آخرین عناوین

سه شنبه 12 فروردين 1399-12:26 کد خبر:75894

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

هیچ موردی از ابتلای دام‌ها به کرونا در مازندران گزارش نشده/ مردم نگران نباشند

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مازندران گفت: امکان انتقال ویروس کرونا از راه گوشت وجود ندارد و وقتی در دام‌ها بیماری گزارش نشده است، پس فرآورده‌های دامی نیز آلوده نخواهد بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، سازمان جهاد کشاورزی مازندران توصیه‌ها و نکات بهداشتی زیادی از زمان وقوع ویروس کرونا در استان در همه بخش‌های مربوط به حوزه فعالیت خود داشته و دارد که این‌بار نکات تخصصی برای حوزه دام و طیور به افرادی که در دامداری‌ها مشغول فعالیت هستند صادر شده است.

براساس این گزارش، در هنگام بروز و شیوع یک بیماری بویژه بیماری‌های نوظهور استفاده از تمامی ظرفیت های کنترلی موجود از جمله اقدام به قرنطینه دام‌های بیمار و یا مشکوک به بیماری ضروری است اما طبق گزارشات قبلی جهاد کشاورزی مازندران در شرایط فعلی مردم نگرانی بابت انتقال مستقیم ویروس از حیوان به انسان را نداشته باشند.

به همین منظور مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگرچه تاکنون هیچ موردی از ابتلای دام‌ها به "ویروس کرونا" گزارش نشده است، اما بر اساس اصول بهداشتی و به منظور جلوگیری از انتشار افزون‌تر این ویروس نوظهور در کشور که دارای ابعاد ناشناخته بسیاری است، ورود دام زنده و به ویژه حیوانات خانگی از کشور‌هایی که مواردی از ابتلا به این ویروس داشتند ممنوع شد.

محمد علی یداللهی مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که برای اطمینان بیشتر مردم آیا انتقال این ویروس از حیوان به دام وجود دارد یا خیر؟ گفت: همانطور که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشور تاکید داشتند انتقال این ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه از انسان به انسان منتقل می شود و اعمال اقدامات محافظت شخصی بهترین راهکار پیشگیرانه در این ارتباط خواهد بود، به همین منظور مردم نگرانی بابت انتقال این ویروس از حیوان به انسان نداشته باشند.

وی درباره نگرانی مردم از انتقال ویروس کرونا از راه انواع گوشت اینطور پاسخ داد: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی در دام‌ها بیماری گزارش نشده است پس فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی اختصاصی برای شرایط کنونی در راستای پیشگیری از شیوع کرونا برای رعایت در واحدهای دام و طیور هم داشت.

یدالهی با بیان اینکه مدیران واحدهای دام و طیور موظف هستند تجهیزات و لوازم بهداشتی مورد نیاز شامل سمپاش، مواد ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک و لباس یکبار مصرف را تهیه و در اختیار کارکنان قرار دهند، گفت: روزانه حداقل دو بار تمامی خودروها و اتاق‌ها ضدعفونی شوند.

وی با اعلام اینکه کارکنان باید قبل از ورود به سالن‌ها از ماسک، دستکش و لباس کار یکبار مصرف استفاده کنند، افزود: دامداران در صورت امکان از تماس مستقیم با دام پرهیز کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: دامدارانی که شیر تولیدی دامداری خود را به مراکز جمع آوری شیر تحویل می دهند در صورت کم بودن آن (کمتر از 20 کیلوگرم) آن‌را تبدیل به پنیر نموده تا تردد کمتری داشته باشیم.

یدالهی با بیان اینکه دامداران روزانه و به صورت مداوم نسبت به ضدعفونی جایگاه دام و محوطه دامداری اقدام کنند، گفت: شیر آوران در هنگام تحویل شیر به مراکز جمع آوری نکات بهداشتی شامل دارا بودن ماسک، دستکش و فاصله را رعایت کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :