آخرین عناوین

پنجشنبه 3 آبان 1397-20:42 کد خبر:63731

از نان و نمک تا پیوست سلامت

مجمع سلامت شهرستان‌ها غصه‌های مشترکی دارند؛ از بی‌تحرکی، چاقی، دیابت، زندگی ماشینی و مصرف بالای نمک می‌گویند، و همیشه تاکید دارند که برنامه‌ها باید دارای پیوست سلامت باشند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نخستین مجمع سلامت مازندران ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری برگزار شد، در این گردهمایی فعالان و خیران حوزه سلامت اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جمع با قدردانی از جهادگران و تلاشگران حوزه سلامت استان، از خیران به‌عنوان پرچمداران و همراهان همیشگی نظام سلامت کشور یاد کرد.

سید عباس موسوی هدف از تشکیل مجمع سلامت را تعامل بین سمن‌ها، خیران، مردم و مسئولان دانست تا در نتیجه آن به ارتقای سطح سلامت برسیم با این توضیح که مازندران شاخص خوبی در مشارکت‌های مردمی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی خود متولی و مطالبه‌گر سلامت است، افزود: سایر دستگاه‌های و البته مردم باید پای کار بیایند تا 75 درصد از سهم خود را ایفا کنند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در استانداردسازی محصولات به‌ویژه خودروها اهتمام بورزد تا وسایل نقلیه بی‌کیفیت این‌همه معلول و کشته و آلودگی هوا ایجاد نکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: راه و شهرسازی باید به وضعیت جاده‌های کشور رسیدگی کند، فرهنگ عمومی در رانندگی مورد توجه قرار بگیرد، در استانداردسازی مواد غذایی باید حساسیت داشت، ورزش و جوانان باید برنامه‌های ورزش همگانی خود را برای افزایش تحرک اجتماعی و مبارزه با بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی ارتقا ببخشد و سایر دستگاه‌ها نیز به‌نوبه خود مشارکت کنند.

* فکری باید کرد!

این مسئول با اشاره به آمارهای وحشت‌آور در بیماری‌های غیرواگیر و اینکه باید تا دیر نشده است فکری کنیم، گفت: بخشی از این مشکلات جهانی بوده و عوارض صنعتی‌شدن و زندگی ماشینی است و بخشی دیگر نیز متأثر از فرهنگ‌های مختلف و زمینه‌های جغرافیای خاص است که آنها را تشدید می‌کند.

موسوی یکی از ریزفاکتورهای عوامل خطر که بشر را تهدید می‌کند کاهش فعالیت‌های فیزیکی عنوان و خاطرنشان کرد: در گذشته نوع فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که زندگی روزمره افراد با تحرک همراه می‌شد اما اکنون خبری از پیاده‌روی و تحرک نیست، در دنیای سنتی معمولاً مواد غذایی ساده و بیولوژیک و طبیعی بودند اما امروزه همان مواد غذایی به‌وفور یافت می‌شود و نسبت به وجود آنها بی‌توجه هستیم.

وی از استفاده بیش از اندازه نمک در مواد غذایی گفت که بیشتر آن در نان‌ها است؛ همچنین فشار خون بالا، دیابت، چاقی و کم‌تحرکی را نیز از مواردی عنوان کرد که در مازندران با آنها مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از روزگارانی گفت که در کشوری مانند عربستان نمک بسیار کم استفاده می‌شد تا حدی که مردم از فقر نمک در مواد غذایی رنج می‌بردند، از روزگارانی که نمک مانند طلا ارزشمند بود و جایگزینی برای پول در معاملات به‌حساب می‌آمد اما اکنون آما وحشت‌آوری از میزان نمک در مواد غذایی داریم تا حدی که نمکدان حتماً باید روی سفره و میزهای غذا باشد!

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 25 تا 30 درصد مردم جهان دارای افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند و این رقم را در کشور و مازندران به همین صورت داریم، افزود: همه این‌ها آمار نگران‌کننده‌ای است که باید با ابزارهای خاص خود به رقم استاندارد برسند؛ اگر به آمار مبتلایان افسردگی و اضطراب نگاه کنیم می‌بینیم که بخش زیادی از این افراد به کهنسالی نزدیک می‌شوند و مستعد انواع بیماری‌ها هستند؛ لذا اگر کار و فکر جدی نکنیم؛ حتی تمام درآمد ملی را در حوزه سلامت بگذاریم باز هم کم داریم.

* توجه به پیوست سلامت در اجرای برنامه‌های سازمانی

رئیس مرکز بهداشت ساری نیز در سخنانی با بیان اینکه حوزه سلامت نمی‌تواند 100 درصد مسائل این بخش را متولی‌گری کند و خود مطالبه‌گر است، اظهار کرد: اگر راه، غذا، درآمد، ساختمان و خودروی مناسب نداشته باشیم سلامت ما تهدید می‌شود.

عقیل برزگر با اشاره به چهار فاکتور اصلی در پیشبرد اهداف حوزه سلامت یعنی مشارکت مردمی، همکاری بین‌بخشی، ارتقای سلامت و توسعه عدالت در سلامت گفت: در بخش مشارکت مردمی تنها در ساری 324 خیر داریم که بیش از 40 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی را در این سال‌ها داشته‌اند.

وی همچنین وجود 40 سمن در حوزه سلامت را یکی دیگر از توانمندی‌های مازندران در بخش مشارکت‌های اجتماعی و عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: از تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی تقاضا داریم که در اجرای برنامه‌های جاری خود توجه ویژه‌ای به پیوست سلامت داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت ساری، پیوست سلامت را یک پیوست موشکافانه دانست که نباید شعاری و زبانی باشد بلکه باید در عمل بروز و ظهور داشته باشد و نتیجه آن نیز در اجتماع احساس شود.

* بیماری‌هایی که به سمت مردم حمله‌ور شده‌اند!

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساری اظهار کرد: در مازندران وضعیت مناسبی را در بحث فشارخون، چاقی، دیابت و تحرک نداریم و در تلاش هستیم تا این دیار علویان که همواره سرزنده و شاداب بوده است را به سمت و سویی ببریم که بتوانیم بیماری‌های حمله‌ور شده به آن را کاهش بدهیم.

حسین رنجبران گفت: در کنترل بیماری‌های واگیردار موفق بوده‌ایم، زمانی بود که وبا 130 هزار کشته می‌گرفت اما اکنون این قبیل بیماری‌ها در سراسر کشور و ازجمله مازندران در کنترل جهادگران عرصه سلامت قرار دارد.

وی در پایان گفت: اساس تشکیل مجمع سلامت برای این است تا بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت که به سمت مردم حمله‌ور شده‌اند را همانند تسلط بر بیماری‌های واگیردار به نتیجه برسانیم و از طرفی افزایش سطح سواد سلامت جامعه و تغییر عادات غذایی به سمت تغذیه مناسب محقق شود.

*  نسبت به مقوله سلامتی متعهد باشیم

در این مجمع فرماندار شهرستان ساری نیز در سخنانی با بیان اینکه همه می‌دانیم سلامت و امنیت دو نعمت مهم الهی هستند، اظهار کرد: امنیت غذایی، امنیت اجتماعی، سلامت روحی و جسمی از شاخصه‌های پیشرفت هر کشوری هستند.

عباس‌علی رضایی بیان کرد: با توجه به بیماری‌های غیرواگیری که سراسر کشور و مازندران با آنها روبه‌رو است، لازم است که فرهنگ پیشگیری را در جامعه نهادینه و همه باید نسبت به مقوله سلامتی احساس تعلق و تعهد پیدا کنیم.

وی با اشاره به نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه گفت: باتوجه به اینکه آموزش‌ها باید پایه‌ای باشد؛ نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است که تاکنون نیز ارتباط خوبی با این مجموعه داشتیم.

فرماندار ساری بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی را ملزم کردیم تا نسبت به حوزه سلامت نگاه دقیق‌تری داشته باشند و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی را نیز بیش از گذشته پیگیر هستیم.

* استفاده از آفت‌کش‌ها کاهش یافته است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری در سخنانی با تاکید بر کشاورزی ارگانیک اظهار کرد: با مراکز ترویج جهاد و مروجان بخش کشاورزی درباره اهمیت کشاورزی ارگانیک و نقش آن در سلامت مردم صحبت شده است.

رضا پورفلاح بیان کرد: در زمینه مصرف بیش از استاندارد کود و مواد شیمایی در اراضی کشاورزی و اینکه سرنوشت آفت‌کش‌ها در طبیعت چه خواهد شد نیز با کشاورزان و باغداران صحبت شده و استفاده از این مواد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تأکید ما این است که محصولات کشاورزی بیش از هر ماده غذایی دیگری باید دارای پیوست سلامت باشد و در این راه جهاد کشاورزی شهرستان با ابلاغیه و دستورالعمل‌های سازمانی در تولید محصولات سالم و بهداشتی در دوره تولید محصولات یعنی کاشت، داشت و برداشت همراه کشاورزان است.

* شهرداری ساری رویکرد اجتماعی و فرهنگی دارد

کارشناس مسئول حوزه  اجتماعی شهرداری ساری نیز در سخنانی به رویکرد جدید شهرداری ساری پرداخت و گفت: این رویکرد، سازمان را از یک دستگاه صرفاً خدماتی به دستگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل کرده است.

وحید قاسمی اظهار کرد: سبک زندگی سالم، ایمنی شهروندان، شهروند الکترونیک، تحکیم خانواده و پیشگیری از بیماری‌ها ازجمله فعالیت‌های شهرداری در حوزه اجتماعی است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز بهداشت کار در شهرداری، توجه به زیرساخت فیزیکی سلامت، راه‌اندازی سرای ارشد و خانه جهان‌دیدگان، ایجاد مرکز سلامت در حاشیه شهر ساری، انعقاد سه تفاهمنامه سلامت با بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران و فعال‌کردن کانون سلامت با همکاری اداره بهداشت شهرستان از دیگر اقدامات شهرداری ساری در بخش اجتماعی است.

نماینده شهرداری ساری در مجمع خیران سلامت شهرستان ساری استفاده از گروه‌های جهادی، خدمات آموزشی سلامت و کارگاه‌ها، توزیع بسته‌های آموزشی متناسب با سلامت، برپایی کمپین مبارزه با افسردگی و راه‌اندازی اتوبوس سلامت را از دیگر اقدامات بخش فرهنگی اجتماعی عنوان کرده است.

قاسمی با اعلام اینکه در کنار موارد عنوان‌شده، پروژه‌های عمرانی را در دست اقدام داریم، افزود: افزایش تعداد پارک‌های ساری از 12 به 31 پارک در چند سال گذشته با حضور مهدی عبوری شهردار فعلی ساری، آغاز فاز دوم پارک ملل ساری که 13 کیلومتر جاده سلامت برای آن در نظر گرفته شده است و اجرای طرح تفکیک زباله از دیگر اقدامات این دستگاه خدماتی با نگاه به بخش سلامت و نشاط عمومی بوده است.

در بخش پایانی مجمع سلامت شهرستان ساری دو خیر نیز به نمایندگی از سایر خیران به بیان سخنان خود پرداختند و در ادامه از فعالان بخش سلامت ساری قدردانی شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :