آخرین عناوین

دوشنبه 23 دی 1398-13:51 کد خبر:71049

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

عدم قرارگیری مدیریت پسماند در صدر برنامه‌های اجرایی/ سرانه تولید 2 برابری زباله درمازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: دلیل اینکه معضل پسماند در استان سامان‌دهی نشد عدم قرارگیری مدیریت پسماند در صدر برنامه‌های مجموعه اجرایی بوده است که شاید ادعا کنند ما نگران بودیم ولی کار عملیاتی نکردند.


خزرتیترخبر: دنیای امروز، دنیای تکنولوژی است و هرچه به سمت جلو پیش‌ می‌رویم می‌بینیم مشکلات کمتر شده و دسترسی مردم به این ابزارها تسهیل می‌شود طوری‌که در باورها نمی‌گنجد اما در ارتباط با زباله این مساله بالعکس است؛ چراکه با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در زندگی مردم وضعیت زباله نه تنها بهتر شده بلکه بغرنج‌تر شده است.

حتی تغییر سبک زندگی مردم و مصرف‌گرایی موجب شده بر حجم زباله‌ها افزوده شد و طرح تفکیک از مبدا نیز باوجود فرهنگ‌سازی و اقدامات مختلف به نقطه مطلوبی نرسیده است؛ چراکه تغییر سبک زندگی موجب افزایش سرانه مصرف زباله شده است و اگر با همین شدت پیش رود به نقطه‌ای خواهیم رسید که در استان مازندران مکانی برای دفن زباله وجود نداشته باشد.

۲۸ مرکز دفن زباله در استان مازندران داریم و درحالی‌که هر روز به پیشرفت در زمینه دفن بهداشتی زباله افزوده می‌شود می‌بینیم تمام اقدامات در این زمینه به انتقال زباله به این مکان‌ها خلاصه شده و تنها زباله در این مکان تلنبار می‌شود.

البته بحث‌هایی در ارتباط با دفن بهداشتی و تصفیه شیرابه زباله شده که هنوز به جایی نرسیده که بتوان از آن به عنوان اقدامی اساسی و مهم یاد کرد.

حتی برخی از مکان‌های دفن زباله کنار سواحل و یا در دل جنگل‌های سطح استان است که هر روز شاهد نامطلوب تر شدن وضعیت هستیم که به طور حتم مخاطرات بسیاری به همراه خواهد داشت.

در چنین شرایطی که زیبایی طبیعت مازندران زیر بار انبوهی از زباله مدفون شده و مردم چشم انتظار اقدامات مسئولان هستند چاره حل این مشکلات به راه‌اندازی زباله‌سوز در ۲ شهر استان و راه‌اندازی پسماند خلاصه شده که هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.

 بهداشتی نبودن شرایط دفن زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: وضعیت محل‌های دفن غیربهداشتی است و می‌توان از مکان‌های دفن زباله به‌عنوان محل دپوی زباله نام برد که شرایط دفن بهداشتی را ندارند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با وجود همه مشکلات اتفاقی که در چندسال اخیر افتاده و همچنین مطالبه‌گری به‌حق رسانه‌ها و مردم مسئولان به فکر افتادند که باید گام‌های اساسی را در این زمینه بردارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه شهرداران با برنامه عملیاتی پای کار آمدند، تصریح کرد: امیدواریم دفن بهداشتی زباله و همچنین سیستم تصفیه شیرابه بتواند به خوبی عمل کند.

بی‌توجهی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث ساماندهی زباله

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: یکی از اشکالات مهم در زمینه مشکل زباله این بوده که دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان پیگیر این مسائل نبودند ولی درحال حاضر پای کار آمدند و از حالت آزمایشگاهی خارج شده و بومی‌سازی شدند.

وی اظهار کرد: اگر با همین آهنگی که در استان در زمینه حل مشکل زباله شروع شده اقدامات پیش رود و مجلس شورای اسلامی نیز اعتبارات لازم را در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد می‌توانیم به حل این مشکل در استان امیدوار باشیم.

عدم قرارگیری مدیریت پسماند در صدر برنامه‌های مجموعه اجرایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: دلیل اینکه معضل پسماند در استان سامان‌دهی نشد عدم قرارگیری مدیریت پسماند در صدر برنامه‌های مجموعه اجرایی بوده است که شاید ادعا کنند ما نگران بودیم ولی کار عملیاتی نکردند.

این مسئول ادامه داد: به‌دلیل انجام نشدن اقدام عملی در زمینه مدیریت پسماند امروز می‌بینیم آب استان آلوده شده و خاک سایت‌های زباله یا مرکز دپو در استان بسیار آلوده است که در آینده می‌تواند مشکل آفرین باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر اراده لازم برای حل مشکلات پسماند در استان مازندران وجود دارد، تصریح کرد: حتی در شهرستان آمل یکی از شهرهایی بوده که مشکلات زیادی در ارتباط با حل زباله داشتیم برای سایت آمل منطقه خوبی دیده شده که می‌تواند چهار پنج شهر استان را پوشش دهد و مدیریت کند.

سرانه مصرف زباله برای هر فرد در کشور ۵۵۰ گرم است ولی در مازندران حدود ۱۰۰۰گرم است که خیلی بالا بوده و لازم است مازندرانی‌ها در ارتباط با طرح تفکیک زباله از مبدا همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند.

وی در پایان خواستار همکاری مردم شد و گفت: سرانه مصرف زباله برای هر فرد در کشور ۵۵۰ گرم است ولی در مازندران حدود ۱۰۰۰گرم است که خیلی بالا بوده و لازم است مازندرانی‌ها در ارتباط با طرح تفکیک زباله از مبدا همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند.

براساس این گزارش، در حالی که طبیعت استان زیر انبوهی از زباله قد خم می‌کند می‌بینیم در طی سال‌های اخیر صحبت از ساخت نیروگاهی است که علاوه بر اینکه به مشکلات در ارتباط با زباله پایان می‌دهد بلکه برق نیز تولید می‌کند که مردم نیز منتظر هستند هرچه زودتر شاهد افتتاح از این نیروگاه باشند تا امیدوار باشند نه اینکه روز به روز شاهد از بین رفتن بخشی از طبیعت استان باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :