آخرین عناوین

يکشنبه 12 تير 1401-21:15 کد خبر:103867

برای دومین بار در جلسه شورای شهر ساری صورت گرفت:

غیبت مجدد شهردار در صحن شورا/پرونده استیضاح شهردار دوباره به جریان افتاد

در سی ‌و پنجمین جلسه علنی شورای شهر ساری، برای دومین بار استیضاح شهردار ساری در دستور کار اعضای ششمین دوره‌ی شورای شهر قرار گرفت.


به گزارش خزرتیترخبر، عصر امروز در سی ‌و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی مرکز مازندران  که با حضور همه عضو شورا برگزار شد ، استیضاح شهردار ساری در دستور کار اعضای ششمین دوره‌ی شورای شهر قرار گرفت.

در شرایطی که یکی از دو دستور جلسه امروز شورای مرکز استان حضور شهردار ساری در صحن برای پاسخگویی به پرسش سبحان بخشی و میررحمان میرشجاعی دو عضو شورا بود، جواد طالبی در این جلسه حضور نیافت و همین موضوع میل و انگیزه مخالفان شهردار برای از سرگیری پرونده برکناری او را تقویت کرد.

اگر چه پرویز شعبانی رئیس شورای شهر ساری اعلام کرد که شهردار برای حضور در همایش شهرداران شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر که فردا - دوشنبه ۱۲ تیر- با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود امروز به تهران رفت و نتوانست در این جلسه حضور یابد ، اما سه عضو مخالف شهردار در این جلسه معتقد بودند شهردار با توجه به برگزاری همایش شهرداران در روز دوشنبه، می‌توانست امروز در صحن شورا حضور یابد و به پرسش‌های مطرح شده توسط دو عضو پاسخ دهد.

پرسش‌های دو عضو منتقد شورای شهر ساری روز ۲ تیر به شهردار ابلاغ شده بود و طبق مقررات شهردار ۱۰ روز پس از دریافت پرسش از رئیس شورای شهر فرصت داشت که برای پاسخ به این پرسش‌ها در صحن شورا حضور یابد.

رئیس شورای شهر ساری در این نشست با اعلام این که شهردار قبلا پاسخ هایش را به صورت مکتوب به شورا ارائه کرد ، گفت که به دلیل موجه بودن سفر کاری شهردار به تهران، غیبت او را نباید به حساب استنکاف گذاشت و می‌توان فرصت مجدد برای حضور شهردار و پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح شده در نظر گرفت ، اما سه عضو منتقد شورای شهر که در ماه‌های اخیر نیز پیگیر برکناری و استیضاح شهردار ساری بودند این غیبت را استنکاف شهردار تلقی کردند و خواستار به جریان افتادن استیضاح شهردار شدند.

میررحمان میرشجاعی یکی از طراحان پرسش و منتقدان شهردار در این نشست با تشریح برخی از دلایل خود برای به جریان افتادن استیضاح شهردار گفت: این که شهردار به نمایندگان مردم در شورای شهر پاسخگو باشد کمترین حق شهروندان است. این‌ که پاسخ کتبی توسط ایشان فرستاده شد مورد تایید نیست،ضمنا در چنین شرایطی هیچ جلسه‌ای مهم‌تر از جلسه شورا نیست.

وی برخی از انتقادهای مطرح شده به شهرداری ساری طی ماه‌های اخیر از جمله اجرا نشدن پروژه‌های عمرانی، حضور نیافتن در صحن شورا برای پاسخ دادن به اعضای شورای شهر، ایجاد نشدن منابع درآمدی پایدار، مسکوت ماندن فعالیت‌های عمرانی شهرداری به دلیل بدهی، عقب افتادن حقوق کارکنان و چند مورد دیگر را به صورت شفاهی و همچنین با پخش یک ویدئوی هفت دقیقه‌ای از تذکرهای کتبی و شفاهی ارائه شده به شهردار در این جلسه مطرح کرد و خواستار استیضاح شهردار شد.

سبحان بخشی موسی‌کلایی نایب‌رئیس شورای شهر ساری و یکی از منتقدان اصلی شهردار ساری نیز در این نشست علاوه بر این‌که انتقادهای خود به شهردار ساری را مطرح کرد و درخواست استیضاح را به رئیس شورا تحویل داد، از آنچه که عملکرد ضعیف شهردار و نارضایتی شهروندان از مدیریت شهری نامید به عنوان مهم‌ترین دلیل مخالفت خود با طالبی یاد کرد.

بخشی در بخشی از اظهارات خود طالبی را « شهردار به جا مانده از دولت قبل و غیرهمسو با سیاست‌های اجرایی دولت سیزدهم » معرفی کرد و گفت: به آقای شهردار گفته بودیم که از فضای انتخاباتی و سیاسی خارج شود، ایشان منتسب به مدیران دولت گذشته و بانیان وضع موجود است،عدم همراهی شهردار با دولت سیزدهم هم در حوزه‌های مختلف مشهود است، از رئیس ‌جمهور بابت جراحی اقتصادی و از تیم دولت در استان و مرکز استان بابت تلاشی که برای این برنامه مهم به خرج می‌دهند سپاسگزارم ، اما آیا عملکرد شهرداری در حوزه اجرایی و مدیریتی با این جدیتی که دولت سیزدهم در کار دارد همخوانی دارد؟

وی افزود : اگر قرار بود دولت سیزدهم مانند شهرداری ساری عمل کند اکنون کاری پیش نمی‌رفت، یادمان نرود که اجرای پروژه مهم زباله ‌سوز ساری در همین دولت دوباره از سر گرفته شد.

نایب ‌رئیس شورای شهر ساری به فرآیند انتخاب مجدد طالبی به عنوان شهردار ساری در ابتدای شورای ششم اشاره کرد و گفت: از ابتدا بنا نبود به ایشان رأی بدهم، دلایلم را از کارنامه مدیریتی گذشته او و تجربه همکاری بررسی کرده بودم، به همین دلیل در ابتدای فعالیت شورای ششم اعضا را متقاعد کردم که مجددا به عنوان شهردار انتخاب نشود، اما بعد از یک سری مصلحت‌اندیشی‌ها برای شهر با شرط و شروط متقاعد شدم به مدت چند ماه ایشان شهردار باشد و اگر توانست رضایت را جلب کند ادامه دهد.

بخشی در قسمتی از اظهاراتش علیه شهردار، خطاب به جواد طالبی که در جلسه حضور نداشت گفت: امروز در پیشگاه خداوند و مردم شهر ساری عذرخواهی می‌کنم که به شما رأی دادم، امروز بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد شهروندان از عملکرد شهرداری ناراضی هستند، شما توان اجرای دو پروژه معمولی مانند دوربرگردان را هم ندارید. برای دو سال آینده هیچ برنامه‌ای ندارید. این چه مدیریتی است؟ چرا از پاسخگویی فرار می‌کنید؟

نایب رئیس شورای شهر ساری در پایان اظهارات خود نیز درخواست استیضاح را با ۱۲ بند به رئیس شورای شهر تحویل داد که پس از اعلام وصول این درخواست، سید ذوالفقار شریفی و میررحمان میرشجاعی نیز آن را امضا کردند.

با این حساب درخواست استیضاح شهردار ساری با امضای سه نفر از ۹ عضو شورای شهر، توسط رئیس شورای شهر به شهردار ابلاغ می‌شود و شهردار نیز ۱۰ روز پس از زمان ابلاغ فرصت دارد که برای پاسخگویی در صحن شورا حضور یابد و به مخالفان پاسخ دهد، در صورتی که دو سوم اعضای شورا، یعنی ۶ نفر از ۹ نفر در جلسه استیضاح رأی به برکناری شهردار بدهند، طالبی از این مسئولیت کنار گذاشته می‌شود.

ماجرای برکناری جواد طالبی از شهرداری ساری پاییز و زمستان پارسال نیز به دلیل دوری چهار ماهه او از شهرداری پس از انجام عمل جراحی قلب باز به طور جدی به جریان افتاده بود، حتی دوم اسفند در بیست‌وسومین جلسه این شورا که در غیاب رئیس شورا و با ریاست سبحان بخشی برگزار شده بود، جواد طالبی برکنار و مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست معرفی شده بود ، اما این انتخاب کمتر از ۲۴ ساعت دوام آورد، سوم اسفند رئیس شورای اسلامی شهر ساری حکم سرپرستی مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست شهرداری ساری را کان‌لم یکن اعلام کرد و از جواد طالبی که در نشست روز گذشته شورای شهر با رای پنج عضو برکنار شده بود خواست تا در جایگاه شهردار حضور داشته باشد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :