطراری جایگاه است.

شایعات مانع از اجرای صحیح طرح شده است

رئیس اداره روابط عمومی منطقه نفتی ساری، تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی مقاومت برخی مردم در برابر این فرهنگ‌سازی، شایعاتی است که به گوش می‌رسد، از قبیل گرانی بنزین، خرابی تراشه کارت‌ها، ترس از مفقود شدن، ترس از طولانی بودن زمان صدور کارت، جا ماندن کارت در جایگاه و عواملی از این دست که از موانع اجرای صحیح این طرح است.

خلیل‌پور ادامه داد: این اطلاعات نادرست عموما از افراد غیر مسئول منتشر شده حال آنکه منافع فردی استفاده از کارت شخصی که منتج به منافع اجتماعی هم خواهد بود، از جمله رد یابی جاماندن کارت و سرقت ، جلوگیری از سوء استفاده احتمالی جایگاه از کم فروشی و گران فروشی فرآورده، جلوگیری از قاچاق و توزیع نا عادلانه یارانه بنزین که برای افرادی که بدون انضباط مصرف از یارانه بیشتری استفاده کرده در مقابل آن‌ها که رعایت الگوی مصرف می‌کنند نظام توزیع عادلانه یارانه بنزین را دچار اختلال می‌کنند و همچنین باعث ناترازی در تولید و مصرف و برنامه‌ریزی‌های آتی می‌شود.

وی متذکر شد: اگر مردم به شایعات توجه نکنند جز عده معدودی نیاز به کارت سوخت اضطراری (کارت آزاد سوخت) پیدا نخواهند کرد و سهولت دسترسی نیازمندان واقعی به سوخت اضطراری مدیریت خواهد شد.

به گزارش خزرتیترخبر، اجرای طرح الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در جایگاه‌های عرضه در حالی در تمامی کشور در حال اجرا است که پای برخی از مولفه‌های چندگانه میان مجریان، متقاضیان و مراکز عرضه می‌لنگد./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :