آخرین عناوین

شنبه 19 مهر 1399-12:32 کد خبر:83941

بمب های متحرک سطح شهر چگونه کارگذاری می شوند؟

بازهم انفجار مخزن CNG خودرو در هنگام سوخت گیری

از ابتدای شکل گیری صنعت CNG‌ در کشور حدود ۸۵ مورد انفجار مخزن CNG خودروهای دوگانه سوز را در کشور داشته‌ایم که تمامی این موارد در جایگاه‌ها و در هنگام سوخت گیری رخ داده است.


خزرتیترخبر: در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاق ناگواری در شهر جویبار بودیم که خوشبختانه این‌بار تلفات جانی نداشت، در روز 17 مهر بر اثر انفجار مخزن CNG خودروی نیسان در هنگام سوخت گیری در جویبار به دو خودرو و همچنین جایگاه سوخت خسارت زیادی وارد شد.

این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در مازندران روی می‌دهد و پیش از این نیز ویدئوهای زیادی در فضای مجازی از انفجار جایگاه‌های سوخت ‌CNG در ساری و دیگر شهرهای استان دست به دست شده است،نکته جالب اما اینکه پس از افزایش قیمت بنزین و استقبال بیشتر مردم از سوخت جایگزین تعداد این اتفاقات رو به افزایش رفته است.

کارشناسان یکی از عمده‌ترین دلایل این مسئله را استفاده مردم از جایگاه‌های غیرمجاز برای دوگانه سوز کردن خودروهای خود می‌دانند،موضوعی که دلایل مختلفی داشت،از گرانی قطعات گرفته تا نایاب شدن آن ها و صد البته شوک افزایش شارپی و ناگهانی بهای بنزین.

هنوز از یادها نرفته که در آن زمان که مردم برای از جلوگیری از دود شدن پولهای‌شان در به در به دنبال دوگانه‌سوز کردن خودروهای‌شان بودند، ‌تجهیزات مورد نیاز برای گاز‌سوز کردن خودرو کمیاب، گران و در ادامه نایاب شد و مراکز مجاز تبدیل سوخت خودروها با کمبود تجهیزات روبرو بودند.

همین امر باعث شد افراد برای دو‌گانه‌سوز کردن خودروهای‌شان به سمت مراکز غیر‌مجاز بروند، مراکزی که علاوه بر ارائه خدمات، قیمتی ارزان تر از مراکز مجاز نیز داشتند که ماجرایی در پشت خود دارد؛ موضوعی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای درباره گازسوز کردن خودروها در مراکز غیرمجاز آن را هشدار داده بود،اما به هر علتی جدی گرفته نشد تا این روزها اضطراب انفجار به هنگام سوختگیری مخصوصا برای خودروهای به نسبت قدیمی‌تر همواره در جایگاه‌های سوخت احساس شود.

ماجرا از این قرار است که برخی مخازن در تست‌های اولیه برای ارسال به مراکز مجاز تغییر سوخت خودرو رد می‌شود اما از طریقی این مخازن به بازار آزاد راه پیدا می‌کنند و دوباره همین مخازن برمی‌گردند و به عنوان مخزن ارزان تر در دسترس مردم قرار می‌گیرند،مردم می‌بینند مخازنی ارزان تر وجود دارد و طبیعتا با شرایط دشوار اقتصادی همین مسئله آنان را به سوی خود جذب می‌نماید.

کسی که کارگاه زیرپله‌ای و غیرمجاز تبدیل خودرو را نیز اداره می‌کند می‌خواهد سودی کند و این مخزن رد شده در تست‌های فنی را روی خودروی فرد ناآگاه می‌بندد و همین مخزن در حال سوخت‌گیری منفجر می‌شود و ما بازهم شاهد اتفاقات ناگوار خواهیم بود.

به عقیده کارشناسان  خودروهایی که بازدید دوره‌ای فنی نشوند و یا به صورت غیرمجاز دوگانه سوز شده باشند، به مثابه یک بمب متحرک عمل می‌کنند، اما این بمب متحرک در جاده‌های کشور خطرآفرین نیست، بلکه در زمان سوخت گیری می‌تواند با انفجار مخزن، فاجعه بیافریند، از ابتدای شکل گیری صنعت CNG‌ در کشور ما تا پایان سال ۹۸، حدود ۸۵ مورد انفجار مخزن CNG خودروهای دوگانه سوز را در کشور داشته‌ایم که تمامی این موارد در جایگاه‌ها و در هنگام سوخت گیری رخ داده است.

برخی از انفجارهای صورت گرفته مانند آن‌چه در جویبار رخ داد، سبب بی‌توجهی به تست‌های دوره‌ای خودروهای گازسوز است،عده‌ای نیز بدون توجه به حساسیت این مخازن با تعمیر غیراصولی آن‌ها به این قبیل اتفاقات دامن می‌زنند.

فرآیند ساخت مخازن CNG به گونه‌ای است که این مخازن باید یکپارچه باشند و هرنوع دستکاری آنها منجر به انفجار می‌شود،این مخازن در دمای ۱۱۰۰ درجه و با ضخامت یک سانتیمتری و با ورق خاصی رول می‌شود تا بتواند در مقابل فشار سوخت گاز، ظرفیت کافی را داشته باشد. وقتی به هر دلیل این ضخامت و یکپارچگی بدنه مخزن با دستکاری‌ها و برشکاری ها، تحت تأثیر قرار گیرد، بروز انفجار از همان نقطه برشکاری شده، طبیعی است.

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از این اتفاق در دست انجام است طرح هوشمندسازی جایگاه های سوخت می‌باشد، با هوشمندسازی جایگاه ها، با یک دوربین پلاکخوان که در ورودی جایگاه ها نصب می شود، جایگاه دار پلاک خودرو را شناسایی و اصالت و صلاحیت فنی خودرو جهت سوختگیری را کنترل کرده و از داشتن معاینه فنی و نحوه تبدیل خودرو به طور استاندارد آگاه شده و در صورتی که خودرو شرایط  لازم برای سوختگیری  را رعایت نکرده باشد، واجد شرط لازم برای سوخت گیری نخواهد بود.

امید است با ادامه فعالیت سامانه gcr.niopdc.ir و همچنین اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت CNG، شاهد به صفر رسیدن تبدیل غیرمجاز و توقف انفجارهای گاه و بیگاه‌ باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :