آخرین عناوین

يکشنبه 1 اسفند 1400-12:55 کد خبر:90717

ایمنی جمعی جامعه با واکسیناسیون کودکان:

امتناع در واکسیناسیون کودکان؛ پاشنه آشیل مهار اومیکرون در مازندران

تفاوت مشخص اومیکرون با سویه‌های دیگر از نگاه مردم درگیر کردن کودکان است اما با این وصف والدین مازندرانی همچنان برای تزریق واکسن به کودکانشان دچار تردید هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، چهارم دی ماه امسال بود که نخستین مبتلای قطعی به اومیکرون در مازندران شناسایی شد و در ادامه روند گسترش و شیوع افسار گسیخته این ویروس خطرناک، براساس آخرین آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد قربانیان سویه اومیکرون در مازندران در ۲۴ ساعت گذشته برای پنجمین بار در بهمن ماه ۲ رقمی شد و با ثبت ۱۱ مرگ کرونایی دیگر در این استان، مجموع قربانیان یازدهمین ماه سال به ۱۵۹ نفر رسید که نزدیک به چهار برابر آمار ماه قبل است.

از سوی دیگر در زمان حاضر ۹۶۹ نفر به دلیل ابتلا به اومیکرون در بیمارستان‌های استان بستری هستند که طبق آمار معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل ۳۰ درصد از این بستری‌شدگان کودکان پنج تا ۱۲ هستند.

کارشناسان بر این باورند که این روزها، هدف قرار گرفته شدن کودکان توسط اومیکرون و آسیب‌پذیر بودن این گروه در برابر این سویه، بر همگان مبین بوده و با افزایش ابتلا و بستری‌ها نگرانی‌های زیادی برای کادر درمان و والدین ایجاد شده اما برای رهایی از این چالش باید به فکرعلاج بود و تنها راه موثر برای عبور از این بحران تدوام فرهنگ‌سازی واکسیناسیون برای ایجاد ایمنی جمعی در بین تمام اقشار جامعه به ویژه کودکان است.

همچنین تحلیل و واکاوی داده‌های آماری بستری شدگان بیمارستانی در ۲۴ ساعت گذشته مازندران هم نشان می‌دهد که اومیکرون برخلاف سویه‌های قبلی کرونا تبعیضی بین گروه‌های مختلف سنی قائل نیست و پیر و جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان نمی‌شناسد و  از مجموع ۱۳۱ بیمار جدیدی که به دلیل ابتلا به اومیکرون در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند حدود ۵۵ نفر از آنان کودکان پنج تا ۱۲ سال هستند.

با وجود تاکیداتی که صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان برای تزریق واکسن کرونا در بین کودکان و نوجوانان دارند اما این روزها والدین مازندرانی چندان اعتقادی به اجرای طرح مایه‌کوبی فرزندان خود ندارند چراکه از مجموع ۲۲۵ هزار و ۴۱۷ کودک پنج تا ۱۲ سال در استان تنها ۳۸ هزار و ۸۸۸ نفر از آنان معادل ۱۵.۴ درصد جامعه هدف تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا خود اقدام کردند که با این اعداد و ارقام به هیچ عنوان نمی‌توان به جنگ امیکرون رفت.

در کنار این موضوع، تزریق دز سوم واکسن کرونا در بین گروه سنی ۱۸ سال به بالا هم در استان چنگی به دل نمی‌زند و با وجود آنکه مردان و زنان مازندرانی به ترتیب ۹۷ و ۹۱ درصد از دزهای اول و دوم واکسن کرونا خود را تزریق کردند اما در تزریق دز سوم این واکسن، عقب ماندگی زیادی وجود دارد و از مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فرد واجد شرایط استان در زمان حاضر، تنها ۴۹ درصدشان نسبت به مایه کوبی دز یادآور و سوم کرونا اقدام کردند.

با این وجود واکسن‌گریزی و واکسن‌هراسی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان باعث شده که اومیکرون در مازندران جولان دهد و والدینی که خود روزگاری گوی سبقت را برای تزریق دزهای اول و دوم از یکدیگر می‌ربودند اما این روز نه چندان اعتقادی به تزریق دز سوم واکسن کرونا دارند و نه رضایت می‌دهند که کودکانشان با تزریق واکسن، علیه کرونا ایمن شود، وض عیتی که در صورت استمرار فشار کار را بر روی کادر درمان سنگین‌تر می‌کند و درصورت بروز هر اتفاق ناخوشایند برای کودکانی که مبتلا به اومیکرون هستند، برای خانواده ها جبران ناپذیر است.

ترس کاذب والدین

اما عمده ترس والدین و بی‌رغبتی آنان برای تزریق واکسن کرونا به کودکانشان از فضا سازی‌های بی‌اساس در فضای مجازی و یا محافل دوستانه و دورهمی‌های خانوادگی شکل می‌گیرد و با یک کلاغ و چهل کلاغ در کمترین زمان ممکن والدین بدون بررسی نگاه‌های کارشناسی صاحبنظران حوزه بهداشت به این نتیجه می‌رسند که لزومی ندارد که نسبت به تزریق واکسن کرونا فرزندانشان اقدام کنند.

در این ارتباط یک پدر جویباری که فرزند خردسال هفت ساله پسر دارد دلیل امتناع از رضایت برای تزریق واکسن کرونا برای خردسال خود را اینگونه بیان می‌کند : در فضای مجازی بسیاری از کاربران معتقدند که واکسن عوارض دارد و باعث بروز بیماری‌های خطرناک در بدن کودک می‌شود اما وقتی که دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه بهداشت را نگاه می‌کنیم برعکس این موضوع نظر می‌دهند و می گویند که واکسن‌های کرونا هیچگونه عوارضی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در محافل خانوادگی مازندران هم بسیاری از افراد تزریق واکسن کرونا برای کودکان را تایید نمی‌کنند اما از سوی دیگر وقتی آمارهای افسارگسیخته بستری کودکان در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا اومیکرون را می‌بینم دچار تردید می‌شوم که بالاخره رضایت بدهم تا واکسن کرونا را برای فرزندنم تزریق کنند و یا نکنند.

در پاسخ به دغدغه این پدر مازندرانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به صراحت عرض می‌کنم که واکسن‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده به هیچ عنوان عوارض ندارد و آزمایش‌های بالینی خود را گذرانده است و والدین نگران نباشند.

عباس علیپور افزود : از مجموع بیش از ۳۸ هزار دز واکسن کرونایی که برای کودکان پنج تا ۱۲ سال در مازندرن در هفته‌های گذشته تزریق کردیم هیچ یک از والدین آنان شکایتی را در ارتباط با عوارض واکسن به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابراز نکردند و واکسن‌ها به میزان قابل توجهی در بدن کودکان ایمنی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد : برخی از رسانه‌های معاند با رویکردهای خصمانه با بازنشر مطالب اشتباه و غیرعلمی درصدد بی‌رغبت کردن والدین برای تزریق واکسن کرونای فرزندانشان هستند که باید این رویه غیراصولی هرچه سریع‌تر برچیده شود و مردم تنها به دیدگاه‌های کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور توجه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: همچنین واکاوی اعداد و ارقام از بین یک‌هزار و ۲۰۰ کودک پنج تا ۱۲ سال مازندرانی که در روزهای گذشته به اومیکرون مبتلا شدند و یا مشکوک به این ویروس بودند نشان می‌دهد، هیچ یک از آنان واکسن کرونای خود را تزریق نکردند.

روند افزایشی ابتلا کودکان به اومیکرون

در کنار سهل انگاری والدین برای رضایت دادن در تزریق واکسن کرونا کودکانشان، روند ابتلا کودکان پنج تا ۱۲ سال مازندران به اومیکرون در روزهای گذشته روند افزایشی داشته و برای عبور از این بحران اسفناک، تزریق واکسن کرونا توصیه قطعی کارشناسان بهداشتی به خانواده‌ها است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: متاسفانه وضعیت ابتلا و بستری کودکان مازندرانی به اومیکرون به هیچ عنوان خوب نیست در روزهای گذشته روند افزایشی بوده است.

فرهاد غلامی افزود: باوجود آنکه مشکلات تنفسی در بین کودکان ابتلا به اومیکرون در استان چندان شایع نیست اما اغلب به تزریق سُرم نیاز پیدا می‌کنند چراکه تمایلی به غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ندارند.

وی با بیان اینکه شدت بروز اومیکرون در خردسالان خفیف‌تر است، ادامه داد: اما این افراد مبتلا ناقل هستند و می‌توانند به دیگر گروه‌های سنی این ویروس را انتقال دهند و یکی از راهکارهای اساسی برای قطع زنجیره انتقال ویروس، واکسیناسیون است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: به طور حتم موج ششم کرونا در مازندران افول خواهد کرد اما این موج به افکارعمومی و متخصصان نشان داد که کرونا به معنای واقعی ویروس مرموز و ناشناخته‌ای است و با وجود آنکه در پنج موج قبلی کودکان را درگیر نکرده بود اما این بار خردسالان را استثناء نکرد و در بین این قشر از جامعه هم شیوع پیدا کرد.

غلامی تصریح کرد: به طور حتم همانند سال‌های گذشته موج های بعدی شیوع کرونا را در استان در ماه ها و یا سال‌های آینده تجربه خواهیم کرد و مشخص نیست که در سویه های بعدی میزان مرگ و میر کودکان به چه اندازه باشد، بنابرین برای در امان ماندن خردسالان از کرونا ویروس در آینده، تزریق واکسن کرونا برای این قشر از جامعه باید جدیت دنبال شود.

وی افزود: تخت‌های بیمارستانی استان در ماه‌های گذشته و موج‌های قبلی از افراد سالخورده، میانسال و جوان پُر بود اما در این موج این روزها از هر چهار بستری به دلیل ابتلا به اومیکرون، یک فرد کودک است که به نظر بنده باید حساسیت‌های والدین برای حمایت از واکسیناسیون برای عبور این بحران بیش از پیش برانگیخته شود.

پاستوکووک و سینوفارم، واکسن‌های کرونای کودکان

یکی از نگرانی های والدین برای تزریق واکسن کرونا به کودکانشان ، تردید در باره نوع واکسن ، میزان کارایی و عوارض آن است، متخصصان بهداشتی می‌گویند که واکسن‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده کارایی لازم برای ایجاد ایمنی در بدن کودک را دارند و ۷۰ تا ۹۰ درصد کودک را از ابتلا به کرونا ایمن می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک کیفیت لازم را برای مقابله با اومیکرون در بدن کودک دارند و به دلیل ناشناخته بودن کرونا، والدین برای در امان ماندن دلبندانشان از کرونا آنان را به سلاح واکسن تجهیز کنند.

عباس محمودی اضافه کرد: تزریق واکسن‌ کرونا در بین گروه‌های سنی پنج تا ۱۲ سال در ۲ دز به فاصله ۲۸ روز انجام خواهد شد که به غیر از عوارض کوتاه مدت مانند تب، بدن درد و کبودی محل تزریق واکسن، این واکسن عوارض خاص دیگری ندارد.

وی ادامه داد: به والدین مازندرانی این اطمینان را می‌دهیم که واکسن کرونا برای کودکان هیچ‌گونه عوارضی ندارد و باید برای درامان ماندن از این ویروس خطرناک، بیش از پیش به امر واکسیناسیون توجه داشت.

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت : از مهم‌ترین علت ابتلای کودکان به بیماری اومیکرون سهل‌انگاری والدین، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مشارکت دادن کودکان در میهمانی‌های خانوادگی، مراجعه نکردن برای واکسیناسیون و تصور غلط مبتلا نشدن کودکان به بیماری کرونا است که باید خانواده برای مهار کرونا این رویه‌های اشتباه را حذف کنند.

ایمنی جمعی جامعه با واکسیناسیون کودکان

صاحبنظران واکسیناسیون برای کودکان پنج تا ۱۲ سال را برای ایمنی خود آنها در برابر ویروس کرونا و همچنین جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد را لازم می‌دانند و معتقدند زمانی جامعه به پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا می‌رسد که حتی کودکان نیز در برابر این بیماری واکسینه شده باشند.

متخصص بیماری‌های خونی گفت: موضوع واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری کرونا از مدت‌ها قبل مورد بررسی علمی قرار گرفته و واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۲ سال علیه کرونا هیچ‌گونه عوارضی ندارد.

احسان زابلی افزود: تزریق واکسن کرونا تنها مختص به کشور ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان نسبت به اجرای این طرح اقدام شد و واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۲ سال در کشور ما طبق ضوابط سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است.

وی گفت : خانواده‌ها این روزها مهم‌ترین تاثیر را برای عبور از پیک اومیکرون در مازندران دارند و با تصمیمات آنها در واکسن‌گریزی و یا تشویق عزیزانشان به تزریق، می‌توان آینده شیوع این ویروس در استان را تخمین زد.

متخصص بیماری‌های خونی افزود: تجربه تاریخی ثابت کرده که انواع واکسن‌ها نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از حریم سلامت جامعه دارند و بیشتر از همه کودکان را در حاشیه امن سلامت قرار داده، اما در آغاز کشف و تزریق واکسن کرونا برای جامعه ۱۸ سال و بالاتر در سال‌های گذشته، دغدغه‌های مشابه آنچه که امروز در باره واکسن کرونا برای کودکان مشاهده می‌شود، وجود داشت.

وی خاطر نشان کرد: در نتیجه خانواده‌ها باید به یاد داشته باشند که راه جایگزینی برای واکسن کرونا وجود ندارد و آنان باید بین تزریق این واکسن و حفاظت از سلامتی کودکشان یا تزریق نکردن واکسن و نظاره کردن ابتلای کودکشان به این بیماری و عوارض بعدی آن یکی را انتخاب کنند.

زابلی افزود : گذشته از مزیت‌هایی که تاکنون برای واکسن کرونا مانند کاهش میزان مرگ و میر و کم شدن شدت عوارض بیماری ثبت شده است، ریشه‌کنی این ویروس از جامعه زمانی امکان‌پذیر است که میزان واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد برسد در نتیجه واکسن زدن به کودکان که بیش از ۲۵ درصد جمعیت مازندران را تشکیل می‌دهند در ایجاد ایمنی جمعی و رهایی از کرونا بسیار ضروری است.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :