آخرین عناوین

دوشنبه 25 بهمن 1400-1:47 کد خبر:89603

ایرنا گزارش می دهد:

واکسن گریزی؛ فرصت‌سازی برای جولان اومیکرون در مازندران

شیوع افسار گسیخته اومیکرون و همچنین بی‌توجهی ۵۳.۲ درصد از افراد واجد شرایط برای تزریق دز سوم واکسن کرونا، این روزها وضعیت شیوع کرونا در استان مازندران را حادتر از هر زمان دیگری کرده است.


خزرتیترخبر: براساس هدفگذاری دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تا اواسط بهمن امسال می‌بایست میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا به حدود ۸۶ درصد می‌رسید که این رقم در زمان حاضر ۴۶.۸ درصد است، واکاوی این اعداد و ارقام نشان دهنده آن است که این روزها مردم استان نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا رغبت چندانی نشان نمی‌دهند.

گذشته از بی‌توجهی افراد واجد شرایط برای تزریق دز سوم و یادآور واکسن کرونا، میزان مراجعات سرپایی افراد مبتلا یا مشکوک به اومیکرون هم در استان رو به افزایش است و از حدود ۲۰۰ نفر مراجعه سرپایی به درمانگاه‌ها در یکم بهمن امسال در زمان حاضر این مراجعات به حدود ۲ هزار نفر در روز افزایش یافته است.

همچنین براساس آمار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های ساری، بابل، بابلسر، قائمشهر و نور از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داده‌اند و در مقابل محمودآباد و چالوس که پیش از این در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند با کاهش بیماران بستری به وضعیت نارنجی رسیده اند و در حال حاضر شهرستان‌های ساری، بابل، آمل، قائمشهر، نور،  نکا، گلوگاه، رامسر، بابلسر،  جویبار، سوادکوه، نوشهر، فریدونکنار، بهشهر، کلاردشت، عباس آباد و تنکابن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

واکسیناسیون همگانی علاج مهار اومکیرون

به باور صاحب‌نظران بهداشتی، اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا ویروس در مازندران از ۲ عامل اساسی بی‌رغبتی اقشار مردم به تزریق واکسن کرونا و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نشات می‌گیرد و باید برای عبور از بحران، توامان آحاد جامعه را به تزریق دز سوم واکسن کرونا و همچنین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تشویق کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه در هفته‌های گذشته میزان ابتلا و بستری ناشی از شیوع اومیکرون به بالاترین میزان خود در استان رسیده که باید با همراهی مردم برای رفع این چالش تدبیر کنیم.

قاسم اویس خاطر نشان کرد : میزان رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در استان مازندران در زمان حاضر حدود ۴۰ درصد است که با این روند نمی‌توان به جنگ اومیکرون برویم و باید مردم تا می‌توانند در اماکن و معابر عمومی از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه، از مجموع جمعیت ۱۲ سال به بالا تاکنون ۹۷.۶ درصد معادل ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۶۴۵ نفر دز اول و همچنین ۹۱.۴ درصد معادل ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۳۰ نفر دز دوم واکسن کرونای خود را تزریق کردند، افزود: اما در روند تزریق دز سوم یا یادآور واکسن کرونا در استان عقب ماندگی زیادی وجود دارد و در زمان حاضر ۴۶.۸ درصد معادل یک میلیون و ۴۲ هزار و ۹۷۱ نفر نسبت به تزریق این دز واکسن اقدام کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه، براساس زمان‌بندی‌های که برای تزریق واکسن دز سوم در مازندران در نظر گرفتیم، می‌بایست تا اواسط بهمن امسال حدود ۸۶ درصد از جامعه هدف در استان نسبت به تزریق دز سوم واکسن خود اقدام می کردند، ادامه داد: عقب ماندگی ۴۰ درصدی در تزریق این دز یادآور، باعث جولان اومیکرون در استان شده است.

شیوع اومیکرون در بین کودکان

اویس همچنین روند شیوع اومیکرون در گروه‌های سنی مختلف استان را جدی و خطرناک توصیف کرد و گفت: شهروندان اومیکرون را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند و اگر دارای علایم بدن درد، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه هستند حتما خود را قرنطینه و از تردد در اماکن و معابر عمومی به جد خودداری کنند.

وی نسبت به روند فزاینده ابتلای کودکان استان به اومیکرون ابراز نگرانی کرد و اضافه کرد: طی ۲ هفته اخیر میزان بستری کودکان زیر ۱۲ سال بر اثر ابتلا به اومیکرون به‌شدت افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در زمان حاضر در خانه‌های بهداشت، مراکز تجمیعی و پایگاه‌های سلامت استان نسبت به تزریق دز اول واکسن کودکان ۹ تا ۱۲ سال اقدام می‌شود و از والدین می‌خواهیم نسبت به مایه کوبی و واکسیناسیون کودکان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی میزان تزریق دز اول واکسن کرونا در بین کودکان مازندرانی را غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود: از مجموع ۱۱۱ هزار و ۵۴۸ نفر افراد واجد شرایط ۹ تا ۱۲ سال تاکنون ۱۹.۶ درصد معادل ۲۱ هزار و ۸۶۹ نفر نسبت تزریق این دز واکسن کرونا اقدام کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه جمعیتی در برابر اومیکرون یاد کرد و توضیح داد: سویه اومیکرون بیشتر کودکان زیر ۱۲ سال را مورد هدف قرار داده است و در حال حاضر بستری کودکان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بشدت روند صعودی دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۲۳۱ بیمار جدید به یکهزارو۴۲ نفر رسید، طی ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :