آخرین عناوین

پنجشنبه 5 دی 1398-18:47 کد خبر:70920

بلاغ گزارش می دهد:

جولان تاکسی‌های پیر و از نفس افتاده در شهرهای مازندران

در حالی تعداد ناوگان عمومی درون شهری در شهرهای بزرگ مازندران به نسبت سرانه جمعیت بیشتر از حد استاندارد است که عمر غالب این خودروها بیشتر از 10 سال است.


خزرتیترخبر: حمل و نقل یکی از نیازهای جامعه امروزی است که هم در بخش درون شهری و هم در بخش برون شهری نیازمند مدیریت جامع و ساختار مطلوب و به روزی است که متاسفانه مغفول می‌ماند.

البته این موضوع اگر چه در غالب شهرهای مازندران به صورت دست و پا شکسته رعایت شده است اما چه در مدیریت تعداد ناوگان درون شهری به نسبت سرانه جمعیت هر شهر و چه در مدیریت تبدیل خودروهای فرسوده این ناوگان، حرف و حدیث زیاد است و نتایج تلاش‌های مدیران، چندان رضایت بخش نیست!

البته نباید هم بی انصافی کرد گاه برخی تصمیمات کلان مثلا ورود هزاران دستگاه خودرو شخصی به ناوگان تاکسیرانی که مازاد نیاز شهری و به بارآوردن مشکلات ترافیکی و کاهش عمر مفید تاکسی‌‌ها بود، به دوره‌های قبل و قبل تر بر می‌گشت، حال بماند که در بحث تبدیل خودروهای فرسوده عمومی درون شهری، جدا از ناهم‌خوانی مبلغ تسهیلات با قیمت به روز خودروها، مالکان این خودروها نیز تمایل چندانی از خود نشان نمی‌دهند و همه و همه موانعی است که در مجموه با کاهش راندمان عملکرد از چشم مدیران دیده می‌شود.

برای نمونه باید گفت در مرکز استان مازندران بیش از 3 هزار تاکسی و همچنین بیش از 150 تاکسی ون مشغول فعالیت هستند که نزدیک به یک هزار و 200 دستگاه خودرو شخصی طی سالیان نه چندان دور به این شبکه اضافه شد و در مجموع میزان تاکسی های درون شهری در مرکز استان به نسبت سرانه جمعیت، بیشتر است و گواه بر این مدعا، صف‌های طولانی و چند ردیفه تاکسی‌ها در ایستگاه‌های حمل و نقل درون شهری است.

با توجه به اینکه عمر مفید خودروهای حمل و نقل عمومی درون شهری 10 سال اعلام شده است، یعنی تاکسی‌های درون شهری زیر مدل 88 باید از دور خارج شوند و با تبدیل به تاکسی‌های نو، ناوگان عمومی درون شهری، جوان شود.

با این احتساب، می‌بینیم که حجم بسیار بالایی از تاکسی‌های درون شهری ما در سطح استان و مرکز استان، در زمره خودروهای فرسوده قرار می‌گیرند و باید تبدیل به خودروهای نو شوند؛ هر چند مطالبات عمومی هم به سمت استفاده از ناوگان عمومی نو و به روزی است اما همچنان شاهد فعالیت تاکسی‌های با عمر سنی بالا هستیم.

البته این پایان کار نیست و ناوگان حمل و نقل درون شهری به تاکسی ختم نمی‌شود و برای نمونه در مرکز استان تعداد 40 اتوبوس و 30 مینی بوس نیز مشغول ارائه خدمات عمومی هستند اما بر اساس همان عمر بیش از  10 سال، باید بگوییم 99 درصد این خودروها، در حال حاضر عمری بالای 10 سال دارند که نیازمند نوسازی هستند.

هر چند به نسبت سرانه جمعیت، تعداد اتوبوس‌های درون شهری در مرکز استان و سایر شهرها، کم است اما باید واقع بینانه بگوییم که استقبال چندانی هم از سوی مردم برای استفاده از این خودروها نمی‌شود و با قیمت حال حاضر این اتوبوس‌ها که دیگر باید گفت نجومی شده است، باید از خیر نوسازی این اتوبوس‌ها در تاوگان عمومی درون شهری بگذریم!

تاکسی‌های درون شهری بیشترین سهم جا به جایی مسافران و گردشگران درون شهری را در حالی در استان مازندران و به ویژه مرکز استان بر عهده دارند که علیرغم برخی از اقدامات نقطه‌ای و موردی، همچنان نیازمند توجه مبرم مدیران به نوسازی و تبدیل خودروهای فرسوده به خودورهای جوان و تازه نفس است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :