آخرین عناوین

سه شنبه 22 تير 1400-11:11 کد خبر:88530

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

یکه تازی کرونای دلتا/ ابتلای خانوادگی در مازندران

سویه هندی کرونا در مازندران جوش وخروش یافته و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر را به بیمارستان ها کشانده، این درحالی که رعایت پروتکل ها در استان همچنان پایین است.


خزرتیترخبر: سویه هندی کرونا موسوم به (دلتا) پس از درنوردیدن ۸۰ کشور اکنون به ایران رسیده و درحال مغلوب کردن شهرهای کشور است، از همین رو ستاد ملی مقابله با کرونا و مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند که این نوع از کرونا، قدرت سرایت بیشتری نسبت به نوع انگلیسی و نوع ووهان دارد.

اوایل اردیبهشت ماه بود که وزارت بهداشت از ورود سویه هندی کرونا به کشور هشدار داد، حالا پس از گذشت دوماه به نظر می‌رسد که این سویه ویروس کرونا درحال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است، به همین خاطر متخصصان علائم و عوامل پیشگیری از این بیماری را ذکر کرده‌اند تا افراد پیش از رخ دادن اتفاقی ناگوار از پیشرفت سویه هندی جلوگیری کنند.

کرونای دلتا چیست؟

سویه هندی کرونا با نام علمی B.۱.۶۱۷.۲ نخستین بار در هند شناسایی شد،این نوع ویروس جهشی در پروتئین شاخکی پیدا کرده و با نام کِی -۴۱۷- اِن موسوم است، وزارت بهداشت هند در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «جهش کِی -۴۱۷- اِن توجه را جلب کرده، چون در سویه بتا (بی-یک -۳۵۱) هم وجود داشت و گزارش شده قابلیت فرار از سیستم ایمنی را دارد.»

 علائم سویه هندی کرونا بر اساس نظریه برخی کارشناسان حوزه سلامت، تب در این بیماری معمول بوده و مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این همه گیری مشاهده شد، درواقع فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود، سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی از جمله علائمی است که تاکنون گزارش شده است.

سرایت پذیری کرونای دلتا

کارشناسان به این باور رسیده‌اند که قدرت سرایت پذیری کرونای دلتا ۴۰ درصد بیشتر از کرونای آلفا است، براساس بررسی سازمان بهداشت عمومی بریتانیا که روی بیش از ۳۸ هزار نفر مبتلا به کوید ۱۹ انجام شده بود، مشخص شد که کرونای دلتا، ۶۱،۲ درصد بیشتر از کرونای آلفا خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را بالا می‌برد.

جوش و خروش مجدد کرونا

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به روند روبه رشد ابتلای به کرونا در استان، شمار شهرهای قرمز استان را روبه افزایش دانست و گفت: تمام مازندران در منطقه پرخطر کرونایی قرار دارد.

وی در با بیان اینکه شهرهای قائمشهر، ساری، آمل، محمودآباد، بابل، چالوس، نوشهر، نور، سوادکوه در وضعیت قرمز قرار دارند، تاکید کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک می‌تواند برای استان و مردم شریف مازندران خطرناک باشد.

بیشتر ابتلای بیماری کرونا در مازندران خانوادگی است

وی روند ابتلای به بیماری کرونا را در استان افزایشی ونگران کننده دانست و افزود: متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان کاهش یافته است، موسوی با اظهار اینکه مازندران کاملاً در وضعیت پرخطر قرار گرفته است، افزود: به دلیل آنکه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۷۰ درصد رسیده است، وضعیت خوبی را در آینده نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم خواست تا شرایط و بیماری را مهار و کنترل کنند و ادامه داد: برای حفظ سلامتی راهی نداریم که برخی خواسته‌ها را تعدیل کنیم و نسبت به رعایت بهداشت حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر موارد بستری و ابتلای بیماری خانوادگی است و بیشتر این افراد در دورهمی ها و سفرهای پایان هفته مبتلا شدند.

موسوی با بیان اینکه تزریق واکسن کهنسالان نمی‌تواند ایمنی در همه افراد ایجاد کند، افزود: قطعاً عمومی شدن واکسن تا پایان بهمن ماه طول می‌کشد از این رو باید رعایت بهداشت را در اولویت قرار دهیم.

مازندران کاملاً در وضعیت پرخطر قرار گرفته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم دراین باره گفت: شهرستان ساری، قائمشهر، سوادکوه، بابل، محمودآباد، آمل، نور، نوشهر، چالوس در وضعیت قرمز و شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، سیمرغ، جویبار، سوادکوه شمالی، فریدونکنار، بابلسر، عباس آباد، کلاردشت، تنکابن و رامسر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

قاسم اویس با بیان اینکه وضعیت کرونا به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌ها و ساده انگاری‌ها در مازندران خوب نیست، افزود: استفاده از ماسک به زیر ۷۰ درصد در اکثر استان رسیده است و همین امر سبب شده تا بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها افزایش یافت.

وی با بیان اینکه متأسفانه همچنان شاهد برگزاری مراسم‌های ختم و عروسی در استان هستیم، افزود: رعایت شیوه نامه‌ها باید بالای ۸۵ درصد باشد تا شاهد وضعیت خوب در استان باشیم.

راهکار پیشگیری از کرونای دلتا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است: راه‌های پیشگیری از کرونا و تمام گونه‌های جهش یافته یکسان است وهیچ تفاوتی بین راه‌های پیشگیری کرونای آفریقایی و هندی با بریتانیایی و چینی وجود ندارد.

وی گفت شستشوی مکرر دست، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از شرکت در تجمعات، پرهیز از سفرهای بیرون شهری و درون شهری غیر ضروری و استفاده از ماسک از خانه تا خانه؛ اصول ظاهراً تکراری و ساده، اما مهمی هستند که اگر رعایت شوند، مانع ابتلای افراد به سرسخت‌ترین واریانت ها خواهند شد و در مقابل، اگر این نکات رعایت نشوند به ساده‌ترین روش ها هم مبتلا خواهیم شد و واکسیناسیون مهمترین راه برای ایمنی در برابر جهش‌های کروناست و بهترین واکسن، در دسترس ترین واکسن است.

تشریح علامت، ویژگی‌های بالینی و بیماری زائی کرونای دلتا

نزدیک یک سال و نیم است کل دنیا درگیر یک بیماری تنفسی ویروسی به نام کووید- ۱۹ است، مهمترین ویژگی این نوع ویروس این است که به سرعت می‌توانند جهش پیدا کنند،آخرین فرزندی که از این خانواده متولد شد ویروس دلتا نامیده شد. سرایت آن نسبت به ویروس‌های قبلی ۶۰ درصد بیشتر و بیماری زایی بیشتری نیز دارد.

فرهنگ بابا محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که جوانان و اطفال در این ویروس بیشتر درمعرض خطر هستند.

این متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره علائم کرونای دلتا گفت: بیشتر سردرد، آب ریزش بینی و التهاب بینی، گلودرد، تب، درد بدن و اختلال چشایی و بویایی از علائم شایع این ویروس است.

وی یادآور شد که علائم گوارشی مانند اسهال و تهوع استفراغ در جهش‌های قبلی شایع بود و در این نوع عمدتاً سردرد غالب است، بابا محمودی بر این باور است که علائم دلتا مانند آنفلوآنزا است و داروی خاصی هنوز برای آن درست نشده است و نشانه‌های کلی درگیری ریه با ویروس دلتا نشانه‌های کلی درگیری ریوی همانند ویروس‌های قبلی است، یعنی بعد از اسکن بیماران مبتلا به ویروس دلتا مشاهده می‌کنیم که اطراف ریه و نزدیک به قفسه سینه درگیر شده است و می‌تواند به صورت تکی یا لکه لکه یا کل ریه را در گیر کند.

علت سرایت پذیری بالای کرونای دلتا کرونا یک ویروس تاجدار است وقتی جهش پیدا می‌کند قدرت سرایت به انسان هم بیشتر می‌شود و تاکنون جهش‌هایی که صورت گرفته به سمت کمتر شدن اثر آن نبوده است، افرادی که در طول این یک سال و نیم به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند افرادی بودند مشکل‌های زمینه‌ای داشتند یا ریسک فاکتور داشته‌اند مثل کسانی که چاق هستند، از این رو توجه به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند ریسک ابتلاء به کرونا را کاهش دهد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :