آخرین عناوین

سه شنبه 16 فروردين 1401-10:27 کد خبر:96736

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

قیمت‌های متعدد و سردرگمی خریداران کالاهای اساسی ماه رمضان در مازندران

کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان مازندرانی همچون مرغ ، گوشت قرمز ، شکر و روغن در بازار موجود است و به سهولت در اختیار مردم قرار دارد ، اما تعدد قیمت این کالاها موجب سردرگمی مشتریان شده است .


خزرتیترخبر: با وجود سفر مسافران و گردشگران پرشمار به مازندران و افزایش مصرف این کالاهای اساسی در استان اما این ارقام کالاها در واحدهای صنفی موجود است و مشتریان قادر به تامین آنها خواهند بود، هر چند در پاره ای از مواقع در طول شبانه روز در برخی اقلام اساسی از جمله گوشت مرغ و گوشت قرمز کمبود یا نبودی در پاره ای از صنوف وجود دارد ، اما با توجه به فروش این کالاها در طول روز وقوع چنین شرایطی عادی و معمول است .

نگاهی به واحدهای صنفی چند نقطه از سطح شهر ساری ، مرکز استان مازندران نشان می دهد که نبود قیمت واحد و مشخص در این شهرستان برای اغلب کالاهای اساسی تنظیم بازاری بعد از توزیع و عدم اطلاع شهروندان از قیمت های مصوب و نوع کالا سبب سودجویی برخی از فروشندگان شده است.

قیمت های اعلامی از سوی تنظیم بازار استان با تفاوت قیمت چند هزار تومانی در این کالاهای اساسی ارائه می شود ولی در مجموع می تواند رقم چشمگیری را شامل شود که این موضوع نیازمند مدیریت بهینه است تا در کنار بازار آرام و بی تلاطم حقوق مصرف کنندگان نیز رعایت شود.

همچنین مصرف کنندگان به واسطه مشاهده این تعدد و چندگانگی قیمت ها این دیدگاه در آنها وجود دارد که شاید کالاهای اساسی به خاطر قرار گرفتن تعطیلات نوروز و ماه رمضان در امتداد هم و با افزایش مصرف آنها در ایام رمضان با کمبود همراه باشد .

بازدید میدانی خبرنگار از چندین نقطه از شهر ساری ، مرکز مازندران در خصوص قیمت برخی کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان نشان می دهد این کالاها در واحدهای صنفی به وفور وجود دارد اما قیمت ها این کالاها از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت است .

یکی از خریداران در فروشگاهی واقع در خیابان قارن در شهر ساری درباره قیمت برخی کالاهایی که در این فروشگاه موجود است ، گفت : برنج از جمله کالاهایی است که مصرف آن زیاد است و قیمت هایی که دیده می شود نشان می دهد قیمت ها متغییر و متفاوت است .

محمد صمدی  افزود : به طور مثال قیمت یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی در این فروشگاه به قیمت بیش از ۲۷۹ هزار تومان فروخته می شود اما در نقطه ای دیگر از شهر در نزدیکی امام زاده یحیی همین نوع برنج با کیسه ای ۱۰ کیلو به قیمت ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شود .

محمدرضا عرفانی دیگر شهروند ساروی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به یکی از فروشگاه های حوالی دروازه بابل این شهر آمد درباره قیمت گوشت قرمز گفت : تا پیش از آغاز سال جدید و نوروز قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله را تا حدود ۱۵۰هزار تومان خریداری کرده ام و الان و برای خرید همین کالا با قیمت ۱۵۸هزار تومانی مواجه شده ام .

وی افزود : البته با توجه به فراوانی این کالا در فروشگاه ها و مغازه ها مشتریان می توانند با قیمت گیری از چندین واحد خرید با قیمت مناسب تری را انجام دهند اما این کار مستلزم صرف زمان برای افراد است که با توجه به شرایط زندگی کمتر کسی دست به این کار می زند و با هر قیمتی که کالا ارائه می شود مباردت به خریداری آن می کند .

مشاهدات خبرنگار ما از قیمت گوشت قرمز در یکی از فروشگاه های زنجیره ای  میدان شهرداری ساری هم نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در این فروشگاه ۱۷۰ هزار تومان است .

زهرا رضایی یکی از خریداران حاضر در این فروشگاه گفت : در حالی که قیمت مصوب و تنظیم بازار گوشت قرمز به قیمت ۱۱۵ هزار تومان اعلام شده است اما در بازار به این قیمت کالایی پیدا نکرده ام یا اینکه هنوز گوشت های تنظیم بازاری به صنوف تحویل داده نشده است .

وی افزود : به هر حال با توجه به مصرف بیشتر این کالا در ایام ماه رمضان مطمنا بخش بیشتری از هزینه های زندگی صرف خرید این کالاهای اساسی ویژه ماه می شود که عرضه کالاها با قیمت و نرخ دولتی و مصوب تنظیم بازار می تواند بسیار در میزان هزینه های خانوارها تاثیر بگذارد .

این شهروند ساروی که خود را از جمله افرادی معرفی می کند که برای خرید با قیمت مناسب تر کالاها سعی می کند که مغازه های متعددی را سرکشی کند تا کالایی با قیمت مناسب را خریداری کند و گفت : بخصوص در ایام ماه رمضان و افزایش مصرف برخی از این کالاها باعث می شود که دقت و حساسیت بیشتری روی قیمت ها داشته باشم.

وی درباره قیمت خرما به عنوان دیگر کالایی که در این ایام بیشتر مصرف می شود ، افزود : در این کالا نیز قیمت های متعددی را از مغازه ها دیده ام به طور مثال در همین فروشگاه زنجیره ای قیمت خرمای خشک بسته ای ۶۵۰ گرمی ۴۶ هزار و ۸۰۰ هزار تومان است اما همین کالا در دیگر نقطه شهر به طور مثال حوالی دروازه بابل به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان فروخته می شود .

به گفته این بانوی خانه دار قیمت شکر نیز در بازار چندگانه است به طوری که در نقطه ای از شهر همچون قارن این کالا کیلویی ۲۲ هزار تومان به فروش می رسد و در دیگر نقطه همچون دروازه بابل به قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می شود .

وی ساماندهی قیمت ها را در راهنمایی و کمک به مردم برای خرید کالاها تاثیر گذار دانست و از مسئولان ذیربط خواست تا در این زمینه همکاری های لازم اعمال کنند.

 تامین کالاهای اساسی ماه رمضان

در همین حال و با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف این نوع کالاها ، ستاد تنظیم بازار استان مازندران پیشتر اقدامات لازم و مورد نیاز برای تهیه و تامین این کالاها را انجام داده است که باعث شده بنا به گفته سرپرست توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران موجودی انبار شرکت غله استان مملو از این کالاها بوده و کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد.

سرپرست توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران کالاهای اساسی ماه رمضان را که این سازمان مبادرت به تامین و ذخیره سازی آن می کند ، شامل شکر ، برنج ، مرغ منجمد ، مرغ گرم ، گوشت قرمز و تخم مرغ اعلام کرد.

سید محمد جعفری گفت : با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان این کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به اندازه کافی در استان تامین و ذخیره سازی شده است.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار تن شکر برای مصرف صنوف و یک هزار تن برای مصارف خانوارها به قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان ، یک هزار و ۵۰۰ تن برنج تایلندی به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۲۵۰۰ تومان و ۲ هزار تن برنج هندی به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان  مبارک رمضان در انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران ذخیره سازی شده است.

سرپرست توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده چهار هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان و توزیع روزانه حدود ۵۰۰ تن گوشت مرغ گرم به قیمت هر کیلوگرم ۳۱ هزار تومان از جمله اقدامات انجام شده و در حال انجام تامین کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان است.

وی اضافه کرد : همچنین از سهمیه ۲۸۰ تنی گوشت قرمز اختصاص داده شده به مازندران ۸۰ تن توزیع شد و مابقی نیز در انبار موجود است تا در زمان مورد نیاز توزیع شود و این کالا نیز به قیمت ۱۱۵ هزار تومان در اختیار مردم قرار می گیرد.

جعفری به هماهنگی های انجام شده برای تامین تخم مرغ مورد نیاز در این ایام اشاره و خاطرنشان کرد : روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن تخم مرغ از استان های تهران و گلستان وارد مازندران می شود که قیمت هر شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومان است.

وی توضیح داد : در صورت نیاز طی هماهنگی های انجام شده با کشور کالاهای مورد نیاز تامین و به استان مازندران تخصیص داده می شود به طوری که چند روز پیش بنا به ضرورتی که در خصوص تامین شکر بیشتر احساس شد درخواست اختصاص یک هزار تن شکر به استان ارسال و خوشبختانه این میزان تامین شد .

این مسئول گفت : فروشنده ها می بایست به قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار احترام بگذارند و براساس قیمت اعلام شده مبادرت به فروش این کالاها کنند تا شبکه تهیه و توزیع مناسبی که ایجاد شده بدون خلل اعمال شود.

توزیع کالاهای اساسی ماه رمضان در ۴۵ مرکز حضوری و ۲ سامانه اینترنتی

یکی از مهمترین و اصلی ترین موضوعی که در خصوص تامین کالاهای اساسی در ماه رمضان مورد توجه است وجود این کالاها در واحدهای صنفی که قابلیت دسترسی راحتی را برای شهروندان داشته باشد که با توجه به گسترش فناوری و ورود کسب و کارهای اینترنتی این مقوله در توزیع امسال مورد نظر قرار گرفته است تا ویترین اینترنتی عرصه محصولات در ماه رمضان ارائه شود .

مدیر تعاون روستایی مازندران گفت : توزیع کالاهای اساسی موردنیاز ماه رمضان شامل شکر، تخم مرغ، گوشت و مرغ هم اکنون  از طریق ۴۵ مرکز حضوری و ۲ سامانه اینترنتی در این استان آغاز شد.

سلیمان حاتم نژاد افزود: مراکز فروش مایحتاج ماه مبارک رمضان  متناسب جمعیت هر شهرستان و در محل های پرتردد واقع در مناطق شهری و روستایی جانمایی و در حال ارایه خدمات هستند.

وی اظهارداشت: برای تامین مایحتاج مردم در ماه رمضان توجه خاصی به فروشگاه های اینترنتی شده است.

مدیر تعاون روستایی مازندران خاطرنشان کرد : هدف از ایجاد فروش الکترونیک حذف حلقه واسطه است و تلاشمان بر این است تا توزیع با جدیدترین تکنولوژی به دست مصرف کننده با قیمتی مناسب برسد.

وی افزود : به همین منظور اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رامسر  با راه اندازی اپلیکیشن روستا بازار امکان خرید اینترنتی گوشت و مرغ را برای مردم این شهرستان فراهم کرده است که با توجه موفق اجرای این سامانه در ایام نوروز پیش بینی می شود در ماه رمضان نیز اقدامات موثری را در این زمینه داشته باشند.

سلیمان نژاد ادامه داد :  کالا بدون هزینه ارسال به دست مشتریان می‌رسد همچنین قیمت محصولات بر اساس قیمت گذاری دولت انجام شد و و بر روی سایت نرخ هر محصول قابل دسترس است.

مدیر تعاون روستایی مازندران گفت : همچنین در راستای اجرای شعار سال رهبری و تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ماه رمضان امسال طی هماهنگی های انجام شده با شرکت دانش بنیان افق البرز طبرستان قرار است توزیع گوشت و مرغ ماه رمضان به شکل پایلوت در شهرستان های قائمشهر ، جویبار و ساری انجام شود .

وی سامانه اینترنتی این شرکت برای درخواست کالاهای اساسی را تنظیم بازار عنوان کرد و افزود : همچنین در تلاش هستیم تا با هماهنگی های در حال انجام خرما از استان های جنوبی کشور تهیه کنیم تا در ابتدای ماه رمضان میان افراد توزیع بکنیم.

حضور و نظارت حدود ۲۰۰ بازرس در بازار مازندران

معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به اینکه طرح تشدید نظارت های بازار از ۲۵ اسفند پارسال آغاز شده است ، گفت : با توجه به تعطیلات نوروزی و همچنین ماه رمضان و ضرورت نظارت و بازرسی های بیشتر از واحدهای صنفی تعداد بازرسان افزایش یافته است.

سید مسیب موسوی افزود : تا پیش از این تاریخ حدود یکصد بازرس سازمان صنعت بر صنوف استان نظارت داشتند که با توجه به ضرورت افزایش نظارت ها بسیج اصناف نیز در این حوزه همکاری های لازم را اعمال کرد و تعدادی از بازرسان از سوی این نهاد در اختیار سازمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد : طرح تشدید نظارت بر بازار که تا آخر ماه رمضان ادامه دارد و موارد تخلف صنوف از جمله گرانفروشی و عدم درج قیمت شناسایی و برخورد می شود.

به گفته معاون سازمان صنعت مازندران از ابتدای اجرای این طرح تاکنون هشت هزار مورد بازرسی از صنوف استان انجام شده است که منجر به تشکیل پرونده و درج تخلف برای یک هزار واحد به میزان ۲ میلیارد ریال شده است .

وی از گرانفروشی و عدم درج قیمت ، عدم نصب اتیکت و عدم ارائه فاکتور خرید به عنوان اصلی ترین تخلفات صنوف در این مدت نام برد و گفت : سامانه تلفنی ۱۲۴ به عنوان راه ارتباطی مردم با بازرسی سازمان صنعت برای اعلام تخلفات صنوف است که از این طریق می توانند گزارش های تخلفات را ارائه و این بخش آنها را بررسی می کند.

موسوی عدم سنخیت میان تخلف صورت گرفته و رقم جریمه ای که از صنوف دریافت می شود را یکی از دلایل تخلفات مکرر برخی صنوف دانست و افزود : متاسفانه جرایم مشخص شده بازدارنده از تخلف نیست و مشاهه می کنیم برخی صنوف برغم بارها تشکیل پرونده و پرداخت جریمه اما باز هم به این شیوه خود ادامه می دهند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :