آخرین عناوین

يکشنبه 1 اسفند 1400-14:13 کد خبر:90720

خبرگذاری تسنیم گزارش می دهد:

زیرساخت‌های ورزشی استان مازندران مناسب نیست

مازندران ورزش‌خیز که همواره در آوردگاه‌های جهانی برای کشور مدال آوری می‌کند، در زیرساختهای ورزشی با کمبودهایی مواجه است که برای جبران آن نیاز به توجه مدیران ملی است.


خزرتیترخبر: توسعه فضاها و امکانات ورزشی به منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی رشته‌های مختلف از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، موضوعی که بر مبنای نیاز روز جوامع به جهت حفظ و پیشرفت استعداد‌های مختلف در دنیای ورزش، نیازمند عملیاتی شدن هستند.

مازندران، استانی مملو از استعداد‌های ورزشی که علی‌رغم این پتانسیل‌ها، گاهی امکانات مورد نیاز برای پرورش این امر و حفظ و تحول پتانسیل‌ها را آن‌طور که باید ندارد، اگرچه بدین منظور پروژه‌های مختلف به جهت توسعه امکانات ورزشی، پایه‌ریزی و اجرا می‌شود اما گاهی فرسایشی‌شدن یک پروژه سبب از هم گسیختگی و بلاتکلیفی ورزشکاران رشته‌های مختلف می‌‌شود.

شاید پروژه "زمین فوتبال زیرآب" در سوادکوه که از لحاظ سرنوشت پر حاشیه‌اش، شهرتی وصف‌نشدنی در سطح استان دارد، یکی از همین پروژه‌ها است، زمینی که باوجود امکانات لازم و حتی برگزاری بازی‌های لیگ سه کشور در آن، در اوایل دهه نود به قصد ایجاد پیست دو و میدانی تخریب و کلنگ سرنوشت پرحاشیه‌اش بر زمین زده شد.

اگرچه خوشبختانه پس از گذشت سال‌های پر فراز و نشیب در دهه فجر امسال، فاز نخست آن تنها به صورت زمین چمن شده و محصور، افتتاح شد اما در پس این خوشبختی، ورزشکاران زیادی به دلیل طولانی شدن روند پروژه، آسیب دیدند، از سال گذشته که با تشکیل گروه پیگیری شهرستانی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و نگاه ویژه، روند پروژه در جهت مثبت پیش‌روی و فاز اول آن نیز امسال افتتاح شد، امیدها برای تکمیل آن در سال 1401 افزایش یافته است.

عقب‌ماندگی از نظر فضای ورزشی

سیدرمضان صالح‌نژاد مسئول گروه پیگیری پروژه زمین فوتبال زیرآب با بیان اینکه توسعه اجتماعی و اقتصادی، نیازمند ارتقاء توسعه ورزش در جامعه است اظهارداشت: ورزش مازندران در زمینه فضای ورزشی نسبت به سایر استان‌ها، کمی عقب هست که این مقوله به کمبود بودجه‌های مصوب و فضای کافی برای تبدیل به کاربری‌های ورزشی برمی‌گردد که نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی است.

قهرمان تیراندازی پارالمپیک و جهان، پروژه زمین فوتبال زیراب سوادکوه را یکی از پروژه‌های پر فراز و نشیب در طی سال‌های اخیر برشمرد و خاطرنشان کرد: زمین فوتبال زیراب، زمینی با امکاناتی بود که حتی بازی‌های لیگ 3 کشور در آن برگزار می‌شد اما در سال 94 با طَمَع برداشت شن و ماسه از آن برای ادامه روند تعریض جاده سوادکوه، مورد تخریب قرار گرفت درصورتی که نقشه کار و طرح و برنامه تثبیت دیواره، وجود نداشت.

صالح‌نژاد افزود: برداشتی که باید پلکانی و با اصول فنی شیب 60 درجه می‌بود، غیراصولی 90 درجه برداشت و منجر به رانشی شدن فضا شد، پس از آن زمین رها و با بودجه‌های قطره‌چکانی شهرستانی از سال 94 تا سال 99 تنها یک و نیم میلیارد تومان، تخصیص یافت.‌

این جانباز 70 درصد با اشاره به تخلفات صورت گرفته در روند این پروژه، تصریح کرد: باوجود زیرسازی، به دلیل نبود حفاظ و دروازه، آسیب‌هایی رخ داد که در سال 99 نیازمند تسطیح مجدد شد و بدین منظور دوباره اعتباری هزینه شد، تمام تخلفات بین فنی و مهندسی، ناظر پروژه و پیمانکار صورت می‌گرفت که به صورت اسناد مکتوب تحویل مراجع ذی‌صلاح دادیم.

مسئول گروه پیگیری پروژه زمین فوتبال زیراب با بیان اینکه در دوره مدیریت فعلی ورزش و جوانان استان، اعتبارات خوبی تخصیص داده شد و سبب افتتاح فاز اول پروژه در دهه فجر شد، خاطرنشان کرد: رنگرز پس از تحویل مدیریت، بازدیدی از زمین فوتبال زیراب داشته‌اند و گروه پیگیری به منظور رصد مشکلات، پیشرفت‌ها و نواقص، تشکیل دادند، اعتباری تخصیص دادند که بخش باقی‌مانده پول چمن، داده شد و بیش از 10 بار از پروژه بازدید کرد که در نهایت فاز اول افتتاح شد.

وی افزود: در دوره مدیریت فعلی تاکنون ژنج میلیارد تومان پول داده شد تا تسویه با پیمانکار هم انجام شود و کار پیش رود.

دارنده بیش از 80 مدال جهانی، آسیایی و بین‌المللی تکمیل پروژه در فاز دوم را نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار دانسته و تصریح کرد: قرار شد کار تثبیت دیواره‌ توسط بسیج سازندگی انجام شود، رنگرز برای فاز دوم یعنی پیست دو و میدانی، سکو، سرویس بهداشتی، اتاق مربی، بازیکن و داور اعتبار  هشت میلیارد و 500 میلیون تومان در نظر گرفتند که قانع نشدیم و تلاش داریم تا 15 میلیارد تومان بگیریم تا در سال 1401 کل پروژه تکمیل شود.

صالح‌نژاد با بیان اینکه پروژه زمین فوتبال زیراب به دلیل فرسایشی شدن و آسیب به ورزش شهرستان، جزء سه اولویت اصلی پروژه‌های سوادکوه قرار گرفت، عنوان کرد: روند فرسایشی شدن و طولانی شدن پروژه، آسیب جدی به ورزش شهرستان وارد ساخته است، بدین منظور جزء سه اولویت اصلی پروژه‌های سوادکوه و همچنین جزء پروژه‌های فراشهرستانی قرار گرفت تا بودجه‌های خوبی تخصیص یابد.

قهرمان پارالمپیک جهان با اشاره به توجهات اداره کل ورزش و جوانان در دوره مدیریت فعلی به جنبه‌های مختلف ورزش استان، تصریح کرد: نگاه مدیرکل فعلی ورزش و جوانان استان به بُعد قهرمانی، جوانان، ورزش‌های پایه و همگانی، توسعه زیرساخت‌های ورزش مازندران، خوب است، نگاه ویژه به زمین فوتبال زیراب نیز منجر به حرکت و افتتاح فاز اول شد و با توجه به این نگاه در تلاش برای تکمیل پروژه هستیم.

صالح‌نژاد با اشاره به خدمات مدیریت کنونی در سطح استان با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل پروژه زمین فوتبال زیراب در سال 1401، خاطرنشان کرد:راه‌اندازی زمین آمل بعد چند سال، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره روباز و مسقف از شرق تا غرب استان، در حال ارتقاء یافتن زمین فوتبال نساجی قائمشهر به سطح استاندارد از جمله خدمات مدیریت فعلی است که باتوجه به آنها، درمورد زمین فوتبال زیراب نیز می‌توان به اتمام پروژه در سال 1401 امیدوار بود.

وی افزود: با توجه به اینکه "رنگرز " ارتباطات خوبی در سطح وزارت‌خانه و سازمان برنامه و بودجه کشور دارد و همچنین در تکمیل فاز اول زمین فوتبال زیراب، توجه ویژه‌ای داشته‌اند، تکمیل پروژه در سال 1401 دور از ذهن نیست.‌

دهه 90 عمر پر حاشیه زمین فوتبال زیراب بود که فراز و نشیب‌های زیادی به خود دید. تخریب زمین، رانش‌های متوالی، آسیب به منابع طبیعی و جنگل کاج، آسیب به محیط‌زیست و حیات ‌وحش، تخلفات مالی، آسیب‌های روحی، جسمی و ورزشی در ورزشکاران، مجموعه‌ای از قصه غم‌انگیزی هستند که پیکره آن زمین، روایت می‌کند.

نصب چمن و افتتاح فاز اول زمین، دریچه‌ای از امید را به سوی ورزشکاران گشوده است، درحال حاضر که توجه به زیرساخت‌های ورزشی استان، یکی از مهم‌ترین اهداف متولیان شمرده می‌شود، امیدواریم استمرار نگاه ویژه، منجر به تکمیل این پروژه شده و بار دیگر همچون گذشته، شاهد برگزاری مسابقات در این زمین باشیم‌.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :