آخرین عناوین

شنبه 16 مرداد 1400-9:3 کد خبر:88664

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

یکه تازی دلتا در سایه ضعف مدیریت بحران/سرگردانی بیماران در راهروها و خیابان

کرونا شرایط را در مازندران وخیم کرده و هر ساعت سمفونی مرگ در استان نواخته می‌شود، در این موقعیت، ضعف های جدی مدیریت بحران به خوبی خودنمایی می کند.


خزرتیترخبر: مازندران روزهای سخت و شکننده‌ای را سپری می‌کند و ویروس مرگبار کرونا تاکنون خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

تکمیل ظرفیت مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستان، خستگی کادر درمان و پزشکی، کمبود امکانات و تجهیزات سبب شده تا بیمارستان‌های صحرایی در برخی مناطق استان برپا شود.

ازسوی دیگر برخی مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی که تحت پوشش علوم پزشکی نیستند، اقدام به وصل سرم به بیماران در محوطه بیرونی این مراکز کرده‌اند که واکنش‌های زیادی را درپی داشته است.

هیچ نیرویی برای کمک به پرستاران و پزشکان از ادارات اعزام نشده است

یکی از شاغلان کادر درمان و سلامت در مازندران با بیان اینکه در استان مدیریت بحران درمان نداریم، اظهار داشت: در استان مدیریت بحران نداریم، نه نیرویی برای کمک به پرستاری و بهیاری از ادارات ارسال شده و نه کمکی برای ارائه خدمات و منشی که بیماران و همکارانش را توجیه کنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود، اظهار داشت: ادارات دولتی و کادر اداری و بیمارستان‌ها و شبکه بهداشت سه روز در هفته اداره نیستند و ولی در جلسات فرمانداری و مدیریت بحران کسی درخواست نیروی کمکی نمی‌کند و هیچ فراخوان نیروی کمکی برای بیمارستان‌ها در سطح شهر انجام می‌شود.

وی افزود: حتی نظام پزشکی می‌تواند پزشکان، پیراپزشکان عضو را فراخوان کند ولی حرکتی انجام نداده است در حالی که اعضای این نظام می‌توانند به عنوان کشیک در بیمارستان خدمات دهند.

وی هچنین با اشاره به اینکه تعداد متخصصان دربیمارستان ها اندک است، افزود: نهادهای اداری دیگر شهرستان می‌توانند نیروی خدماتی و منشی به بیمارستان بفرستند تا حداقل کمک کشیک بیمارستان باشند و از هجوم بیماران و همراهان به اتاق پزشک بکاهند زیرا موقع ویزیت حداقل چهار تا پنج نفر در اتاق پزشک می‌ایستند و اتاق بدون پنجره و تهویه و مشکلات خاص خود را دارد.

سرگردانی بیماران در خیابان/علوم پزشکی: با کمبود تخت مواجه نیستیم

طی روزهای اخیر انتشار کلیپی مبنی بر وصل سرم به بیماری در محوطه بیرونی یک مرکز خصوصی در مازندران، واکنش‌های زیادی را دربرداشته است، اگرچه این اقدام جای نقد دارد اما وضعیت دیگر مراکز دولتی و درمانی استان هم حال وروز خوشی ندارند.

کمبود تخت سبب شده تا برخی بیماران در راهروهای بیمارستانی خدمات پزشکی ودرمانی دریافت کنند و شرایط بیش از هرزمان دیگر بحرانی شده است.

در مازندران حدود چهار هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت در اشغال بیماران کرونایی است و اکثر خدمات پزشکی غیرضرور به بیماران به طور موقت تعطیل شده و تمامی خدمات صرف بیماران کرونایی می‌شود.

در بابل یک مؤسسه درمانی غیردولتی اقدام به سرم زدن به بیماری در خارج از محوطه کرده است و سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در پیگیری خبرنگار مهر با بیان اینکه این مرکز تحت پوشش علوم پزشکی نیست و خصوصی است، در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت و پوشش بستری هستند.

وی با بیان اینکه به رغم شرایط سخت و شکننده کمبود تخت نداریم و به تمامی بیماران در مراکز تحت پوشش خدمات درمانی ارائه می‌شود، افزود: روزانه به بیش از هزار نفر خدمات سرپایی عرضه می‌شود.

وی همچنین افزود: در سالن ورزشی مربوط به مخابرات بابل نیز تخت‌های بیمارستان دایر شده و به بیماران خدمات داده می‌شود.

برپایی بیمارستان‌های صحرایی

وضعیت بغرنج و نامناسب بیماری کرونا سبب شده تا در شرق استان و گلوگاه بیمارستان صحرایی دایر شود و اوضاع دردیگر مناطق استان از جمله محمودآباد هم خوب نیست.

عباس توان رئیس شبکه بهداشت و درمان محمودآباد وضعیت این شهرستان را سیاه توصیف کرد و گفت: تمامی تخت‌های بیمارستانی این شهرستان تکمیل است و ۵۰ بیمار در بیمارستان‌های شهرستان و ۷۱ بیمار محمودآبادی نیز در شهرستان‌های اطراف بستری هستند.

وی با اشاره به کمبود امکانات و فضا برای خدمات دهی به بیماران حوادثی، کمبود اکسیژن را از جمله مشکلات بیمارستان شهدای محمودآباد یاد کرد و از خیرین خواست تا به یاری کادر درمان بشتابند.

توان در عین حال از عدم تعطیلی اصناف و مشاغل غیرضرور گلایه کرد و خواستار توجه بیش از پیش مردم به پروتکل‌های بهداشتی شد.

با آنکه شرایط در مازندران شکننده و بحرانی است اما همچنان بساط دورهمی و مجالس ترحیم پابرجاست و برخی از خانواده‌های که ماه قبل سوگوار عزیزانشان شدند و اقدام به برپایی مراسم ترحیم کرده بودند اکنون دوباره نیز در سوگ عزیزی دیگری نشسته‌اند،این وضعیت درحالی است که متولیان بهداشت و درمان مازندران همچنان دورهمی ها و مجالس خانوادگی و عدم رعایت پروتکل‌ها را دلیل ابتلای خانوادگی هم استانی‌ها به دلتا کرونا بیان می‌کنند.

کاهش رعایت پروتکل‌ها در مازندران

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش چشمگیری یافته است، افزود: هرچه بیماری خطرناک‌تر می‌شود، سطح عادی انگاری و ساده انگاری‌ها مضاعف می‌شود.

وی با اشاره به سرعت انتقال کرونا در پیک پنجم اظهار داشت: این بیماری همه افراد را درگیر می‌کند و در چنین شرایطی که کادر درمان خسته هستند و ظرفیت بیمارستانی روبه تکمیل است، رعایت بهداشت را از هم استانی‌ها تقاضا داریم.

وی پرهیز از دورهمی ها و تجمعات خانوادگی را لازمه مهار بیماری کرونا ذکر کرد.

در حال حاضر دو هزار و ۶۰۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های علوم پزشکی مازندران و هزار و ۳۹۷ بیمار در بیمارستان‌های بابل بستری هستند و حال ۶۰۰ بیمار از مجموع بستری شدگان وخیم است.

اکنون یکدست تمامی ۲۴ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :