آخرین عناوین

دوشنبه 25 مرداد 1400-9:53 کد خبر:88735

جاده‌ها در تسخیر مسافران:

تهرانی ها خود را به شمال رساندند/ این شیوه اعلام تعطیلی فایده ای ندارد

تدبیر ندارند و نمی‌دانند که این مدل تعطیلاتی که برای حفظ سلامتی مردم در نظر می‌گیرند جز اینکه شرایط را سخت‌تر کند چیزی ندارد اما چرا شماها با بی‌مبالاتی‌تان به آتش این بحران می‌دمید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، روی سخن با کسانی است که هنوز تعطیلاتی که ستاد کرونا برای مهار این بیماری درنظر گرفته شروع نشده اما راهی سفر شده اند،همان‌ها که آنقدر تعدادشان زیاد است که آزادراه تهران - کرج از حضورشان قفل شده است، ای کاش به جای این مسافرت‌ها سری به بیمارستان‌ها که در قرق بیماران کرونایی است و درهر لحظه آن بوی مرگ استشمام می‌شود یا به بهشت‌زهرایی که آنقدر مرده‌های کرونایی را در دل خود جا داده که هر آن ممکن است آن‌ها را بالا بیاورد، می‌زدید تا شاید دست از این خودخواهی‌هایتان بر می‌داشتید، گیرم مسئولان کشور

تدبیر ندارند و نمی‌دانند که این مدل تعطیلاتی که برای حفظ سلامتی مردم در نظر می‌گیرند جز اینکه شرایط را سخت‌تر کند چیزی ندارد اما چرا شماها با بی‌مبالاتی‌تان به آتش این بحران می‌دمید، درک این همه داغ و مصیبت سخت نیست اما به نظرم شما با خودتان هم لج کرده‌اید و گرنه می‌دانید که کرونا از رگ گردن به شما هم نزدیک تراست، اما نمی‌توان از مسئولان هم گله نداشت، با اینکه می‌دانستند این تعطیلات نصفه و نیمه چه بلایی سر مردم می‌آورد اما آن را به آن‌ها بخشیدند بدون آنکه جدیتی برای محدودیتهای‌شان داشته باشند،هم اکنون جاده‌ها باز است و جریمه‌هایی که برای‌عدم تردد خودروها در نظر گرفته‌اند بی‌اثر، از سوی دیگر وقتی وسایل نقلیه‌ای مثل اتوبوس، قطار و هواپیما همچون گذشته در خدمت مردم هستند نمی‌توان انتظار داشت که مردم هم بارو بندیل نبندند برای استفاده ازاین تعطیلات چند روزه، با این اوصاف بیخود نیست که کرونا ایران را برای پادشاهی خود انتخاب کرده است.

 جاده‌ها در تسخیر مسافران

به دلیل شدت گسترش ویروس کرونا در موج پنجم ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد تعطیلات سراسری را برای کشور اعلام کند (روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه) و محدودیت‌های تردد بین استانی در نظر بگیرد اما این بار هم مانند تجربه‌های قبلی که هیچگاه از آن درس نمی‌گیریم مردم راهی سفر شده اند، تصاویری که از ترافیک جاده تهران- کرج که به تازگی منتشر شده گواه آن است که چقدر مردم نسبت به اوضاع و شرایط بی‌توجه هستند،جالب اینجاست که مسئولان شهرهای شمالی هم با توجه به شرایط سیاه کرونایی شهرشان از مردم خواهش می‌کنند که به شمال سفر نکنند، از سوی دیگر خدمت‌رسانی حمل و نقل‌های عمومی به مردم، سفر رفتن آن‌ها را هموارتر کرده است. قسمت تلخ ماجرا هم اینجاست که در حالی که بسیاری از مردم راهی شهرهای شمالی شدند تازه پلیس راه تهران از روزگذشته تصمیم گرفته که جلوی ترددها را بگیرد.

تدوین دستورالعمل ممنوعیت کامل تردد توسط پلیس

در این خصوص رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: محدودیت‌هایی که پلیس اعمال می‌کند نسبت به دفعات قبلی تشدید شده است.

احمد شیرانی در خصوص سازوکار اعمال جریمه تخلفات رانندگی به میزان گفت: مهلت پرداخت جریمه تخلفات رانندگی از هر تاریخی که اعمال شده باشد یک ماهه خواهد بود.

بر این اساس راننده متخلف تا یک ماه برای پرداخت جریمه فرصت خواهد داشت، مبلغ جریمه ابتدایی قرار نیست دوبرابر شود، اما اگر فرد متخلف جریمه را پرداخت نکند و این‌عدم پرداخت در سوابقش بماند بعد از گذشت یک ماه برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبلغ جریمه به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا در خصوص اعمال جریمه متخلفان در تعطیلات پیشرو با بستن جاده‌ها گفت:عنوان طرح ممنوعیت تردد است، بر این اساس کنترل جاده‌ها هم توسط دوربین‌های ثبت تخلف انجام می‌شود و هم توسط نیروهای پلیس به شکل فیزیکی این ممنوعیت‌ها اعمال می‌شود.

وی در خصوص نحوه اعمال جریمه‌ها گفت:در طول این دوره تعطیلی‌ها هر خودرویی که دارای پلاک غیر مجاز باشد اگر در جاده‌ای مشاهده شود قطعا با جریمه مواجه خواهد شد، اما در جاهایی که خروجی شهرها و استان‌ها محسوب می‌شود اگر خودرویی مشاهده بشود که قصد خروج دارد جلوی ادامه حرکتش گرفته می‌شود و توسط نیروهای پلیس بازگردانده می‌شود.

 وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اعمال ممنوعیت ورود به استان مازندران اخباری از مسافرت‌های پرتعداد به این استان شنیده می‌شود گفت: شهرهایی که در گروه قرمز قرار دارند در حالت عادی هم با ممنوعیت ورود و خروج مواجه هستند، درواقع این طرحی است که استمرار دارد، از روز یکشنبه ساعت هشت صبح طبق برنامه تقویم عملیات عمرانی جاده چالوس بسته شده است،درواقع حتی اگر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی این چند روزه هم نبود باز روز یکشنبه جاده چالوس بسته می‌شد؛ بنابراین جاده چالوس به خاطر عملیات عمرانی بسته شده است.

ممنوعیت‌های تردد هم همچنان با توجه به اینکه اکثر شهرها در گروه قرمز قرار دارند از دو روز گذشته ادامه داشته است، شیرانی درباره اینکه امکان سفر به شمال پیش از اعمال تعطیلی‌ها هم وجود نداشته گفت:نه چنین امکانی برای مردم وجود نداشته است، وضعیت ترافیک در جاده‌ها پیش از اجرای طرح ممنوعیت‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا حالت عادی داشته است،البته در نقاطی که طرح عملیات عمرانی جاده چالوس اجرا شده فقط در یک قسمت ترافیک سنگین وجود داشته که آن هم بخش محدودی را شامل می‌شود.

 وی درباره اینکه آیا پلیس سازوکار جدیدی برای اعمال ممنوعیت‌ها در نظر گرفته یا اینکه روال سابق ادامه دارد گفت:چون ممنوعیت تردد اعمال می‌شود جاده‌ها توسط پلیس بسته شده اند، از این بابت محدودیت‌هایی که پلیس اعمال می‌کند نسبت به دفعات قبلی تشدید شده است.

استان‌های شمالی سیاه شدند

اما ورود مسافران به شهرهای شمالی در شرایط کنونی سبب افزایش نگرانی مسئولان این شهرها و مردم شده است، به این دلیل که سخت‌ترین روزهای کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون را می‌گذرانند، در این راستا یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه وضعیت استان‌های شمالی از نظر کرونا سیاه است، گفت که از مردم می‌خواهیم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و در خانه بماند.

به گزارش خزرتیترخبر، رحمت الله نوروری با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای تعطیلی ۵ روزه کشور گفت: در شرایطی ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته که تهمیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استانهای شمالی اتخاذ نشده است.

وی افزود: راه‌های هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت با حجم ترافیک بالا مواجه است آن هم در شرایطی که استانهای شمالی کشور به خصوص گلستان از وضعیت قرمز عبور کرده و وارد وضعیت سیاه شده است.

نماینده علی آباد کتول افزود: بیمارستانها جایی برای بستری ندارند و با کمبود دارو و سرم مواجهیم. ستاد کرونا اعلام کرده که جلوی خروج مردم از شهر را می‌گیرد اما از چند روز گذشته شاهد ورود مسافران به شهرهای شمالی هستیم.

نوروزی در پایان ضمن قدردانی از زحمات پزشکان و کادر درمان گفت: از مردم درخواست می‌کنم پروتکل‌ها را رعایت کنند و در منازل بماند چون شیوع کرونا به صورت زنجیره‌ای در حال گسترش است.

 مردم خود را به شمال رساندند

همچنین نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه مردم از سه روز پیش از طریق جاده‌ها راهی استان‌های شمالی و سایر استان‌ها شده اند.

سید کاظم دلخوش بیان کرد: متاسفانه از سه روز قبل اعلام کردند که به خاطر کرونا تعطیلی اعمال خواهد شد، اما تازه قرار است پلیس راه جلوی ترددها را بگیرد، متاسفانه همه مردم راهی استان‌های شمالی و سایر استان‌ها شده‌اند و وضعیت راه‌ها مشخص است.

وی در ادامه اظهار کرد: این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست، افرادی که ساک‌هایشان آماده بود از سه روز پیش از طریق جاده‌ها خود را به استان‌های شمالی و سایر استان‌ها رساندند، مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد این نحوه تصمیم گیری نادرست است، کشتارها در حال افزایش است باید قاطع برخورد کنند.

جاده خدای مسئولان به مردم برای سفر رفتن

اما در این باره عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است: بچه که بودیم در کوچه‌ها گرگم به هوا یا بالا بلندی بازی می‌کردیم وقتی در معرض گرفته شدن قرار می‌گرفتیم از طرف مقابل می‌خواستیم که جاده خدا بهمان بدهد، او کمی عقب می‌رفت تا فرصت فرار کردن داشته باشیم، حالا وقتی تصمیمات ستاد ملی در مورد تعطیلات را می‌بینم، فکر می‌کنم آن‌ها هم به کسانی که دوست دارند سفر بروند، جاده خدا می‌دهند، از شنبه اعلام می‌کنند که از دوشنبه تا شنبه هفته بعد تعطیل است، این یعنی‌ای اهل سفر، باروبندیل را ببندید تا ما جاده‌ها را نیستیم،واقعا اگر نمی‌خواهیم کسی در این شرایط بحرانی عزم سفر کند باید اعلام کنیم که از روز شنبه تا شنبه بعد جاده‌ها بسته هستند.

وسایل نقلیه شخصی حق عبور از جاده‌های کشور را ندارند. باور کنید با این سبک تعطیل کردن، هیچ مشکلی از مشکلات کرونایی کشور حل نمی‌شود، بخش خصوصی که به کار خود ادامه می‌دهد، بخشی از دولتی‌ها که قبل از آغاز محدودیت به سفر می‌روند و آش همان آش است و کاسه همان کاسه، اگر تعطیل می‌کنیم باید همه ۶ روز تمام در خانه بمانند تا آمار دهشتناک کرونا کمی کنترل شود،نکته بعدی که بسیار جالب است، رفتار برخی از ما مردم است، بخشی از آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی علیه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع)، توییت می‌زدند یا پست می‌گذاشتند، امروز در جاده چالوس در حال گرفتن عکس سلفی هستند، واقعا اگر نگران جان خود بودید، امروز در جاده چه می‌کنید؟ رطب خورده منع رطب، کی کند؟

احساس مسئولیت برخی از ما آدم‌ها فقط در فضای مجازی است، آنجا برای اینکه لایک بیشتر بگیریم، ادای آدم‌های دغدغه‌مند را در می‌آوریم اما وقتی نوبت به خودمان می‌رسد، بی‌دغدغه‌‎ترین آدم جهانیم،کرونا با تصمیمات حاکمیتی درست با ضمانت اجرای کامل قابل کنترل است، کرونا با جامعه‌ای مسئول که جان دیگران برایش مهم است، قابل کنترل است، واقعا خنده دار است که هنوز برخی از مردم کرونا را یک شوخی جهانی می‌‎دانند!

اگر کرونا کنترل نشود، به زودی هر ایرانی یک داغ کرونا خواهد دید، مثل کسانی که در شهرشان زلزله آمده است، و هرکدام‌شان داغی از این بلای طبیعی دارند، از زمان آغاز کرونا تا امروز، بر همگان معلوم شد که با نصیحت کردن، جان من، جان تو راه به جایی نمی‌بریم، باید تصمیمات قاطع بگیریم، راه را ببندیم، با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را در مراسم مذهبی رعایت نمی‌کنند برخورد کنیم تا بقیه بدانند که در زمان جنگ هستیم، هر کسی در زمان جنگ نظامی، برخلاف سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور عمل کند محاکمه می‎شود،الان هم آن‌هایی که قوانین کرونایی را زیر پا می‌گذارند باید با جریمه‌های سنگین مواجه شوند،با کشیدن لپ و ناز کردن، بحران کرونا درکشور حل نمی‌شود.

ایران تسلیت؛ فقط طی یک روز ۶۲۰ نفر از هموطنان‌مان را از دست دادیم

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در پی‌خیز پنجم کرونا و پیشتازی سویه دلتا در کشور، متاسفانه ۶۲۰تن از بیماران کووید-۱۹ به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند، تا کنون ۱۵میلیون و ۹۶هزار و ۱۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۲۶ دُز رسید،از روز شنبه تا یکشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۲۷۲ نفر از آن‌ها بستری شدند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۱ نفر رسید، متاسفانه در همین بازه زمانی، ۶۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر رسید، خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۷۲۸ هزار و ۹۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :