آخرین عناوین

سه شنبه 12 آذر 1398-20:46 کد خبر:69712

هردم از این باغ بری می رسد:

برزخ خودساخته احمدی لاشکی

انصراف احمدی لاشکی از حضور در انتخابات مجلس یازدهم در صورت بازگشت او به بهانه تصمیم شخصی یا احساس تکلیف براساس درخواست هواداران، چهره‌ای جدید از او ارائه داده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، ثبت‌نام نامزدهای حضور در مجلس یازدهم به سومین روز رسیده و به نظر می‌رسد هنوز برخی چهره‌های مطرح انتخاباتی استان مازندران در حال آنالیز وضعیت برای حضور یا انصراف از انتخابات وحتی چگونگی اعلام رسمی حضور در ماراتن رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان هستند.

تا پایان دومین روز ثبت‌نام نامزدها، 54 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به مراکز ثبت‌نام مراجعه کردند، اما در این بین تعداد چهره‌های شاخص و مطرح سیاسی بسیار کم است و احتمالا در روزهای پایانی همین هفته باید شاهد حضور نمایندگان کنونی مجلس و چهره‌های مطرح سیاسی حوزه‌های انتخابیه 9گانه مازندران باشیم.

شرایط اقتصادی یکی دو سال اخیر و به ویژه موضوع افزایش قیمت بنزین، جدیت گام‌های برخی نامزدها و حتی نمایندگان را برای زودتر ثبت‌نام کردن کاهش داده است، اما آنچه که در روزهای اخیر به عنوان یکی از خبرهای داغ و مهم انتخاباتی مازندران مطرح شده، اعلام انصراف یکی از نمایندگان کنونی مازندران از حضور در انتخابات مجلس یازدهم است.

قاسم احمدی لاشکی نماینده دوره‌های نهم و دهم مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش به طور رسمی اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات مجلس یازدهم را ندارد، اقدامی که گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در این حوزه انتخابیه مازندران را به شکلی اساسی تغییر داد.

احمدی لاشکی بخت بالایی برای سومین دوره حضور در بهارستان دارد و اعلام انصراف او فضای انتخاباتی منطقه را به طور کامل تغییر می‌دهد، برخی سیاسیون این اقدام احمدی لاشکی را اقدامی عاقلانه و تصمیمی از سر بینش سیاسی و اجتماعی او می‌دانند.

اما برخی دیگر بر این باورند که احمدی لاشکی در حال ایجاد فضایی برای به راه انداختن جریانی انتخاباتی به سود خودش است تا در یک بازگشت سیاسی در آخرین روزهای مهلت ثبت‌نام حضور در انتخابات، به کانون توجهات سیاسی حوزه انتخابیه خودش تبدیل شود و انتخابات پیش رو را با این ترفند، از همان ابتدا با هیاهو و برجسته شدن در رسانه‌ها و فضای مجازی آغاز کند تا در نخستین گام سبقتی پرشتاب از رقبای خود بگیرد.

دوم مطرح شده، یعنی استفاده از ترفند انصراف و بازگشت احتمالی زمانی بیشتر قوت می‌گیرد که احمدی لاشکی در روزهای اخیر اظهارنظری در مورد انصراف خود نکرده است، سکوت احمدی لاشکی این شائبه را ایجاد می‌کند که او قصد پررنگ شدن این انصراف را ندارد تا برای بازگشت فضای راحت‌تری داشته باشد.

تصمیم احمدی لاشکی برای اعلام انصراف از انتخابات، تصمیمی بزرگ است که نمی‌تواند از سر شتابزدگی و هیجان باشد، طبیعی است که یک نماینده مجلس برای بیان چنین تصمیمی، حتی اگر با اطرافیانش هم مشورتی نداشته باشد، دستکم با خودش مدت‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند که این تصمیم را علنی کند یا نه، اما قطعا در هنگام علنی کردن این تصمیم، از آینده تصمیم خود به طور قطعی مطلع است.

در روزهای آتی این گمانه‌زنی‌ها در مورد تصمیم احمدی لاشکی تمام می‌شود، در صورتی که او وارد عرصه انتخابات نشود، مشخص می‌شود که بر تصمیم خود اصرار داشت و با جدیت این تصمیم را علنی کرد، تصمیمی که او را از مجلس دور می‌کند، اما به چهره ‌سیاسی‌اش در جامعه آسیب نمی‌رساند و او را متهم به بازی دادن افکار عمومی نمی‌کند.

اما بازگشت احتمالی احمدی به انتخابات تحلیل‌ها از او و تصمیم‌اش را به طور کامل تغییر می‌دهد و حتی می‌تواند چهره‌ای جدید از احمدی در عرصه انتخابات و سیاست ارائه کند؛ از یک سو چهره‌ای شتابزده در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام تصمیم‌های اتخاذ شده و از سوی دیگر چهره‌ای که برای پیروزی در انتخابات به سمت سناریوهای قدیمی نخ‌نما شده روی آورده و به نوعی قصد فریب افکار عمومی و بازی با ذهن جامعه دارد.

اگر در روزهای آتی به هر دلیلی احمدی لاشکی به عرصه انتخابات برگردد، باید پیامدهای این تصمیم و درستی تحلیل‌ها در مورد بازگشت سیاسی خود را نیز بپذیرد.

به ویژه این که اگر دلیل بازگشت او درخواست مردم و هواداران اعلام شود و او هم در نهایت خود را موظف به تمکین از درخواست مردمی ببیند و اعلام کند «به درخواست مردم به عرصه انتخابات برمی‌گردم!» اتفاقی که چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد و در آن صورت، احمدی انتخابات را عملا غیرشفاف و با بازی دادن با افکار عمومی آغاز می‌کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :