آخرین عناوین

دوشنبه 14 مهر 1399-8:35 کد خبر:83907

خواهشا به شمال سفر نکنید:

تاخت و تاز مجدد کرونا در مازندران/پاییز زیبا و رنگارنگ را سیاه و مرگبار نکنیم

کرونا بار دیگر برای ورود به موج سوم خیز گرفته است، مسئولان بهداشتی معتقدند که بین خیز گرفتن کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی ارتباط مستقیم وجود دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، افزایش شیوع کرونا بازتاب رفتاهای اجتماعی عموم است، هر زمان که نکات بهداشتی از طرف عموم مردم رعایت شود متناسب با آن همه گیری کرونا کاهش می یابد و هر گاه شیوه نامه ها رعایت نشود باید منتظر خیز کرونا بود.

از طرفی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد در هفته‌های اخیر هم در کشور نگرانی مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا را در پی داشته است.

طبق اعلام معاونان وزیر بهداشت با هر بار تعطیلی و مسافرت و نادیده گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بعد از هرگونه بازگشایی به تعداد مبتلایان و در ادامه فوت بیماران کووید ۱۹ افزوده می‌شود،به ‌طوری که تحت تأثیر این رفتارهای اجتماعی مردم به فاصله دو تا سه هفته بعد، آمارهای مبتلایان و سپس مرگ‌ومیر افزایش قابل توجهی پیدا می‌کنند.

بررسی خیز عددهای کرونا و شروع پیک سوم کرونا در آخرین روزهای تابستان نشان می‌دهد اصلی‌ترین عامل بالا رفتن آمار ابتلاء در شهریور ماه، نتیجه سفرهای تابستانی و مسافرت رفتن‌ها بود، دو دوره مسافرت رفتن در اواخر مرداد و هفته‌های اول شهریور ماه در بالا بردن آمارهای مرگ و میر و ابتلاء نقش داشته است.

هرباری که شاهد روند کاهشی آمار موارد ابتلا و بستری در مازندران بودیم و توصیه‌های لازم در ارتباط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شد متاسفانه با سیر و سفرها مازندران در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفت.

روزهای گذشته نیز آمارهای موارد ابتلا و بستری کاهش یافت به‌طوری‌که موارد ابتلا از سه رقمی به دو رقمی و موارد بستری از چهاررقمی به سه‌رقمی کاهش یافت.

*آمار موارد ابتلا در مازندران دو برابر شد

نیمه دوم تیر ماه امسال بود که آژیر قرمز کرونایی در مازندران به صدا درآمد و طی این مدت شاهد وضعیت قرمز و نگران‌کننده‌ای در استان مازندران هستیم که همچنان تداوم دارد.

آمار موارد ابتلا امروز نسبت به روز گذشته در استان دو برابر شد و این موضوع نشان‌دهنده خیز ویروس کرونا در استان است که نشان‌دهنده تکرار تجربه برای چندمین بار و اهمیت نگرانی‌ها و هشدارهای لازم در ارتباط با پرهیز از سفرهای غیرضروری بوده که ازسوی مسئولان اعلام شده بود.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۷۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.

وی افزود: طی همین مدت تعداد ۷۱ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: هم‌اکنون۳۳۲  نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۸۶ بیمار با علائم حاد تنفسی بستری هستند.

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در ادامه  با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بسترى هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار جدید بستری و ۲۱ بیمار هم  ترخیص شدند.

وی گفت: ۲۸ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

طی ۲۴ ساعت گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل ۱۰۳ مورد ابتلای جدید داشتیم و همچنین تعداد ۴۴۴ بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان بستری هستند.

در موج اول اپیدمی معمولاً یک نفر از اعضای خانواده به کووید ۱۹ مبتلا می‌شد اما بعد از جهش ویروس کرونا در خرداد ماه همه اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شوند. به همین خاطر به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بیش از پیش تأکید می‌کنیم چرا که فرد ناقل در خانه همه اعضای خانواده را آلوده می‌کند.

تعطیلات و سفرها را یکی دیگر از علل افزایش میزان موارد ابتلاء در پیک سوم است و بعد از میلیون‌ها نفری که به مسافرت رفتند ما منتظر موج سوم بودیم.

گزارش سخنگوی وزارت بهداشت هم دراین زمینه بیانگر آن است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۶ هفته قبل از آن رسیده است.

سیما سادات لاری اعلام کرد میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی در حال حاضر ۱۶.۴۵ درصد کاهش داشته است،همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده است که نسبت به هفته قبل کاهش ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

لاری در پاسخ به این سوال که موج سوم کرونا در همه استان‌ها رخ داده است؟ گفت: ایران کشوری پهناور است، برخی از استان‌های بزرگ ما می‌تواند مانند یک کشور اروپایی باشد؛ بنابراین بروز موج سوم کرونا در کل کشور اتفاق نیفتاده است،تهران اکنون در موج سوم بیماری قرار دارد، ولی استان قم در موج دوم بیماری کروناست، نگرانی ما در حال حاضر برای استان‌های قم، اصفهان، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران است،این نکته بسیار مهم است که هر استان و هر شهرستان وضعیت خاص خود را دارد،همچنین بیماری معمولا در کشور‌های شرقی تغییراتی پیدا می‌کند که پس از مدتی تغییر، غرب و اروپا شاهد آن خواهد بود.

*موج جدید کرونا و پاییز نگران کننده

موضوعات مختلفی، چون کاهش ۱۶.۵ درصدی استفاده از ماسک، سفر‌های بین شهری در شهریور ماه و رعایت نکردن نکات بهداشتی موجب خیز دوباره کرونا شد و اگر رعایت نکنیم این احتمال وجود دارد که پاییز زیبا و رنگارنگ امسال برایمان سیاه و مرگبار شود.

موج نگران کننده بیماری که حتی خواب را از چشمان وزیر بهداشت ربوده است چرا که هفته‌های پیش رو کرونا یا به قول وزیر بهداشت شتر، گاو، پلنگ همراه با آنفلوانزا خواهد شد و احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها وجود دارد.

سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه در روز‌های اخیر که موج سوم بیماری کرونا در برخی نقاط کشور آغاز شده است، گفت: در ۴۸ ساعت گذشته حتی ۱۵ دقیقه هم نتوانستم چشم بر هم بگذارم؛ موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل رعایت‌ها نکردن نکات بهداشتی شعله‌های جدیدی از بیماری کرونا را شاهد هستیم.

*ویژگی‌های موج جدید کرونا در کشور

ویروس کرونا باز هم چهره دیگری از خود را نمایان کرده است و موج جدید کرونا ویژگی‌های خاصی دارد که در موج‌های قبل بیماری شاهد آن نبودیم، این ویژگی های جدید موجب افزایش موارد بستری کرونا در بیمارستان ها در برخی شهرها از جمله تهران و قم شده است.

در موج جدید کرونا شاهد آن هستیم که جوانان بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند و میزان رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در جوانان کمتر از سالمندان است.

باید توجه داشت که جوانان ناقلان کرونا هستند و در موارد بسیاری بیماری در آن‌ها بدون علامت یا خفیف بروز می‌کند و احتمال انتقال بیماری به میانسالان وسالمندان خانواده وجود دارد و نگرانی از این است که در هفته‌های آینده ابتلای افراد با سنین بالا به کرونا بیشتر شود و آمار مرگ و میر در سنین بالا افزایش پیدا کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :