آخرین عناوین

شنبه 3 آذر 1397-15:16 کد خبر:64249

اداره‌ کل محیط زیست مازندران اعلام کرد:

صدور پروانه شکار پرندگان وحشی در مازندران از 15 آذرماه

صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در مازندران از 15 آذرماه آغاز می‌شود و در صورت تأیید شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط اداره‌کل دامپزشکی استان، این مجوزها لغو می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،هم‌زمان با صدور پروانه شکار پرندگان وحشی در استان‌هایی ازجمله زنجان، تهران و خراسان شمالی، صدور این پروانه از 15 آذرماه در مازندران آغاز می‌شود.

بد نیست بدانیم که شکار در مناطق چهارگانه شامل پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و منطقه حفاظت‌شده همچنین مناطق شکار ممنوع و مناطقی با عنوان قرق اختصاصی که به شورای عالی محیط زیست اعلام شده، ممنوع است و افرادی که پروانه شکار را دریافت کرده‌اند، براساس ضوابطی که اداره‌کل حفاظت محیط زیست مربوطه اعلام می‌کنند تنها در مناطق آزاد مجاز به شکار هستند.

فصل شکار معمولاً از شهریورماه تا اسفندماه است و هر استانی بسته به ملاحظاتی که تشخیص می‌دهد، زمان و نحوه شکار را در این بازه زمانی مشخص می‌کند و یا بنا به دلایلی اجازه شکار نمی‌دهد.

اعلام صدور پروانه شکار پرندگان وحشی در مازندران از 15 آذرماه، هر چند با مخالفت برخی‌ها همراه است که اصولاً با شکار مخالف هستند اما این موضوع برای دوستداران و علاقه‌مندان به شکار خبر خوشی است، اعضای انجمن‌های شکار و طبیعت و شکارچیان سنتی دوست دارند به دل طبیعت بزنند و ساعاتی را برای یک شکار خوب سر کنند.

شکار به روش دوما یا سنتی همواره مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست است و شکارچیان اصیل به‌خوبی معنای شکار و صید را می‌دانند.

این‌روزها که اداره‌کل محیط زیست مازندران با دستور دادستان مرکز استان و با حمایت نیروی انتظامی و ضابطان قضایی نسبت به جمع‌آوری دام‌های هوایی، گذر، غازدام‌ها و سایر مواردی که به صید نامتعارف و غیرمجاز پرندگان در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان می‌انجامد، اقدام کرده است، صدور پروانه شکار در مناطق آزاد می‌تواند حجم  این‌دست از شکارها را در مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع کاهش دهد.

* لغو پروانه‌های شکار در صورت شیوع آنفلوآنزای پرندگان

باتوجه به اینکه تاکنون مورد خاصی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران مشاهده نشده و اداره ‌کل دامپزشکی نیز توصیه‌ها و هشدارهای لازم را اعلام کرده و اوضاع تحت کنترل است و از طرفی علاقه‌مندان به شکار خواهان شکار برابر قانون بوده‌اند، لذا با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، اداره‌ کل محیط زیست مازندران اطلاعیه‌ای درباره دریافت پروانه شکار اعلام و ضوابط آن را نیز مشخص کرده است.

موضوع مهم در این اطلاعیه آن است که در هر زمان با اعلام اداره‌کل دامپزشکی مبنی بر تایید مواردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تمامی پروانه‌ها و جوازهای شکار لغو می‌شود.

* آغاز پروانه‌های شکار عادی پرندگان وحشی از 15 آذرماه

در اطلاعیه اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با موضوع صدور پروانه‌های عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۹۷ آمده است:پروانه‌های عادی شکار پرندگان وحشی در سال 97 از 15 آذرماه توسط این اداره‌کل صادر می‌شود، پروانه‌های شکار برای پرندگان آب‌زی و خشکی‌زی متفاوت بوده و امسال هر متقاضی تنها مجاز به دریافت یک پروانه آب‌زی یا خشکی‌زی است و به هیچ عنوان امکان صدور هر دو پروانه برای یک نفر وجود ندارد.

پروانه‌های شکار پرندگان وحشی به‌صورت استانی صادر شده و صرفاٌ برای شکارچیان مقیم استان مازندران است.

با توجه به محدودیت پیش‌بینی‌شده برای صدور پروانه شکار پرنده خشکی‌زی (کبک معمولی) متقاضیان باید از طریق سامانه طراحی‌شده در پورتال اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران به نشانی mazandaran.doe.ir درخواست خود را تا تاریخ 9 آذرماه 97 ثبت کنند و پس از بررسی درخواست‌ها و انجام قرعه‌کشی برای افراد منتخب، پروانه شکار کبک صادر می‌شود.

متقاضیان پروانه شکار پرندگان آب‌زی نیاز به ثبت درخواست در سامانه را ندارند و باید مدارک لازم را از تاریخی که متعاقباً از طریق سایت اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران و رسانه‌های گروهی استان اعلام می‌شود به دفاتر پیشخوان دولت تحویل دهند و پس از بررسی مدارک و در صورت نداشتن محرومیت، پروانه شکار برای آنها نیز صادر خواهد شد.

* مهلت اعتبار پروانه و روزهای تعیین‌شده شکار

اعتبار پروانه‌های صادره  ۴۵ روزه بوده و در صورت اعلام مخاطرات بهداشتی ناشی از بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هر مرحله از صدور پروانه اعتبار آن لغو می‌شود.

همچنین روزهای پنج‌شنبه و جمعه، روزهای مجاز شکار خواهد بود، سایر شرایط و جزئیات صدور و دریافت پروانه شکار پرندگان وحشی در سال 97 متعاقباً اعلام خواهد شد.

* معادله‌ای به‌نام انسان و کره مسکون

براساس این گزارش، با آغاز صدور پروانه‌های شکار و ادامه جمع‌آوری ابزارهای غیرمتعارف صید و شکار، امید می‌رود که بخش قابل توجهی از ولع کشتار پرندگان در فصل مهاجرت پرندگان شکسته شود.

فراموش نکنیم هر رفتار نادرستی که از انسان در برابر محیط زیست سر بزند، معادله «انسان و کره مسکون» را به‌هم می‌ریزند، چه خوب است که همه تلاش کنیم تا در دایره ضوابط و قانون، و انسانیت و وجدان با محیط زیست همراه باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :