آخرین عناوین

چهارشنبه 2 بهمن 1398-17:18 کد خبر:71140

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران هشدار داد:

هشدار دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص خطرات قاتل خاموش

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران گفت: با توجه به  برودت هوا نسبت به خطر گاز گرفتگی وخطرات مسمومیت با گاز منوکسید کربن، لذا توصیه هاي ایمنی در خصوص استفاده صحیح از وسایل گرمایشی را جدی بگیرید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، حامد روحانی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با توجه به  برودت هوا نسبت به خطر گاز گرفتگی وخطرات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن هشدار داد.

براساس این گزارش، وی با توجه به اینکه مرگ هاي ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل سرما ، استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد لذا به هموطنان توصیه می شود هنگام استفاده از وسایل گرمازا ، به توصیه هاي ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایش و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل نمایند.

روحانی زاده به دلایل شایع گازگرفتگی افراد پرداخت و گفت: نقص فنی وسایل گازسوز، مسدود بودن دوکش هاي این وسایل( به دلایل مختلفی همچون لانه سازي پرندگان، مسدود شدن با نخاله هاي ساختمانی و ...) استفاده از لوله هاي خرطومی یا آکاردئونی، به کاربردن لوله هاي فاقد کلاهک استاندارد، کم ارتفاع و معیوب که به علتی مانع خروج گازهاي خطرناك به فضاي بیرون می گردد، می باشد.

رئیس مرکز بهداشت مازندران گفت: استفاده از وسایل خوراك پزي و گاز پیک نیکی جهت ایجاد گرما در چادر، وسایل نقلیه و فضاهاي دربسته یا قرار دادن آبگرمکن در حمام، قرار دادن دوکش بخاري در ظرف آب و مسدود کردن کلیه هاي منافذ و راه هاي تهویه اتاق، از دیگر رفتارهاي پرخطري هستند که توسط ایشان به عنوان دیگر دلایل شایع بروز گازگرفتگی مطرح شدند.

ایشان با اعلام اینکه کارکنان بهداشتی و درمانی در سطح مراکز خدمات جامع سلامت و خانه هاي بهداشت آماده پاسخگویی به سئوالات هم استانی هاي عزیز در خصوص نکات ایمنی و پیشگیرانه هستند، از مردم استان خواستند تا به هشدارهاي بازرسین بهداشتی و بهورزان در هنگام بازدید از منازل و صنوف در جهت رعایت نکات ایمنی توجه نمایند.

توضیح اینکه گاز مونوکسید کربن گازي بدون رنگ و بو است،عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط هاي در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود، از آن جا که تمایل این گاز براي ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هواي اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت هاي مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که در نهایت منجر به مرگ افراد گردد.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :