آخرین عناوین

چهارشنبه 6 بهمن 1400-20:0 کد خبر:89400

رئیس محیط زیست شهرستان نور هشدار داد:

داغ معادن شن و ماسه و پساب‌های صنعتی بر دل رودخانه‌های شهرستان نور

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور گفت: فعالیت معادن شن و ماسه بدون رعایت نکات زیست محیطی و ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی آسیب‌های زیادی به رودخانه‌های شهرستان نور وارد می‌کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، عباس بابایی در خصوص رودخانه‌های شهرستان نور اظهارکرد: رودخانه‌های شهرستان نور پرآب و دائمی هستند و این شهرستان از نظر تعداد رودخانه‌های دائمی و تأمین کننده بخش آبی که به دریای خزر می‌ریزد پر اهمیت است.

 وی گفت: رودخانه‌ها به عنوان منابع اصلی تأمین کننده آب دریای خزر هستند که بخش کمتر تأمین آب دریای خزر از سمت ایران و بخش بیشتر آن از سمت روسیه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به رودخانه‌ بلده شهرستان نور افزود: رودخانه بلده، نوررود نام دارد که بسیار خروشان و زیستگاه پر اهمیت ماهی قزل آلا خال‌قرمز است.

این مسئول با اشاره به اینکه ماهی خال قرمز بومی این رودخانه است، افزود: بخش زیادی از این رودخانه مشکل آلودگی وجود ندارد و آب با کیفیتی دارد اما در۵ کیلومتری انتهای مسیر رودخانه در جایی که به رودخانه هراز متصل می‌شود به دلیل وجود معادن شن وماسه مشکل آلودگی آب وجود دارد.

بابایی با اشاره به تصفیه آب معادن تأکید کرد: درمعادن باید تلاش کنند تا آب تصفیه شده و با کیفیت بالا وارد رودخانه شود.

وی بیان کرد: رودخانه سبزه‌رود در رویان از مناطق جنگلی گلندرود سرچشمه می‌گیرد که از سرچشمه بالا به قسمت‌های جنگلی و جلگه سرازیر و وارد شهر رویان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور در خصوص آلودگی رودخانه سبزرود اظهارکرد: آلودگی‌های رودخانه سبز رود از فاضلاب خانگی و پایین‌دست و بخش اصلی مربوط به دامداری و کشاورزی است که وارد رودخانه می‌شود.

این مسئول افزود: جلوگیری از صیدهای غیرمجاز در فصل تخم ریزی ماهیان در اواخر بهمن، اسفند و فروردین فعال‌تر است تا از گونه‌های با ارزش ماهیان مانند ماهی سفید و... حفاظت شود.

بابایی خاطرنشان کرد: رودخانه حاجی ماهرود از ارتفاع مناطق جنگلی انارستان آغاز و وارد سد الیمالات می‌شود که از آن  در فصول بهار و تابستان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رودخانه حاجی ماهرود گفت: این رودخانه پس از عبور از روستاها وارد شهر نور و به دریای خزر می‌ریزد که یکی از منابع آلاینده رودخانه بعد از خروج از سد، شیرابه زمین زباله است که با احداث کارخانه کمپوست پیگیر هستیم تا پایان سال تصفیه خانه آن راه‌اندازی شود و از دیگر آلاینده‌ها  فاضلاب خانگی روستاهای مجاور رودخانه است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به رودخانه لاویج‌رود بیان کرد: این رودخانه از ارتفاعات منطقه لاویج رود سرچمشه می‌گیرد که پس از عبور از روستای لاویج در بخش انتهای وارد شهر نور می شود و از مشکلات این رودخانه ورود فاضلاب خانگی و صنعتی کارگاه‌هایی است که در مجاورت این رودخانه قرار دارند و تجاوز به حریم این رودخانه نیز از دیگر  معضلات آن است.

این مسئول با اشاره به معضل تجاوز به حریم رودخانه‌هایی که وارد شهر می‌شوند، افزود: سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی تخلفات را به ارگانهای متولی گزارش و نتایج را  از آن دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

بابایی تصریح کرد: رودخانه وازرود از دیگر رودخانه‌های شهرستان نور است که  از منطقه گزناسرا سرچشمه می‌گیرد و با عبور از روستاهای منطقه وارد چمستان و درنهایت به دریای خزر می ریزد و از دیگر رودخانه‌های شهرستان انگتارود، ناپلارود و آلاشترود است که به دریای خزر سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به آلودگی رودخانه آلشترود گفت: منابع آلودگی رودخانه در گذشته شرکت زربال بود که با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست نسبت به سیستم تصفیه خانه مجهز اقدام شد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور یادآورشد: فاضلاب  شهرک صنعتی چمستان پس از تصفیه وارد رودخانه می‌شود که در گذشته نمونه گیری‌ها همراه با آلودگی بود و با شکایت محیط زیست و پیگیری و کمک نماینده مجلس مبلغی برای بهینه‌سازی تصفیه‌خانه هزینه شد که پس از آن خروجی‌‌ها از نظر درصد آلودگی کاهش چشمگیری داشت اما  کاهش آلودگی مستلزم این است که این روند پایدار بماند.

این مسئول در خصوص بوی نامطبوع شهرک صنعتی گفت: سیستم تصفیه خانه بخش هوازی و بی‌هوازی دارد که حاصل فعالیت میکروب‌های بی هوازی تولید گازهای بدبو است.

 بابایی در خصوص شهرک صنعتی چمستان افزود: شهرک به شهر نزدیک است و به علت شیب زمین، تصفیه‌خانه به سمت پایین، کنار جاده اصلی و با فاصله نزدیک به روستا احداث شد که مزید بر علت شد.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خروجی تصفیه خانه مطلوب تر از گذشته است یادآورشد: واحدهای شهرک صنعتی باید فاضلاب‌‌ها را پس از خروج از سیستم واحد خود وارد تصفیه خانه شهرک صنعتی کنند که برخی از واحدها نیمه‌شب فاضلاب‌‌ها را بدون تصفیه، رها می‌کنند که همکاران ما با پایشی که دارند، آن‌ها را رصد و از نظر قانونی برخورد می‌کنند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست با اشاره به زمان اندازه گیری و پایش هفتگی اظهارکرد: محیط زیست دستگاه نظارتی و قدرت اجرایی آن اخطار، دادگاه و تعطیلی است اما محیط زیست متعلق به همه مردم است و مردم باید چشم و گوش اداره زیست باشند که تخلفات و آسیب به محیط زیست را اطلاع رسانی کنند.

 این مسئول در خصوص بررسی آلودگی معادن در آب رودخانه‌ها اظهارکرد: دو راه برای استانداردشدن پساب خروجی معادن وجود دارد که یکی حوضچه ترسیب و دیگری سیرکوله است حوضچه ترسیب استفاده از چند حوضچه برای ترسیب است که در نهایت خروجی به حد استاندارد می‌رسد وسیرکوله نیاز به استفاده از دستگاه‌هایی است که پر هزینه است و روش رایج در سطح معادن شن و ماسه در کشور حوضچه ترسیب است.

بابایی اضافه‌کرد: معادن مستقر در بلده پایش دائمی می شوند و مستلزم به پساب خروجی استاندارد هستند با توجه به اینکه خروجی‌ها در ساعت‌های مختلف در هفته اندازه‌گیری می‌شود اگر پساب معدن آلوده باشد اخطار ۲۴ ساعته برای اصلاح و لایروبی حوضچه داده می‌شود.

 وی گفت: با آزمایش آلودگی اخطار ۴۸ ساعته برای رفع عیب داده می‌شود که پس از ظرف مدت تعیین شده با ادامه آلودگی معدن، با  توقف موقت فعالیت به دادگاه معرفی می‌شوند که از سال ۹۸ به صورت متعدد معادن مستقر در بلده به دادگاه معرفی شدند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست با قدردانی از دستگاه قضا در خصوص اجرای قانون اضافه کرد: اجرای قانون سبب بازدارندگی و کمک در کاهش آلودگی است و در خصوص واحدهای که آلودگی آن‌ها از حد استاندارد بالاتر باشد بر طبق قانون تعطیلی، معرفی به دادگاه و در نهایت قانون صنایع آلاینده اجرا می‌شود.

این مسئول در خصوص صنایع آلاینده بیان کرد: واحدهایی که در طول یک فصل آلودگی آن‌ها چندین بار مشخص شود بر طبق قوانین کشور در لیست صنایع آلاینده قرار می گیرند که باید جریمه و عوارض آلایندگی پرداخت کنند و همه معادن مستقر در محور بلده در لیست صنایع آلاینده شهرستان هستند که سازمان محیط زیست تمامی اقدامات بازدارندگی را توأمان برای آنها اجرا کرده است.

بابایی با اشاره به ایجاد آلودگی هوا توسط معادن خاطرنشان‌کرد: گردنه رزن که معادن در آن مستقر هستند از نظر جغرافیایی به صورت فضای بسته و دایره شکل است که در مسیر باد نیز قرار دارد.

 وی یادآورشد: دپوی بار با وزش باد، گرد و غبار ایجاد می‌کند که با توجه به اینکه چند معدن در کنار هم قرار دارند آلودگی به صورت تجمعی است و با افزایش آلودگی هوا تعدادی از معادن به دادگاه معرفی شدند.

 رئیس اداره حفاظت محیط  زیست در ادامه یادآورشد: یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هوا توسط معادن، آب‌پاشی مسیر عبور ماشین‌های سنگین است که در مجموع اقداماتی که انجام شد وضعیت آلودگی کاهش پیدا کرد اما هنوز با استاندارد فاصله دارد.

 این مسئول با اشاره به ضرورت و اهمیت لایروبی رودخانه‌ها اظهارکرد: لایروبی نکردن رودخانه‌ها سبب آسیب به آبزیان می‌شود و زمانی که سطح رودخانه‌ها بسته شود اکسیژن آب کاهش پیدا می‌کند و شرایط حیات برای آبزیان از بین می‌رود و در درازمدت نیز سبب سیلاب و تخریب در پایین دست رودخانه می شود.

 بابایی خاطرنشان کرد: زمان لایروبی باید با تشخیص اداره امور آب و استعلام از اداره محیط زیست انجام شود تا به آبزیان آسیب نرسد به ویژه در زمان تخم ریزی ماهیان نباید لایروبی شود و لایروبی نباید بهانه‌ای برای برداشت مصالح طبیعی در بستر رودخانه و تخریب رودخانه توسط برخی ارگان‌ها باشد.

 وی با اشاره به اینکه محیط زیست دغدغه عمومی است، افزود: محیط زیست وظایف و قوانینی دارد که توجه نکردن به آن مشکلات زیست محیطی را به وجود می‌آورد و در نهایت با ایجاد بیماری جسمی،  سبب بیماری روحی، افسردگی، مشکلات اجتماعی و... می‌شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :