آخرین عناوین

يکشنبه 24 مرداد 1400-18:5 کد خبر:88726

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

پرواز مرغ از قیمت مصوب و صف‌های خرید در زیرآژیر قرمز کرونا

موضوع تب و تاب بازار مرغ و دردسرهای تولیدکنندگان، ثابت کرد که این قصه سر دراز دارد، حتی در شرایطی که قیمت مرغ به پرواز درآمد بازهم تولیدکنندگان از سود آن بی‌بهره بودند.


خزرتیترخبر: موضوع تب و تاب بازار مرغ و دردسرهای تولیدکنندگان، ثابت کرد که این قصه سر دراز دارد، ماجرای دنباله‌داری که حتی در شرایطی که قیمت مرغ به پرواز درآمد بازهم تولیدکنندگان از سود آن بی‌بهره بودند.

برای پایان دادن به مشکلات بازار مرغ مقرر شد نهاده در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و در مقابل قیمت مرغ هم ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شد ولی این موضوع مدت زمان زیادی طول نکشید و باز هم شاهد قصه پرغصه صف‌های طولانی مرغ بودیم.

در حالی‌که مسئولان اعلام می‌کنند با توجه به بحث نهاده‌ای که در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تخلف محسوب می‌شود عملا تنها در صف‌های طولانی آن هم در ساعاتی خاص مرغ با این قیمت عرضه می‌شود.

قیمت مرغ تنها در صف‌های طولانی با این قیمت عرضه می‌شود و شاهد چند نرخی بودن این محصول از ۲۸ تا ۳۲ هزارتومان و حتی در ایام تعطیلات تا ۴۰هزار تومان هم عبور می‌کند.

*پرواز مرغ از قیمت مصوب

وقتی قیمت مصوب برای محصولی در نظر گرفته می‌شود مردم دلخوش به این قیمت هستند ولی اکنون آن هم در شرایط سیاه کرونایی مردم برای دریافت مرغ ۲۴هزار و ۹۰۰ تومانی باید در صف‌های طولانی بایستند و یا اینکه مرغ به قیمت بالاتری خریداری کنند که با توجه به مشکلات اقتصادی تن دادن به صف‌های طولانی راهی است که به ناچار باید بپذیرند.

*ضرورت بازدارندگی بر بازار مرغ

ابراهیم یعقوبی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: با وجود قیمت مصوب برای مرغ اما هنوز فرآیند مشخصی برای بازار مرغ تعریف نشده است.

وی با اشاره به نظارت‌های جدی بر بازار مرغ، افزود: در این زمینه پرونده‌های تخلف هم برای مرغداری‌ها و هم برای خرده‌فروشی‌ها تشکیل شده است.

معاون سازمان صمت مازندران با تاکید بر ضرورت بازدارندگی در بازار مرغ، خاطرنشان کرد: درصورت مشاهده تخلف در واحدهای مرغداری و عرضه مرغ خارج از شبکه توزیع، اصلا نهاده در اختیارشان قرار نگیرند.

یعقوبی ادامه داد: از سویی موضوع دیگر ذخیره استراتژیک و توزیع مرغ منجمد بوده که در بازار صورت نگرفته و همین موضوع نیز موجب بهم خوردن تعادل در بازار شده است.

وی تصریح کرد: بر مرغ‌هایی که در داخل شبکه توزیع می‌شود نظارت مستقیم داریم اما شاهد تخلفاتی در خارج از شبکه هستیم که مستلزم نظارت جدی‌تری است.

*پای کشتارکُن‌ها به ماجرا باز شد

معاون سازمان صمت مازندران به نقش کشتارکُن‌ها در بازار مرغ اشاره کرد و افزود: این افراد مرغ را از مرغداران خریداری کرده و به‌عنوان واسطه به کشتارگاه تحویل می‌دهند که باید در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد در غیر این صورت مرغ‌هایی که از مسیر جهاد کشاورزی و دامپزشکی وارد بازار می‌شوند چنین مشکلاتی وجود ندارد.

*عرضه روزانه مرغ در بازار مازندران

مسعود احمدی حاجی سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره ، اظهار کرد: روزانه مرغ بیشتر از نیاز مازندران مصرف استان توزیع می‌شود که باتوجه به این میزان توزیع نباید شاهد بروز مشکلات باشیم؛ چراکه مرغ  به میزان کافی کشتار می‌شود.

*ضرورت اعمال نظارت‌های جدی بر بازار مرغ

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌ها باید بیشتر شود، خاطرنشان کرد: روزانه از کشتارگاه آمار می‌گیریم ولی اینکه چه اتفاقی می‌افتد و در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار نمی‌گیرد نیاز به نظارت‌های بیشتر است.

*صف‌های طولانی برای دریافت مرغ با قیمت مصوب جای سوال دارد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مرغ به میزان کافی وجود دارد اما اینکه مردم باید برای دریافت مرغ با قیمت مصوب آن هم در این شرایط کرونایی در صف بایستند واقعا جای سوال دارد  که به اعتقاد ما باید نظارت‌ها بیشتر شود تا شاهد مشکلات برای مصرف‌کنندگان نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :