آخرین عناوین

شنبه 9 آذر 1398-15:51 کد خبر:69688

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

توپِ ایمن‌سازی جاده گهرباران در زمین کیست؟

جاده گهرباران شهرستان میاندورود که با التیماتوم یک ماهه معاون استاندار مازندران قرار بود ایمن‌سازی شود حالا با گذشت 5 ماه هنوز ایمن‌سازی نشده است.


خزرتیترخبر:عرض کم، فاقد شانه خاکی، وجود کانال‌های پُرآب زمین‌های دشت‌ناز حاشیه جاده، فقدان تابلو علائم راهنمایی و رانندگی، فقدان نیوجرسی و جداکننده، نبود روشنایی در مسیر و تقاطع‌ها از جمله ویژگی‌های جاده گهرباران شهرستان میاندورود به‌ شمار می‌رود جاده‌ای که به‌علت تصادفات ناگوار عنوان «مرگبار» را یدک می‌کشد و همه آن را با نام جاده مرگ می‌شناسند که سالانه به ‌علت تصادفات ناگوار ده‌ها نفر در این جاده جان خود را از دست می‌دهند و یا نقص عضو می‌شوند.

تردد بالای تریلرهای بندر امیرآباد، نفتکش‌های نیروگاه شهید سلیمی و ادوات کشاورزی شرکت زراعی دشت‌ناز از جاده فرعی گهرباران یک جاده ترانزیتی با کاربری بین‌المللی ساخته که خدمات فرااستانی می‌دهد اما وسعت این جاده برای شهروندان میاندورودی در حد خدمات یک جاده فرعی و روستایی است!

پس از تصادفات متعدد در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال و کشته شدن چندین نفر در سوانح رانندگی در جاده گهرباران، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران طی نامه‌ای به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مشکلات و غیراستاندارد بودن محور گهرباران شهرستان میاندورود را تشریح کرد که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی (خردادماه امسال) طی پی‌نوشتی خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حرف درستی است، جاده بندر ناایمن است و با توجه به رشد ترددها حتما پشتیبانی و حمایت نمائید تا نسبت به استانداردسازی جاده از طریق تعریض و نصب نیوجرسی و روشنایی باقیمانده مسیر اقدام کنند.

با ادامه بی‌توجهی مسئولان امر نسبت به ایمن‌سازی جاده گهرباران و تشدید حوادث رانندگی، مردم و اهالی منطقه نسبت به این کارشکنی‌ها معترض شدند و در این راستا جلسه ساماندهی محور گهرباران تیرماه 98 با حضور مهدی رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران، نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان، جانشین رئیس پلیس راه مازندران و معاون فنی و مهندسی بندر امیرآباد برگزار شد که در این جلسه بر ضرورت اجرای کامل پروژه تعریض محور گهرباران و برطرف کردن نواقصی مسیر توسط منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد تاکید شده بود.

در بخشی از این صورت‌جلسه آمده است: بر اساس تصادفات مکرر در محور ورکلا ـ گهرباران دریا و تنش‌های مردمی موضوع در جلسه مطرح شد؛ پلیس راه ضمن اعلام تعداد تصادفات و کشته‌های مسیر عنوان داشت که مسیر تعریضی جدید فاقد شاخص‌های ایمنی بوده و تعیین تکلیف گردد.

در ادامه معاون فنی بندر امیرآباد از وضعیت پروژه و اقدامات انجام شده مواردی را مطرح و نسبت به ایمن‌سازی مسیر اعلام آمادگی کرد که مقرر شد بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی مدیریت بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ضمن تهیه طرح ایمن‌سازی و اخذ تأییدیه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نسبت به استانداردسازی مسیر تعریض موجود و نصب نیوجرسی و روشنایی (ظرف یک‌ماه تکمیل) همزمان بهسازی محور تا سه‌راه گهرباران اقدام عاجل معمول و عملیاتی شود.

پس از برگزاری جلسه ساماندهی محور گهرباران و مُکَلف شدن بندر امیرآباد برای ایمن‌سازی جاده (ظرف یک‌ماه) ، خبرگزاری فارس استان مازندران در تاریخ 28 تیرماه امسال گزارشی را با عنوان «اولتیماتوم یک‌ماهه به بندر امیرآباد برای ایمن‌سازی جاده گهرباران» منتشر کرده که در فضای مجازی استان بازتاب گسترده داشته و حالا مردم منتظر نتیجه برگزاری این جلسه هستند.

*یک صورتجلسه و روایت‌های متفاوت!

حال با گذشت ۵ ماه از التیماتوم یک ماهه به بندر امیرآباد، خبرنگار ما پیگیر نتیجه جلسه ساماندهی محور گهرباران شد؛ شواهد عینی نشان می‌دهد جاده گهرباران شهرستان میاندورود پس از آن جلسه هیچ‌گونه ایمن‌سازی به‌خود ندیده است، طی این ۵ماه نه خبری از نصب روشنایی است و نه خبری از نصب نیوجرسی!

*ایمن‌سازی جاده گهرباران در قرارداد قبلی نبود

یک سؤال از سیاوش رضوانی مدیر بندر امیرآباد اینکه چرا شهروندان میاندورودی شاهد ایمن‌سازی محور گهرباران نیستند؟

مدیر بندر امیرآباد نیز با بیان اینکه بندر امیرآباد جاده‌ساز نیست و این پروژه را هم در راستای تعامل با شهرستان میاندورود و برای رفاه روستائیان منطقه انجام می‌دهیم، اظهار کرد: در قرارداد قبلی که از چهارراه ورکلا تا سه‌راهی باغ‌وحش و روستای عزت‌الدین پروژه تعریض را انجام دادیم، موضوع نصب علائم در قرارداد ذکر نشده و در این راستا تامین اعتبار صورت نگرفته بود که به همین خاطر ایمن‌سازی انجام نشده است اما در قرارداد جدید که قرار است تا سه‌راهی پاسگاه گهرباران پروژه تعریض انجام شود عملیات ایمن‌سازی در آن در نظر گرفته شده است.

*قطعا کُل محور گهرباران ایمن‌سازی می‌شود

سیاوش رضوانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا فرصت یک‌ماهه برای ایمن‌سازی جاده گهرباران با گذشت5 ماه هنوزعملیاتی نشده است، افزود: در خصوص آن صورتجلسه و فرصت یک‌ماهه باید بگویم بندر امیرآباد اعتبار جاده‌سازی ندارد که بنده در این فرصت کوتاه به این مسئله اختصاص دهم؛ تمامی اقدامات و پروژه‌های تعریضی در راستای قرارداد و تامین اعتبار از سوی سازمان بنادر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از آن صورتجلسه که فرصت یک‌ماهه داده شد قرار بود ادامه پروژه تعریض را انجام دهیم که طرح‌های مطالعاتی آن انجام شده است و برای اینکه دوباره‌کاری نشود در قرارداد جدید، ایمن‌سازی مسیر تعریض شده چهارراه ورکلا تا روستای عزت‌الدین را در آن قرار دادیم و قطعا این کار را انجام خواهیم داد.

مدیر بندر امیرآباد بیان کرد: در مناقصه جدید ایمن‌سازی کل جاده گهرباران از چهارراه ورکلا تا سه‌راهی پاسگاه گهرباران توسط بندرامیرآباد انجام خواهد شد که طرح مطالعاتی آن باید به تایید اداره‌کل راهداری مازندران برسد و ما یک مرتبه طرح را ارسال کردیم که اداره‌کل راهداری یکسری ایراداتی را وارد کرد و ما هم آن را اصلاح خواهیم کرد.

*به‌دنبال طرح جامع برای ایمن‌سازی جاده بودیم

رضوانی خاطرنشان کرد: تعریض جاده گهرباران با انجام روکش آسفالت خواهد بود و بخشی از مسیر روکش آسفالت انجام شده است و پس از پایان طرح مطالعاتی عملیات ایمن‌سازی آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: در آن صورتجلسه یک ماه فرصت داده شد و در کنار آن تعریض کل جاده گهرباران را هم به بندر امیرآباد دادند و ما با انتخاب یک مشاور و پیمانکار تمامی جاده را ایمن‌سازی و تعریض خواهیم کرد و به همین خاطر تا اعلام تاییدیه اداره‌کل راهداری فرصت یک‌ماهه با معطلی روبه‌رو شده است.

مدیر بندر امیرآباد با اشاره به کافی نبودن فرصت یک‌ماهه، گفت: فرصت یک‌ماهه از نظر کارشناسی عملیاتی نبود چون ما به دنبال یک طرح جامع برای ایمن‌سازی محور گهرباران بودیم تا پروژه به خوبی اجرا شود.

*در انتظار تایید طرح ایمن‌سازی توسط اداره‌کل راهداری

رضوانی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه بالاخره جاده گهرباران چه زمانی ایمن‌سازی می‌شود، گفت: طرح ایمن‌سازی جاده گهرباران را به اداره‌کل راهداری مازندران ارائه کردیم و پس از جلسه با مسئولان راهداری طرح نهایی را به پیمانکار خواهیم داد تا لوازم مورد نیاز را خریداری و نصب کند.

وی بیان کرد:  تاکنون ۷میلیارد تومان برای تعریض جاده گهرباران هزینه شده است و قرارداد جدید تعریض و ایمن‌سازی جاده گهرباران همراه با روکش آسفالت کُل مسیر ۳۳ میلیارد تومان است که در مجموع ۴۰ میلیارد تومان این محور هزینه خواهد شد.

*شهریور۹۹ تعریض جاده گهرباران تکمیل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز اظهار کرد: حسب دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تعریض قطعه اول جاده گهرباران از چهارراه ورکلا تا روستای اناردین توسط بندر امیرآباد انجام شده است و مرحله بعدی نیز از روستای اناردین تا پادگان ولیعصر(عج) و سراهی پاسگاه گهرباران انجام خواهد شد.

سیدمحمد نظر با بیان اینکه جداکننده و تفکیک میانی جاده گهرباران در قرارداد جدید پیمانکار دیده شده است و ایمن‌سازی انجام خواهد شد، افزود: ایمن‌سازی و تعریض جاده گهرباران تا شهریور سال آینده به مرحله تکمیل خواهد رسید.

*فرایند مناقصه ۴۵ روز طول می‌کشد

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا در صورتجلسه گفته شده جاده گهرباران ظرف یک‌ماه ایمن‌سازی شود اما حالا آن را برای سال بعد موکول می‌کنید؟ گفت: پروژه‌های اجرایی بستگی به منابع مالی دارد و با پیگیری‌های انجام شده منابع آن تامین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه شرایط برگزاری و فرایند مناقصه ۴۵ روز زمان می‌برد، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی بندر امیرآباد را برای اجرای این پروژه مکلف کرد که روند اجرای آن در حال انجام است.

نظری با بیان اینکه در هر صورت مردم باید رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را بکنند، گفت: بیشترین عامل تصادفات که بالای ۹۰ درصد است، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز است و این یعنی مردم رعایت نمی‌کنند.

*تایید طرح ایمن‌سازی محور گهرباران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز در این‌باره با تاکید بر اینکه ایمن‌سازی جاده گهرباران باید دقیق باشد تا از حوادث رانندگی این محور کاسته شود، اظهار کرد: بندر امیرآباد در طرح اولیه‌ای ایمن‌سازی که ارائه کرده بود می‌خواست نیوجرسی جداکننده وسط جاده را نصب نکند که ما با این طرح مخالفت کردیم و تاکید شد تا نصب نیوجرسی در طرح لحاظ شود.

عباسعلی نجفی از تایید طرح ایمن‌سازی محور گهرباران خبر داد و گفت: پیمانکار بندر امیرآباد می‌تواند اجرای پروژه ایمن‌سازی جاده گهرباران را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه در طرح جدید ایمن‌سازی نظر پلیس راه نیز جلب شده است، تصریح کرد: در این طرح مواردی همچون نصب گاردریل در حاشیه جاده، جداکننده مسیر، نصب روشنایی در تقاطع‌ها، نصب چراغ چشمک‌زن در نقاط حادثه‌خیز و ایجاد رمپ‌های ورودی و خروجی در تقاطع‌ها لحاظ شده است که باید اجرایی شود.

*انتقاد از عملکرد مدیران حوزه راه مازندران

حال این سؤال از مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران مطرح می‌شود که آیا تاکنون پیگیر این صورتجلسه و مسئله مهم ایمن‌سازی جاده گهرباران شهرستان میاندورود شده‌اید؟

در همین راستا برای پیگیری موضوع با معاون عمرانی استاندار مازندران گفت‌وگو کردیم که مهدی رازجویان با انتقاد از عملکرد مدیران حوزه وزارت راه و شهرسازی در استان گفت: متاسفانه مدیران‌کل حوزه وزارت راه و شهرسازی در مازندران به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

*تعلل بندر امیرآباد در ایمن‌سازی مسیر

وی اظهار کرد: طی برگزاری یک جلسه در 6 تیرماه امسال با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل راهداری و مدیران بندر امیرآباد برای ایمن‌سازی جاده گهرباران، مقرر شده بود طرح ایمن‌سازی ظرف مدت یک‌ماه به تایید اداره‌کل راهداری مازندران برسد تا به همراه بهسازی پروژه ایمن‌سازی محور گهرباران عملیاتی شود که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و این تعلل از سوی بندر امیرآباد بوده است.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه بندر امیرآباد قسمتی از جاده گهرباران را احداث کرد اما تابلو علائم هشداردهنده آن را نصب نکرده بود، افزود: کسی که جاده احداث می‌کند باید خطکشی کند، تابلو علائم آن را نصب و به اداره راهداری تحویل دهد که در این زمینه بندر امیرآباد تاکنون اقدام به این‌کار نکرده است.

*فرصت یک‌ماهه مناسب بود

رازجویان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه مدیر بندر امیرآباد اعلام کرده فرصت یک‌ماهه از نظر کارشناسی عملیاتی نبود و مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفته برگزاری و فرایند مناقصه ۴۵ روز زمان می‌برد، گفت: برای تهیه و تایید طرح ایمن‌سازی جاده گهرباران فرصت یک‌ماهه مناسب بود و گفته‌های مدیر بندر امیرآباد اشتباه است.

وی تصریح کرد: در آن صورتجلسه که فرصت یک‌ماهه ارائه کردیم معاون فنی بندرامیرآباد اعلام کرد ظرف یک‌ماه محور را ایمن‌سازی می‌کنیم و بر همین اساس فرصت یک‌ماهه داده شده است.

*عواقب تصادفات جاده گهرباران برعهده بندر امیرآباد است

رازجویان با تاکید بر اینکه اجرای پروژه تعریض و ایمن‌سازی محور گهرباران توسط بندر امیرآباد دستور وزیر راه و شهرسازی و بندر امیرآباد موظف به اجرای آن است، گفت: بنده بعد از آن صورتجلسه دو جلسه دیگر با مسئولان متولی تعریض جاده گهرباران برگزار کردم و تاکید داشتم هرچه زودتر این پروژه اجرایی شود و طی نامه‌ای به بندر امیرآباد و پلیس راه اعلام کردم به‌خاطر عدم ایمن‌سازی مسیر، مقصر وقوع هرگونه تصادف جاده‌ای در محور گهرباران، بندر امیرآباد است و عواقب آن متوجه مدیر این مجموعه خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در اجرای پروژه‌هایی که با جان مردم مرتبط می‌شود دقت و سرعت بیشتری داشته باشند، بیان کرد: مردم شهرستان میاندورود و بخش گهرباران باید از بلاتکلیفی خارج شوند و جاده‌ای ایمن و استاندارد داشته باشند که پیگیر این مسئله هستم.

*نامه‌نگاری با «فتاح» برای تملک اراضی دشت‌ناز

رازجویان با اشاره به فقدان شانه خاکی در قسمتی از جاده گهرباران، افزود: در دوره ریاست سعیدی‌کیا در بنیاد مستضعفان برای تملک بخشی از اراضی دشت‌ناز جهت شانه‌سازی و ایمن‌سازی مسیر نامه‌نگاری‌هایی انجام شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد و در دوره جدید ریاست آقای فتاح نامه‌نگاری‌های جدیدی در حال انجام است.

*عزم جدی در مدیران حوزه وزارت راه مازندران نیست

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به دیگر مصوبات صورتجلسه پیگیری مشکلات عمرانی شهرستان میاندورود گفت: برای اجرای ILS فرودگاه دشت‌ناز بنده شخصا ورود کردم تا این پروژه هرچه سریع‌تر اجرا شود اما مدیران فرودگاه دشت‌ناز و مدیران اداره‌کل راه و شهرسازی که هر دو زیر نظر وزارت راه هستند این موضوع را با یکدیگر پاسکاری می‌کنند و به‌نظر می‌رسد عزم جدی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیست؛ از مدیران وزارت راه و شهرسازی در مازندران انتظار داریم پروژه‌های عمرانی را با جدیت دنبال کنند.

رازجویان با اشاره به معطلی 3ماهه در اجرای پروژه عمرانی تعریض پل نکاچوب میاندورود خاطرنشان کرد: متولی تعریض پل نکاچوب شهرستان میاندورود اداره‌کل راه و شهرسازی است که با توجه به کلنگ‌زنی آن با حضور وزیر راه، اداره‌کل راه و شهرسازی باید پیگیر اجرای آن باشد.

*محور گهرباران ایمن نیست

در ادامه پیگیری‌ها با رئیس پلیس راه مازندران گفت‌وگویی انجام دادیم که علیرضا قدمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مقصر حوادث رانندگی در جاده گهرباران کیست؟ و آیا محور گهرباران شهرستان میاندورود استانداردهای لازم را دارد؟ گفت: محور گهرباران از نظر ایمن بودن استانداردهای لازم را ندارد و هر تصادفی که در این جاده صورت گیرد و زمانی که عامل حادثه جاده باشد مقصر اصلی متولی راه شناخته می‌شود.

*تصادف منجر به فوت و مقصر بودن متولی راه

وی از وقوع یک حادثه منجر به فوت در محور گهرباران شهرستان میاندورود خبر داد و اظهار کرد: در روزهای اخیر تصادف منجر به فوت در جاده گهرباران داشتیم که متولی راه مقصر شناخته شد و صورتجلسه را به دادگاه ارائه کردیم تا طبق نظر قاضی متولی راه پاسخگوی خسارت‌دیدگان باشد.

*قتلگاه گهرباران

رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محور گهرباران به قتلگاه تبدیل شده است، افزود: از آن روزی که 4 نفر در یک حادثه جان خود را در محور گهرباران از دست دادند هنوز هیچ‌گونه ایمن‌سازی صورت نگرفته و ما بارها به مسئولان وزارت راه در مازندران اعلام کردیم تا تکلیف این جاده را مشخص کنند.

*وعده‌ برزمین مانده آقای وزیر

سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در آیین کلنگ‌زنی این پروژه گفته بود: ضلع شرقی این پل با دهانه ۴۵ متر و با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در مدت ۱۸ ماه ساخته خواهد شد.

شهرستان میاندورود بود که کلنگ تعریض این پل ۱۶ شهریورماه امسال ( حدود ۳ماه قبل) با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، حسین‌زادگان استاندار و رازجویان معاون عمرانی استاندار، نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان، نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و دیگر مسئولان استانی و کشوری بر زمین زده شد‌.

با گذشت حدود ۳ ماه از کلنگ‌زنی تعریض پل نکاچوب با حضور وزیر راه و شهرسازی در میاندورود، شواهد عینی نشان می‌دهد هیچ‌گونه عملیات عمرانی در آن صورت نگرفته و تردد در آن همچنان با خطر ایجاد حوادث ناگوار انجام می‌شود.

*معضلی به‌نام دشت‌ناز

به گزارش فارس، طی سال‌های اخیر پروژه تعریض محور گهرباران در فازهای مختلف آغاز شده است اما این اقدامات عمرانی هنوز نتوانست از تعداد حوادث رانندگی در این جاده مرگبار بکاهد چون معضلی به‌نام اراضی دشت‌ناز در حاشیه جاده وجود دارد که مانع ایجاد استانداردهای لازم در آن می‌شود؛ زمین‌های 3 هزار هکتاری که بیشترین بهره‌گیری را از زیرساخت‌های شهرستان میاندورود و جاده گهرباران می‌برد اما خدماتی ارائه نمی‌دهد.

بارها مسئولان استانی و شهرستانی از رایزنی در ارتباط با تملک بخشی از اراضی دشت‌ناز برای تعریض و ایجاد شانه خاکی جاده مرگبار گهرباران خبر داده‌اند اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی برای تملک بخشی از این اراضی انجام نشد تا روستانشینان گهرباران و شهرستان میاندورود همچنان با حوادث رانندگی منجر به فوت و نقص عضو دست و پنجه نرم کنند و شاهد از دست دادن عضوی از خانواده خود باشند.

حال این سؤال از مسئولان شرکت زراعی دشت‌ناز به‌وجود می‌آید که ارزش جان مردم مظلوم و کشاورز گهرباران بیشتر است یا چند هکتار زمین؟

*مردم شما را قضاوت می‌کنند

مردم شهرستان میاندورود و استان مازندران منتظر اقدام عملی برای تملک اراضی دشت‌ناز، ایمن‌سازی جاده مرگبار گهرباران و تعریض پل نکاچوب هستند و با توجه به صورتجلسه ایمن‌سازی محور گهرباران و کلنگ‌زنی پروژه تعریض پل نکاچوب توسط وزیر، در صورت ادامه تعلل در اجرای پروژه‌های عمرانی قطعا مردم کارشکنی مسئولان را قضاوت خواهند کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :