آخرین عناوین

پنجشنبه 26 تير 1399-10:23 کد خبر:81455

مرتضی ابراهیمی/کارشناس پلیس راهور ف.ا.ا.مازندران:

در صحنه تصادفات چگونه کمک کنیم؟

هنگامی که شخصی در اثر سانحه رانندگی مجروح‌ می شود ، دقایق اولیه پس از تصادف برای حفظ جان وی بسیار مهم و نقش شما به عنوان یک‌ کمک دهنده بسیار حیاتی ست .


خزرتیترخبر: هنگامی که شخصی در اثر سانحه رانندگی مجروح‌ می شود ، دقایق اولیه پس از تصادف برای حفظ جان وی بسیار مهم و نقش شما به عنوان یک‌ کمک دهنده در اداره کردن صحنه حادثه و مصدومین احتمالی بسیار حیاتی ست .

قبل از حضور در صحنه حادثه ابتدا نسبت به ارزیابی موقعیت اقدام و در کمال خونسردی ، از ایمن بودن محل مطمئن شوید و خطراتی از قبیل آتش سوزی یا انفجار را مد نظر قرار دهید.

تا حد امکان مصدوم را از خطر دور کنید .همیشه به یاد داشته باشید که در قدم اول باید مراقب سلامت خود باشید .

اگر چنانچه با کمک های اولیه آشنایی ندارید سریعا با مراکز درمانی و امدادی تماس بگیرید و تقاضای کمک‌ کنید  و چنانچه مهارت کافی در این زمینه دارید اقدامات بدوی را تا رسیدن کادر درمانی آغاز کنید .

مصدومین را بررسی کنید و در ابتدا به مداوای مصدومینی بپردازید که در موقعیت خطرناکتری هستند و آسیب های آنها بسیار شدید است .

در صورتی که خطر جدی مصدوم را تهدید نمی‌کند ، سعی کنید بدون جابجا کردن مصدوم را درمان کنید .

زمانی که تصادف در نقطه کور مانند پیچ جاده واقع شده ، یک نفر باید در فاصله مناسب از محل حادثه با علامت دادن (تکان دادن پارچه یا روشن کردن آتش در شب) به دیگر رانندگان وجود حادثه را اطلاع داد و از وقوع تصادفات بعدی پیشگیری کند.

در صورت وجود مصدوم در صحنه حادثه ، برای امدادخواهی با شماره های ۱۱۵ ( اورژانس ) ، ۱۱۲ (هلال احمر ) ، ۱۱۰ ( فوریت های پلیسی ) ، ۱۲۰ ( پلیس راهور ) و ۱۲۵ ( آتش‌نشانی ) بنا بر اقتضا و نوع تصادف تماس بگیرید. زیرا تصادفات زیادی هستند که فقط جنبه خسارت به خودرو را دارند و کسی مصدوم نشده است.

در زمان تماس با مراکز امدادی و انتظامی ، اطلاعاتی در مورد نوع حادثه، تعداد مصدومین و میزان آسیب ها را اعلام کنید.

 ضمن حفظ آرامش به سوالات کارشناس و اپراتور مربوطه بطور کامل پاسخ دهید و به این نکته توجه داشته باشید که دادن شرح حال درست باعث افزایش سرعت امداد رسانی می شود.

برای اعلام آدرس محل حادثه عجله نکنید و چنانچه آدرس محل را نمی دانید از دیگران کمک بخواهید.

برای آدرس دادن در جاده ها ، ابتدا به مسیر حرکت خود اشاره کنید (مثلا اصفهان –تهران) سپس از آخرین تابلوهای جاده ای که در مسیر دیده می شود کمک بگیرید.

چنانچه در صحنه حادثه نیاز به نجات مصدومین باشد (مانند بسته شدن دربهای خودرو یا واژگونی ) این موارد را نیز اطلاع دهید.

از جابجا کردن غیر اصولی مصدومین در صحنه حادثه جدا خودداری کنید زیرا احتمال تشدید آسیب در آنها وجود دارد (خصوصا آسیب به سر و ستون فقرات)

تا رسیدن نیروهای امدادی ، در صورت امکان علایم حیاتی بیمار را کنترل کنید و اقدامات فوری مانند باز کردن راه هوایی و کنترل خونریزی را انجام دهید.

مسیر را برای ورود خودروهای امدادی به محل حادثه باز نگهدارید و از ازدحام در محل حادثه بپرهیزید ...

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :