آخرین عناوین

دوشنبه 22 فروردين 1401-9:45 کد خبر:98833

انتقاد دبیر انجمن برنج ایران:

نخستین شوک افزایش هزینه‌های برنج به کشاورزان/ دولت به داد کشاورزان برسد

دبیر انجمن برنج ایران گفت: افزایش قیمت برنج موجب بالا رفتن قیمت سم، کود و نهاده‌ها شد و قیمت کارگر در مزارع به حدی بالا رفته که اولین شوک به بالا رفتن هزینه تولید برنج وارد شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در درباره وضعیت کاشت، داشت و برداشت برنج اظهار کرد: باید دولت به این موضوع که برنج وضع استثنایی نسبت به سایر محصولات زراعی دارد، به آن توجه ویژه‌ای می‌کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای تولید برنج از اول فروردین ماه تا مرداد ماه باید متحمل هزینه شوند، گفت: در این ۵ ماه برای کشاورز هزینه‌ بر است و از اوایل شهریور برداشت برنج شروع می‌شود.

دبیر انجمن برنج ایران با اعلام اینکه برنج ‌کار نمی‌تواند محصولش را همانند گندم و میوه‌های زمستانه یا سایر تازه ‌فروشی کند، تصریح کرد: برنج پس از مکانیزمی در شالیکوبی از شلتوک استخراج می‌شود و باید برنج‌ کار شالی را به کارخانه شالیکوبی تحویل دهد تا تبدیل به برنج شود.

این مسئول ادامه داد: ۳۰ سال پیش طرحی به وزارت کشاورزی پیشنهاد دادم که براساس آن کارگاه‌های کوچک تبدیل شالی به برنج در مزارع مستقر شود تا کشاورزان شالی را به برنج تبدیل کنند اما این کار انجام نشد.

علیزاده شایق اضافه کرد: ظرفیت کارخانه به ‌گونه‌ای است که باید شالی زیادی در اختیارش قرار گیرد تا تبدیل به برنج شود و از اینجاست که دست کشاورز از از بازار برنج کوتاه می‌شود.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه سال گذشته در همان روزهای نخست فصل برداشت، قیمت برنج ۳۵هزار تومان اعلام شد، اضافه کرد: این قیمت با احتساب سود پایینی برای کشاورزان بود اما به ‌تدریج شاهد رشد قیمت برنج بودیم درست آن هم زمانی که دیگر برنج دست کشاورز نبود.

این مسئول با اعلام اینکه قیمت برنج رشد پیدا کرد و به حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان رسید، ادامه داد: افزایش قیمت برنج موجب بالا رفتن قیمت سم،کود و نهاده‌ها شد و قیمت کارگر در مزارع به حدی بالا رفته که نخستین شوک، به بالا رفتن هزینه تولید وارد شد که خود به خود به افزایش قیمت پایه برنج در بازار دامن می‌زند.

وی گفت: در صورتی‌ که دولت به داد کشاورز نرسد شاهد رقم نجومی برنج هستیم که به کاهش هزینه‌های تولید کمک نمی‌کند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :