آخرین عناوین

سه شنبه 11 آبان 1400-9:41 کد خبر:89005

عبارت گزارش میدهد:

بازار البسه دست دوم در مازندران داغ تر از همیشه/ قیمت های سرسام‌آور در بازار پوشاک زمستانی

صف‌های شلوغ مشتریان و فروشندگانی که با عجله لباس‌ها را از انبار به روی رگال‌ها و یا بلعکس جا به جا می‌کنند، تنها تصویری است که این‌روزها از بازار فروشندگان لباس دست دوم در مرکز مازندران به چشم می‌خورد.


خزرتیترخبر: با نزدیک شدن به آغاز فصل زمستان و سرمای این فصل در هوای نه چندان تمیز شهرها، بازار پوشاک انگار سوز قیمتی بیشتری نسبت به فصل سرد دارد، افزایش نرخ پوشاک زمستانی بازار را در رکود سنگینی فرو برده است، قیمت‌ بالای لباس‌‌های زمستانی مانند کاپشن‌های چند میلیونی یا پلیورهای چند صد هزار تومانی قدرت خرید را از مردم گرفته است.

هر چند که بازار‌های پوشاک مردم را به سمت خود می‌کشاند، اما معاملات زیادی در این فروشگاهها انجام نمی‌شود،البته مردم تمایل به خرید دارند، ولی قیمت‌ها فراتر از حد انتظار است، گاهی مردم به دنبال پوشاک دست‌ دوم یا حراج لباس‌های قدیمی‌می‌گردند که نرخ پایین‌تری داشته باشند، یا کلا از خرید منصرف می‌شوند و به همان پوشاک کهنه سالهای قبل خود اکتفا میکنند.

استان مازندران نیز که همواره به داشتن مردمی با تمکن مالی مناسب مطرح است، این سال‌ها از معضلات فشار اقتصادی در امان نمانده و همین مسئله مردم این استان را نیز به سمت استفاده از اجناس و البسه دست دوم سوق داده است،موضوعی که علاوه‌بر جنبه‌های اقتصادی، می‌توان آن را از منظر بهداشتی نیز مورد بحث قرار داد.

قیمت های سرسام‌آور در بازار پوشاک زمستانی

اگر وارد یکی از فروشگاه‌ها یا پاساژهای شهر ساری شوید ، متوجه خواهید شد که درحال حاضر خرید یک کاپشن یا پالتوی مارک چند میلیون تومان هزینه بردار است، چراکه شروع قیمت پوشاک زمستانی خارجی با مبلغ 850هزار تومان است و یک کاپشن باکیفیت حدود 5 میلیون تومان قیمت دارد. این درحالی است که قیمت دلار نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته ، ولی قیمت پوشاک مارک برخلاف نرخ ارز، رشد چشمگیری داشته است!

قیمت لباس های پاییزی که این روزها در ویترین فروشگاه های مرکز مازندران جاخوش کرده اند، کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست اما متوسط قیمت تی شرت های ساده ایرانی این مغازه ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، قیمت کفش تفاوت و تنوع بسیار بیشتری دارد و کیفیت و کاربرد آن در تعیین قیمت اثرگذار است؛ برای مثال کفش مخصوص کوهنوردی در بازار منیریه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و کفش های چرم برای استفاده روزمره از ۷۰۰هزار تومان آغاز می شوند،همین عدد و رقم هاست که خانواده های مازندرانی را در ماه ها و سال های گذشته بیشتر از قبل به سمت استفاده از لباس های دست دوم سوق داده است؛ افرادی که این روزها به خیل مشتریان لباس های تاناکورا اضافه شده اند.

بازار داغ فروش لباس های دست دوم

لباس بیروتی اسمی بود که ۶۰ سال پیش برای معرفی لباس های دست دوم به کار می بردند؛ لباس هایی که به صورت فله ای روی بساط دستفروش ها به چشم می خورد، فروشندگانش ادعا می کردند لباس های دست دوم از اروپا به بیروت و از بیروت به ایران می رسد.

بعدها در دهه های بعد یک سریال ژاپنی بانام سال‌های دور از خانه از سیما پخش ‌شد که شخصیت زن این سریال «اوشین» و همسرش «ریوزو تاناکورا» فروشگاه‌های پوشاکی را بانام تاناکورا تأسیس کردند، اما بعد از مدتی ورشکست شده و چوب حراج به فروشگاه‌های خود زدند و این شد که مردم نیز نام تاناکورا را به مغازه‌های عرضه این نوع لباس نسبت دادند که تا اکنون نیز از این نام استفاده می‌شود.

در حال حاضر نیز با توجه به تنزل سطح معیشتی اقشار متوسط و پایین جامعه و همچنین گرانی پوشاک، یکی‌ از مشاغلی‌ که‌ با توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ در چند سال‌ اخیر به‌ وجود آمده‌، فروش‌ لباس‌های‌ دست‌دوم‌ خارجی‌ در فروشگاه‌های‌ موسوم‌ به‌ «تاناکورا» است‌.

با ورود بیشتر لباس‌های دست‌دوم به کشور از دهه هفتاد، این پوشاک مشتریان خاص خود را پیدا کرد، پوشاکی که باقیمتی پایین مشتریان زیادی را به‌ خود جذب کرده به‌گونه‌ای که بارها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به ‌هنگام رسیدن بسته‌های این البسه هستیم، مشتریان برای پیدا کردن پوشاک موردنظر خود مدت‌ها به ‌دنبال زیرورو کردن این لباس‌ها هستند، بدون اینکه به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی آن توجه داشته باشند.

لباس های خارجی در بازار دست دوم فروشی ها از مسیرهای مختلفی سر از ایران درمی آورند؛ برخی از این لباس ها برندهای معروفی هستند که به سفارش کشورهای آسیای شرقی، هند، پاکستان و... تولید می شوند و بعد از استفاده به صورت فله ای به بازار زاهدان می رسند و از آنجا در کل کشور توزیع می شوند،برخی از این لباس ها با چمدان مسافران و اغلب از کشورهای همسایه سر از ایران درمی آورند. بازار لباس تاناکورای مهاباد توقفگاه غربی این لباس ها و کفش هاست و شهرهایی مانند دوبی هم مبدا بخش دیگری از این کالاها هستند، لباس هایی که به کلیساها اهدا می شوند هم به گفته فروشندگان در میان این لباس ها به بازارهای پخش عمده راه پیدا می کنند.

اگر به فروشگاه‌های لباس دست دوم در خیابان رازی ساری سری بزنید در نگاه اول درخواهید یافت که کمترین نکات بهداشتی در این مغازه‌ها رعایت نشده و مردم نیز علیرغم ماسکی که نصفه و نیمه بر صورت دارند، اعتراضی به عدم رعایت بهداشت در این اماکن نمی‌شوند.

صف‌های شلوغ مشتریان و فروشندگانی که با عجله لباس‌ها را از انبار به روی رگال‌ها و یا بلعکس جابجا می‌کنند، تنها تصویری است که این‌روزها از بازار فروشندگان لباس دست دوم در مرکز مازندران به چشم می‌خورد، تنها بازاری که خلوت‌تر بودن آن نشان از وضعیت معیشت بهتر مردم هر جامعه‌ای دارد.

در بساط تاناکورا همه جور پوشاکی پیدا می‌شود از لباس‌های چرم و بافتنی تا لباس شنا، از پوتین و کفش تا عینک آفتابی و … خریداران به جهش قیمت لباس‌های نو اشاره می‌کنند و می‌گویند شال‌های رنگی که تا پیش از این در بساط دستفروش‌ها فقط با 20 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود حالا به 80 هزار تا 100 هزار تومان رسیده‌اند.

اخیرا برخی از صفحات مجازی با دغدغه‌های محیط زیستی اقدام به تبلیغ برای خرید از تاناکورا کرده‌اند، اما اغلب کسانی که از اینجا خرید می‌کنند گرانی را دلیل خرید خود می‌دانند، یکی از خریداران به خبرنگار عبارت می‌گوید: روزی فکرش را هم نمی‌کردم تاناکورا بپوشم، از صحبت کردن درباره لباس‌های تاناکورا هم خجالت می‌کشیدم، اما حالا با این گرانی ناچار شده‌ام لباس‌هایم را از تاناکورا بخرم،در غیر این صورت باید نصف حقوقم را برای خرید چند تکه لباس معمولی بدهم.

اینجا برخلاف بازاری‌هایی که از فروششان گلایه دارند، از اوضاع کاری خود راضی هستند. خودشان می‌گویند مردم استقبال می‌کنند چون جنس خارجی با قیمت مناسب می‌دهند و خریدار ممکن است پالتوی زنانه 700 هزار تومانی را با قیمت 200 هزار تومان در بساط تاناکورا پیدا کند.

البته که سال هاست این بازار مشتری های متنوع و مختلفی دارد اما در این میان تازه ترین مشتریان لباس های دست دوم افرادی هستند که به دلیل گرانی قیمت پوشاک راه شان به اینجا افتاده و طالب لباس دست دوم هستند.

مضرات استفاده از لباس‌های کهنه

اگر لباسی قبلا به درستی شسته نشده باشد، ضدعفونی، جوشانده و اتو نکرده باشند خطر ابتلا حتی بیشتر نیز می شود، جنس برخی از لباس ها حتی بدتر است زیرا قابلیت اتو شدن نیز ندارند.

قارچ های پوستی باعث ایجاد ضایعه های پوستی و قرمزی می شود که خارش دارند و این قارچ ها تا مدت ها در لباس می مانند.

شستشوی منظم با مواد شوینده برای خلاص شدن از شر برخی از این باکتری ها و تخم های موجودات انگلی که به طور طبیعی برای مقاومت در برابر شرایط سخت باقی می مانند، ممکن است کافی نباشد و به همین دلیل گاهی لازم است به آن ها حرارت داد و اتویشان کرد.

لباس های زیر که در تماس مستقیم با بدن هستند بیشتر موجب انتقال بیماری شده و ممکن است شرایط زمینه ای تان را تشدید کنند.

کفش های دست دوم نیز برای استفاده مناسب نیستند زیرا برای پیشگیری از انتقال بیماری های انگلی، قارچی و ویروسی حتما باید در دمای بالای 70 درجه شست و شو داده شده و حتما هم اتو شوند که چنین روش هایی برای کفش ممکن نیست.

اگر این لباس ها را خریداری می کنید اطمینان حاصل کنید که از مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن آن ها استفاده شده است، آن ها را در معرض آفتاب قرار داده و قبل از استفاده اتو کنید، به طور کلی لازم است تا حد ممکن از خریدن لباس های تاناکورا دوری کنید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :