آخرین عناوین

شنبه 30 بهمن 1400-16:23 کد خبر:90698

صدور پروانه اکتشاف معدن با رای دیوان عدالت اداری:

ماجرای معدن چلاو آمل پیچیده‌تر شد/دستور دادستان برای توقف هرگونه اقدام اداری جدید

پس از اعتراض مردم منطقه چلاو به واگذاری معدن جدید در این منطقه، دادستان آمل در دفاع از حقوق عامه هرگونه اقدام اداری جدید را متوقف کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، در پی صدور پروانه بهره برداری معدن چلاو آمل برخی اهالی روستا‌های چلاو، سنگچال و فیلبند به این واگذاری اعتراض دارند و معتقد هستند واگذاری بخشی از معادن در گذشته بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی بود و این مسئله خسارت‌هایی را به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی منطقه وارد کرده است.

آن‌ها معتقدند عرصه مورد نظر رویشگاه درختان بلوط و محل عبور و مرور حیواناتی نظیر مرال، شوکا، پلنگ، خرس، گرگ، قرقاول و کبک است و در صورت فعالیت این معدن مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد خواهد شد

در پی پخش فیلم اعتراض اهالی روستای مسیر جاده چلاو به ایجاد معدن جدید، عباس عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به این مسئله پاسخ داد.

عبدی با اعلام اینکه بهره بردار این معدن سابقاً درخواست صدور پروانه اکتشاف را به این سازمان داده است افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت مبادرت به استعلام این درخواست از متولی این عرصه یعنی اداره کل منابع طبیعی استان – ساری نموده است.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی با این درخواست مخالفت کرده لذا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران درخواست مشارالیه را باطل کرده و این درخواست بر روی سامانه کاداستر بلوکه شد.

عبدی خاطر نشان کرد: شخص درخواست دهنده پس از آگاهی ابطال این درخواست، اقدام به طرح این موضوع در دیوان عدالت اداری برعلیه اداره کل منابع طبیعی استان نموده که در نهایت توانست از دیوان رأی به نفع خود و در محکومیت اداره کل منابع طبیعی مازندران بگیرد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در پی رأی دیوان عدالت اداری که سازمان صنعت، معدن و تجارت را ملزم به صدور پروانه اکتشاف کرده این سازمان نیز در جهت اجرایی نمودن رأی دیوان، پروانه اکتشاف را صادر نموده است.

وی در پایان یادآور شد: دارنده پروانه اکتشاف این معدن به دلیل نداشتن جاده دسترسی هنوز نتوانسته اقدام عملیاتی(اکتشاف ماده معدنی) را انجام دهد.

براساس این گزارش، پس از اعتراض مردم منطقه چلاو به واگذاری معدن جدید در این منطقه، دادستان آمل در دفاع از حقوق عامه هرگونه اقدام اداری جدید را متوقف و دستور ارائه گزارش ظرف مهلت سه روز جهت رسیدگی صادر کرد.

منطقه گردشگری چلاو ۹ روستا شامل روستای پاریمه، پاشاکلا، نجارکلا، تیار، گنگرچکلا، چمه بن، زر خونی سنگچال و فیلبند با جمعیت حدود ۱۰ هزار دارد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :