آخرین عناوین

شنبه 16 آذر 1398-18:51 کد خبر:69755

آیا مازندران جزو ۱۱ استان انتخابات الکترونیکی کشور است؟

اگرچه برای برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم تصمیم نهایی گرفته نشده است از اظهارات وزیر کشور پیداست که مازندران جزو ۱۱ استانی باشد که از برگزاری انتخابات الکترونیک در آن سخن گفت.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، یکی از موضوعاتی که در انتخابات هر دوره مطرح می شود، بحث برگزاری انتخابات الکترونیک است و معمولا مسئولان دست اندرکار انتخابات به ویژه در وزارت کشوراز چند ماه قبل، مدام از برگزاری انتخابات الکترونیک و اهمیت رأی دادن الکترونیکی و شمارش آرا به صورت مکانیزه، سخن می گویند و اینکه زیرساخت های آن در کشور فراهم است و مشکلی بابت برگزاری آن وجود ندارد، اما انجام آن معمولا درهر دوره در ایام منتهی به انتخابات به دلایلی از سوی شورای نگهبان رد می شود و انتخابات همچنان به شکل سنتی و بر اساس قوانین 30 سال پیش برگزار می شود.

براساس این گزارش، اگرچه برای برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم تصمیم نهایی گرفته نشده است اما از اظهارات جسته و گریخته مسئولان مربوطه پیداست که این دوره نیز نقریبا مثل دوره های قبل خواهد بود. 

رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و محل ثبت‌نام ها از رایزنی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، سخن گفت و افزود: «تمامی فرایند انتخابات الکترونیکی است به جز دو قسمت که یکی از آنها احراز هویت است.

عمدتاً نگرانی نامزدهای انتخابات همیشه همین بحث است زیرا در این بخش امکان تخلف و اشتباه زیاد است، اکنون با شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم، اگر نظر شورای نگهبان در خصوص مکانیزه شدن انتخابات جلب شود، می توانیم، 11 استان که 140 حوزه می‌شود یا حوزه های مختلف در استان های مختلف را مبنا قرار دهیم و انتخابات مجلس یازدهم را در این حوزه ها به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، در این زمینه منتظر هستیم تا بخش فنی وزارت کشور با بخش فنی شورای نگهبان به نتیجه برسند و تا اسفندماه این فرصت فراهم است تا بتوانیم انتخابات مجلس یازدهم را به صورت الکترونیکی انجام دهیم».

از آنجا که نام استان های مربوطه برای برگزاری انتخابات الکترونیک، توسط وزیر کشور ذکر نشده و ما دقیقا نمی دانیم چه استان هایی شامل اجرای آن می شوند، برای اطلاع از برگزاری آن در مازندران، ناچاریم به اظهارات حسن نژاد رئیس ستاد انتخابات استان در نشست خبری استناد کنیم

رئیس ستاد انتخابات مازندران، در این باره گفت: زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان فراهم است، اما برگزاری آن در مازندران، منوط به نظر شورای نگهبان است و در صورت صلاحدید این شورا، در برخی حوزه های انتخابیه برگزار می شود که شورای نگهبان هنوز برای انتخابات الکترونیکی اظهارنظر نکرده است.

از اظهارات حسن نژاد پیداست که مازندران فقط قابلیت برگزاری انتخابات الکترونیک در چند حوزه را داراست و با این حساب بعید به نظر نمی رسد جزو 11 استانی باشد که آقای رحمانی فضلی از برگزاری انتخابات الکترونیک در آن سخن گفت، مگر اینکه مرحله شمارش آرا را در جمع انتخابات الکترونیک به حساب نیاورند.

از آنجا که تصمیم نهایی برگزاری انتخابات الکترونیک با شورای نگهبان است، امیدواریم این شورا یا وزارت کشور جزئیات بیشتری از انتخابات الکترونیک و برگزاری آن در استان های مدنظرشان اعلام کنند. 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :