آخرین عناوین

چهارشنبه 31 فروردين 1401-20:5 کد خبر:99089

کمیته انطباق فرمانداری رد کرد:

رد بودجه پیشنهادی شورای شهر ساری

کمیته انطباق فرمانداری، بودجه دو هزار و ۲۹۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری را که توسط  شورای شهر ساری تصویب شده بود، رد کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا،  بیست‌ وهفتمین جلسه شورای شهر ساری بعدازظهر روز چهارشنبه با حضور هشت تن از اعضای شورا برگزار شد و نمایندگان مردم ساری در پارلمان شهری پیرامون چند موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند که مهم‌ترین موضوع، بررسی ایراد مطرح شده به بودجه مصوب جلسه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ از سوی کمیته انطباق فرمانداری بود.

اعضای شورای ششم ساری ۲۴ اسفند پارسال و در بیست ‌وپنجمین جلسه شورای ششم مرکز استان، لایحه بودجه یک‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری برای سال ۱۴۰۱ را پس از چند هفته بررسی و مطرح کردن پیشنهاد تصویب بودجه سه هزار و ۲۴۰ میلیارد تومانی، در نهایت با پیشنهاد استقراض بیش از یک‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در رقم ۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان تصویب کردند ،  اما این مصوبه شورا پس از بررسی در کمیته انطباق شهرستان ساری تایید نشد و به شورا برگشت داده شد تا یک بار دیگر درباره آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته اعضای شورای شهر، کمیته انطباق فرمانداری ساری نبود تضمین‌های لازم برای دریافت تسهیلات کلان توسط شهرداری را یکی از دلایل مخالفت با مصوبه شورای شهر ساری اعلام کرد.

هشت عضو شورای ششم ساری در جلسه روز چهارشنبه ۳۱ فروردین یک بار دیگر به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره لایحه بودجه شهرداری ساری پرداختند و در نهایت با ۶ رأی موافقِ هشت عضو حاضر در جلسه، لایحه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری به تصویب رسید، سبحان بخشی موسی‌لایی نایب‌ رئیس شورا در این جلسه غایب بود و میررحمان میرشجاعی و سید ذوالفقار شریفی به لایحه بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری رأی مثبت ندادند.

نگرانی از رکود اجرایی شهر

میرشجاعی در این جلسه یک بار دیگر بر ضرورت تصویب و نهایی شدن بودجه با همان رقم دو هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان تأکید کرد و حتی خواستار اصرار شورای شهر ساری به کمیته انطباق برای تأیید بودجه مصوب شورای شهر شد.

وی گفت: دلیل افزایش در نظر گرفته شده برای بودجه ۱۴۰۱ شهرداری ساری این بود که شهرداری ساری به حرکت واداشته شود، با لایحه پیشنهادی مد نظر شهرداری امسال هم در این شهر هیچ پروژه عمرانی جدیدی اجرا نمی‌شود.

این عضو شورای شهر ساری گفت: یک ماه از سال گذشته و می‌بینیم که شهرداری هنوز طرحی برای اجرای پروژه ندارد، ما گفتیم شهرداری طرح‌هایی را با دریافت تسهیلات اجرا کند که درآمد بدهد، تسهیلاتی که در بودجه شهرداری ساری تعریف شد یک محرک برای اجرای پروژه‌های جدید بود، اگر قرار باشد امسال هم چیزی تغییر نکند یعنی عملا داریم در زمین شهرداری بازی می‌کنیم.

کمیته انطباق بودجه پیشنهادی شورای شهر ساری را رد کرد

میرشجاعی خاطرنشان کرد: ما جلساتی با مدیران برخی از بانک‌ها داشتیم که اعلام کردند حاضرند در ازای دریافت اسناد املاک عمومی شهرداری هم تسهیلات در اختیار قرار دهند، دوره قبل شهرداری ساری با سند سازمان آتش‌نشانی وام گرفت، بانک‌ها می‌گویند وام می‌دهند و ما بگوییم تسهیلات نمی‌خواهیم؟ شهرداری باید به دنبال وام باشد تا بتواند پروژه‌های جدید تعریف کند، وگرنه یک ‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفا برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هزینه خواهد شد.

امکان ارائه ضمانت‌های بانکی

سید ذوالفقار شریفی دیگر عضو شورای شهر ساری نیز که از مخالفان لایحه بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی است در این نشست بار دیگر بر لزوم استفاده شهرداری ساری از تسهیلات برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سال جاری تأکید کرد و گفت: این که گفته می‌شود شهرداری ضمانت‌های لازم برای دریافت تسهیلات را ندارد درست نیست، شهرداری املاک بسیار زیادی دارد که می‌شود به عنوان وثیقه بانکی مورد استفاده قرار گیرند.

وی معتقد است که بهره نگرفتن شهرداری از تسهیلات این مجموعه را در رکود اجرایی نگه می‌دارد، البته شریفی در بخش دیگری از جلسه و پیش از به رأی گذاشتن لایحه بودجه یک‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی اعلام کرد که با توجه به در نظر گرفتن تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ساری، پیشنهادش حذف وام و به رأی گذاشتن بودجه یک ‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی است.

سید افشین راسخ یکی دیگر از اعضای شورای شهر ساری هم در این جلسه بر لزوم آینده‌ نگری در تصمیم‌ گیری‌ها برای توسعه شهر و خروج از رکود اجرایی در مرکز استان تأکید کرد و گفت: وقتی شهرداری منبع درآمدی به جز حوزه ساخت‌وساز ندارد باید به سمت سرمایه‌ گذاری حرکت کند.

تزریق مقطعی تسهیلات به بودجه

سایر اعضای شورا نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را برای تصویب بودجه شهرداری ساری بیان کردند که عمدتا در موافقت با به رأی گذاشتن لایحه یک‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری بود.

شهرام ایرجی در این جلسه گفت: شورا از شهرداری جدا نیست و در هر حال باید به شکلی عمل کنیم که فضای ایجاد شده مدیریت شود، کمیته انطباق مصوبه بودجه‌ای شورای شهر را رد کرد و اگر یک بار دیگر هم رد کند، تصمیم‌گیری به شورای حل اختلاف استانداری واگذار می‌شود، به نظرم این برای شورا مناسب نیست که نتواند خودش موضوع را حل کند.

وی اظهار کرد: در همه شهرها شهرداری بر اساس ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای خودش بودجه می‌نویسد و شورا اعمال نظر می‌کند، معتقدم با توجه به این‌که شهرداری ساری در دوره مدیریت کنونی ریسک‌ پذیر نیست بهتر است به همان لایحه شهرداری رأی بدهیم و پس از آن به فکر متمم در قالب تسهیلات باشیم.

این عضو شورای ششم ساری خاطرنشان کرد: به هر حال این را هم باید در نظر داشت که برای دریافت تسهیلات ضمانت نیاز است و توان بازپرداخت هم شرط است، پیشنهاد می‌کنم که یک باید کمیته پیگیری دریافت وام، اجرای پروژه‌های دیربازده و زودبازده و جذب سرمایه‌گذار در شورا تشکیل دهیم که پیوست بودجه دو هزار ۲۹۰ میلیارد تومانی مد نظر شورا محسوب شود و از تیر و مرداد برای دریافت تسهیلات به صورت مقطعی و بسته به شرایط موجود و تضمین‌هایی که در اختیار شهرداری قرار دارد وارد بحث شویم، اما فعلا لایحه مد نظر شهرداری ساری را تصویب کنیم، چون شهرداری جسارت ریسک ندارد.

نیاز به پشتوانه‌های اعتباری

حسین یوسفی نیز دیدگاهی مشابه را مطرح کرد و با تأکید بر این‌که بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی نمی‌تواند برای شهرداری ساری در سال ۱۴۰۱ کافی باشد، اظهار کرد: با این دغدغه که کل سال شهرداری ساری با همین رقم پیشنهادی شهرداری بسته نشود موافقم، اما ابتدا باید مطالعات و بررسی‌ها را انجام دهیم، اگر می‌خواهیم ‌یک‌هزار میلیارد وام را در بودجه بیاوریم باید پشتوانه لازم وجود داشته باشد.

وی افزود: این ‌که روی املاک عمومی شهرداری برای تضمین‌ها حساب کنیم تصمیم درستی نیست، چون بانک اگر بخواهد می‌تواند همان املاک عمومی را از شهرداری بگیرد، سازمان آتش‌نشانی بابت به وثیقه گذاشتن برای یکی از وام‌های شهرداری در گذشته دچار مشکل شده بود، اکنون هم کمیته انطباق با همین موضوع کار دارد و می‌گوید منابع ضمانتی برای این مقدار وام چیست؟

این عضو شورا تصریح کرد: به همین سادگی نباید بدهکار بانک‌ها شویم. همین حالا هم بابت مسائلی مانند هبه ۵۰ ساله ساختمان بانک شهر از سوی شهرداری به این بانک به خاطر استفاده از تسهیلات سرمان پیش مردم پایین است.

یوسفی نیز پیشنهاد ایرجی برای پیگیری دریافت تسهیلات طی طول سال بر اساس تعریف پروژه‌های مطالعه شده و درآمدزا را مطرح کرد و گفت: بهتر است بعد از تصویب لایحه بودجه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی کمیته‌ای تشکیل دهیم و با مطالعه طرح‌های مد نظر و زمان‌بندی حالات مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. سپس موضوع را در قالب طرح چکش‌ کاری کنیم و پس از تصویب در اختیار شهرداری قرار بگیرد، آن زمان اگر شهرداری مصوبه را اجرا نکرد به نقش نظارتی شورا عمل می‌کنیم.

رئیس شورای شهر ساری نیز از موافقان رأی به لایحه بودجه یک ‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ساری بود که در این نشست گفت: شهرداری همین حالا حدود یک ‌صد میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است و صدها میلیارد تومان بدهی دیگر دارد. بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم.

پرویز شعبانی اظهار کرد: این که گفته می‌شود مدیران بانک‌ها حاضر به پرداخت وام هستند حرفی یک‌ طرفه است، بانک می‌گوید با پرداخت تسهیلات موافق است، اما شرایطی را تعریف می‌کند، در این زمینه باید جلسه‌ای مشترک با حضور هر دو طرف ماجرا یعنی مدیران بانک‌ها و مدیران شهرداری برگزار شود و به نتیجه‌ای شفاف و مشخص برسیم.

حس احمدی یکی دیگر از اعضای حاضر در جلسه نیز با تصویب لایحه بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی موافقت کرد و گفت: بهتر است این رقم را تصویب کنیم تا پرونده به سمت شورای حل اختلاف نرود، ضمن این که در صورت طولانی شدن این فرآیند ممکن است در پرداخت حقوق کارکنان مشکل ایجاد شود.

در نهایت اعضای شورای شهر ساری با به رأی گذاشتن لایحه بودجه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری برای سال ۱۴۰۱ به این لایحه رأی دادند و آن را تصویب کردند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :