آخرین عناوین

چهارشنبه 18 دی 1398-17:35 کد خبر:71014

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

باغداران در فصل برداشت نمی‌دانند خوشحال باشند یا نگران؟!

فصل برداشت مرکبات که در استان مازندران شروع می‌‌شود باغداران استان نمی‌دانند خوشحال باشند یا نگران؟! چراکه هر سال شاهد بروز مسائل جدیدی هستیم.


خزرتیترخبر: فصل برداشت مرکبات که در مازندران شروع می‌‌شود، باغداران استان نمی‌دانند خوشحال باشند یا نگران؟! چرا که هر سال شاهد بروز مسائل جدیدی هستیم که حتی در برخی از سال‌ها باغداران به‌دلیل بروز سیل یا برف یا حوادثی از این قبیل متحمل خسارت شدند.

با توجه به تولید بالای محصول مرکبات استان مازندران در این فصل کاهش قیمت است که در برخی موارد باغداران برای اینکه دچار ضرر و زیان نشوند محصول خود را زودتر از موعد وارد بازار می‌کنند و مسائلی از این قبیل... .

قبل از آغاز برداشت مرکبات امسال مازندران بحث آفت مطرح شد که موجب نگرانی باغداران شد که خوشبختانه با مدیریت صورت گرفته و سرمای هوا نتوانست به محصولات استان خسارت بزند و مرکبات سالم و عاری از آفت در بازار درحال عرضه است.

* شفاف نبودن موضع خرید؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب

برای جلوگیری از کاهش قیمت معمولاً هرسال بحث خرید تضمینی مطرح می‌شود که امسال نیز مطرح شد ولی از همان ابتدا با نارضایتی همراه است و یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی عدم شفاف بودن طرح بود و موضوع دیگر قیمت پایین خرید بوده است.

یکی دیگر از نگرانی‌های باغداران در این طرح این است که معمولاً مطالبات آنان تا ماه‌ها می‌ماند که بهتر است از هم‌اکنون در این زمینه چاره‌اندیشی شود، به این دلیل که باتوجه به مشکلات اقتصادی کشاورزان برای تولید متحمل هزینه‌های زیادی شدند که تنها راه درآمد آنها فروش محصول‌شان است و اصلاً هدف از اجرای طرح تضمینی نیز حمایت از تولیدکنندگان بوده، پس بهتر است زودتر در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود تا کشاورزان بیشتر از این متحمل خسارت نشوند.

* پرتقال‌ها را نقدی می‌فروشند و به کشاورزان چک می‌دهند

یک باغدار در این‌باره اظهار کرد: متاسفانه در طرح خرید تضمینی پرتقال را از باغداران با قیمت یک‌هزار و ۳۰۰ تا یک‌هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند و در مقابل به‌ آنان چک برج ۱۲ یا برج دو سال آینده را می‌دهند درحالی‌که کشاورز هیچ کاری از دستش برنمی‌آید.

حسن محمدی با بیان اینکه هزینه‌های بالای تولید از سم و کود گرفته تا سایر کمر کشاورز را شکسته است، افزود: در چنین شرایطی که کشاورز روی فروش محصول حساب باز می‌کند باید محصول خود را الان بدهد و انتظار مطالبه خود را سال آینده داشته باشد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که محصولات تولیدی نقدی به فروش می‌رسد این مبالغ را به کشاورزان نمی‌دهند تا بتوانند هزینه‌های باغی را پرداخت کند و می‌ماند برای سال آینده آیا رمقی برای تولید دارد یا خیر؟

* چه دلالی هست؟!

باغدار دیگر اظهار کرد: اعلام قیمت محصول از سوی مباشران خرید تضمینی موجب شده دلالان از این بازار سوءاستفاده کرده و محصولات را با قیمت کمتری از باغداران خریداری کنند.

احمد کاظمی افزود: جالب است محصولی که ما در باغ تولید می‌کنیم با قیمت یک‌هزار و ۳۰۰ تومان از ما می‌خریم اما می‌شنویم همین محصول ما در بازار سایر استان‌ها تا ۷هزار تومان نیز به فروش می‌رسد، سوال این است چه دلالی هست ما نمی‌دانیم؟!

* کشاورز در هزینه تولید مانده چه برسد به انبار

باغدار دیگر نیز گفت: محصول را از کشاورزان با قیمت هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و در پایان یا پول را به صورت نقدی نمی‌دهند اگر دهند نیز با ذلت است.

حسین نجفی با بیان اینکه امسال قیمت سبد ۲۵ هزار تومان بود، تصریح کرد: کشاورزی که نمی‌داند محصولش به چه قیمتی به فروش می‌رسد مگر توان انبار زدن ندارد، به این دلیل که کشاورز در هزینه‌های تولید می‌ماند و توانایی خرید حتی سبد را ندارد چه برسد به انبار و سایر ... .

* خیلی از وضعیت خرید تضمینی مرکبات راضی نیستیم/شفاف نبودن موضع خرید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: نارضایتی‌هایی در زمینه خرید تضمینی داشتیم که در این زمینه چندین جلسه با سازمان صمت برگزار شد تا خرید اتفاق بیفتد.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه خیلی از وضعیت خرید تضمینی مرکبات راضی نیستیم، افزود: موضع خرید شفاف نشد که باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

وی بیان کرد: تمام تلاش بر این بوده تا انجام خرید تضمینی مرکبات تأثیری در قیمت مرکبات استان داشته باشد و پایداری تولید حفظ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: اگر این اتفاقات دیرتر رخ دهد زمانی است که محصول دیگر دست باغدار نیست باید پیگیری شود تا این درآمد عاید باغداران شود.

* تمام تلاش در طرح تضمینی  سود به جیب باغدار برود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار کرد: قیمت مرکبات در خرید تضمینی طی نشست‌های مختلف به‌صورت شفاف مشخص شده است.

حسین قوانلو با اشاره به اینکه در این طرح مرکبات مازندران از اوایل بهمن  تا ۲۵ اسفند ماه به سایر استان‌های کشور حمل می‌شود، افزود: قیمت مرکبات پای سردخانه ۴ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب هزینه‌های برداشت، سردخانه، سبد و سایر است.

وی بیان کرد: نارضایتی در این زمینه بحثی است برخی انتظار دارند خرید روی باغ تأثیر گذاشت که الان نباید انتظار آن را داشته باشیم.

رئیس سازمان صمت مازندران ادامه داد: یک بخشی از نارضایتی مربوط به باغداران و سورتینگ‌داران بوده که خواستار تفاهم جداگانه بودند که در جلسه این مشکل برطرف شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تمام تلاش بر این است اگر خرید تضمینی سودی به همراه دارد به خود باغدار برسد.

کوتاه کردن دست دلالان، ایجاد آرامش روانی در بازار، افزایش اعتماد دولت و بخش کشاورزی، ایجاد اطمینان از بازار شب عید در اقتصاد تحریمی، افزایش معنادار سود و قدرت خرید باغداران، اثرگذاری دومینویی بر رونق اقتصاد کشاورزی و ثبات قیمت‌ها در شب عید از جمله اثرات افزایش نرخ خرید تضمینی تامسون مازندران برای ذخیره سازی شب عید از دیگر موارد تعیین شده در این جلسه بود اما اکنون در نیمه راه آنچه عنوان می‌شود؛ نارضایتی باغداران است که این نارضایتی در اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و رئیس صمت مازندران نیز در آن اشاره شده است؛ که در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که اگر طرح تضمینی به‌ خوبی اجرا شود به‌طور حتم تولیدکنندگان نیز می‌توانند در سال‌های آینده تولیدات خود را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش دهند در غیر این صورت اگر دیرتر تصمیم‌گیری شود دیگر محصول دست کشاورزان نیست دست دلالان و واسطه‌ها است که خودشان به میزان لازم سود می‌برند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :