آخرین عناوین

دوشنبه 25 شهريور 1398-19:31 کد خبر:69203

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

نارضایتی خانواده‌های مازنی از نبود نظارت بر بازار لوازم التحریر

در حالی روزهای پایانی فصل تابستان در حال سپری شدن است که خانواده‌های مازندران برای خرید لوازم التحریر فرزندان خود با بحران گرانی مواجه و گله مند از نقش ضعیف نهادهای نظارتی در بازار هستند.


خزرتیترخبر: با رسیدن به ایام ماه مهر، بازار حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و خانواده‌ها برای تهیه لوازم موردنیاز خود به فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف سر می‌زنند.

مغازه‌های لوازم‌التحریر مملو از پدر و مادرانی‌ است که به همراه فرزندان دانش‌آموز خود، مشغول خرید هستند،دانش‌آموزان نیز خوشحال از خرید لوازم جدید مدرسه هستند و از بی‌پولی، تورم و گرانی خبر ندارند.

گرانی لوازم‌التحریر و افزایش چشمگیر قیمت‌ها، اغلب خانواده‌ها را که شاید تعداد بیشتری فرزند در حال تحصیل داشته باشند، دچار مشکل‌ خواهد کرد، از طرفی حمایت و توجه به محصولات تولید داخلی نیز موضوع مهم دیگری است که والدین باید به آن توجه کنند، چراکه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار یکی از حوزه‌هایی است که تولید داخلی آن می‌تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد.

در این میان برخی به دنبال اجناسی با قیمت مناسب هستند و عده‌ای ترجیح می‌دهند از لوازم التحریر با کیفیت استفاده کنند و قیمت را اولویت قرار نمی‌دهند، با گذر از خیابان‌های اصلی و پرتردد فروشگاه‌هایی به چشم می‌خورند که اغلب در این روز‌ها به فروش لوازم التحریر روی آورده اند.

یکی از مادران که با فرزند خود برای خرید به این فروشگاه آمده است در رابطه با کیفیت اجناس و قیمت‌ها می‌گوید: به خاطر قیمت پایین اجناس به این فروشگاه مراجعه کرده است و می‌گوید برخی از اجناس را در فروشگاه‌های مخصوص لوازم التحریر با قیمت بالاتری باید خریداری کند.

با این تفاسیر ممکن است برخی اجناس با کیفیت مطلوب در این فروشگاه‌ها عرضه نشوند و یا اینکه استاندارد‌های لازم را برای استفاده نداشته باشند، اما در این روز‌ها که بازار فروش گرم است نظارت در تمام واحد‌ها به مراتب سخت‌تر می‌شود.

با این حال افراد به دنبال خرید از فروشگاه‌ها و دست فروشانی کشیده می‌شوند که قیمت کمتری برای اجناس اعلام می‌کنند و افراد بیش‌تر به قیمت جنس توجه می‌کنند و چون بیشتر آن‌ها ترجیحا وسایل مورد نیاز را به طور عمده برای یک سال تحصیلی خریداری می‌کنند قیمت را در اولویت قرار می‌دهند.

براساس بررسی‌های انجام شده، قیمت‌ها در بازار لوازم‌التحریر به شدت افزایش یافته است، برای مثال در مغازه لوازم‌التحریر دفتر‌های مختلفی اعم از ایرانی و خارجی وجود داشت، اما اکثر کودکان جذب اجناس خارجی به سبب رنگ و طرح‌های فانتزی‌ آنها با اشکال شخصیت‌های محبوب کارتونی خود می‌شدند.

پدر یک دانش‌آموز که در مغازه لوازم‌التحریر مشغول خرید برای فرزندش است، گفت: امروز برای خرید لوازم‌التحریر فرزندم چند ساعتی در سطح شهر به دنبال لوازمی باکیفیت و قیمت مناسب بودم، اما قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است، مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را نداشتند، اما تا این اندازه گران شدن هم انتظار نبود.

وی می‌گوید: خرید کالای ایرانی و تولید داخلی در جای خودش برای ما مهم است، اما حتی قیمت این کالاها نیز گران شده است، گرچه با این اوصاف اگر کیفیت لوازم‌التحریر داخلی مناسب باشد، قطعا قیمت را مد نظر نمی‌گیرم و حتما از محصولات داخلی بیشتر استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از شهروندان به همراه دو فرزندش هنگام خرید لوازم مدرسه عنوان می‌کند: افزایش قیمت‌ها و اختلاف نرخ لوازم‌التحریر، پوشاک و کیف از سال گذشته تاکنون بسیاری از خانواده‌ها را در روزهای نزدیک به آغاز سال تحصیلی جدید در نگرانی فرو برده است.

وی با ابراز نارضایتی از گرانی لوازم‌التحریر بیان می‌کند: ناتوانی در خرید لوازم‌التحریر برای فرزندم مرا آزار می‌دهد. یکسری لوازم‌التحریر گران‌قیمت با رنگ و لعاب فراوان در بازار ارائه می‌شود که بسیار گران است و از پس خرید آنها برنمی‌آییم.

افزایش 2 تا 4 برابری وسایل مدرسه از کوله پشتی و جامدادی تا خودکار و پا ک‌کن منجر به افزایش هزینه‌ها در مجموع خرید لوازم التحریرشده است و تهیه لباس فرم نیز از دیگر مشکلات این روزهای خانواده هاشده است.

همچنین گرانی کاغذنیز افزایش قیمت دفاتر را به همراه داشته است و این روزها بسیاری از خانواده‌ها برای خرید لوازم سال تحصیلی جدید با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید فکر و اقدامی اساسی در این زمینه صورت گیرد تا خانواده‌ها بیش از این دچار مشکل نشوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :