آخرین عناوین

شنبه 18 فروردين 1397-18:5 کد خبر:52141

هردم از این باغ بری می رسد:

طعم تلخ پیک نوروزی بعد از تعطیلات/توزیع پیک نوروزی بعد از نوروز

دانش‌آموزان دوره ابتدایی مازندران امروز پیک نوروزی مدارس تحویل گرفتند و در حالی این کار صورت گرفت  که امروز 18 فروردین‌ماه است و 5 روزی از تعطیلات نوروزی گذشته است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، دانش‌آموزان دوره ابتدایی مازندران امروز پیک نوروزی را با عنوان روجین از مدارس تحویل گرفتند.

 

پیک نوروزی در حالی در بین دانش‌آموزان مازندرانی توزیع شد که امروز 18 فروردین‌ماه است و 5 روزی از تعطیلات نوروزی گذشته است و همچنین مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر ممنوع بودن توزیع پیک نوروزی تاکید داشتند و معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز پیشتر با بیان اینکه داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود، گفت: در نوروز امسال ۷.۵ میلیون داستان تولید خواهد شد.

توزیع پیک نوروزی در این زمان در بین دانش‌آموزان مازندرانی هم موجب تعجب آنها شده است چرا که برخی از مدارس تکالیفی را به صورت موظفی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده بودند.

*مازندران 250 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی دارد

عیسی میرشفیعی معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مازندران در این باره گفت: ۴۰درصد هزینه پیک نوروزی از سوی خانواده‌ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران در سه سال تولید محتوای پیک نوروزی انتظارات وزارت‌خانه را تامین می‌کرد، افزود: ما در محتوای پیک نوروزی یک محتوا تولید می‌کردیم و پیک نوروزی بر مبنای کتاب درسی که تکلیفی برای دانش‌آموز باشد، تولید نمی‌کردیم.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مازندران تصریح کرد: به دلیل اعلام و مصاحبه‌ای که پخش شد و به صورت کلی بود ما در استان حس کردیم به خانواده‌ها و دانش‌آموزان استرس وارد نشود این محتوا را توزیع نکردیم ولی الان توزیع می‌کنیم که دانش‌آموزان استفاده کنند.

میرشفیعی خاطرنشان کرد: بعد از مصاحبه بعضی از خانواده‌ها پول ندادند و بعضی از شهرستان‌ها برگشت دادند و پولی که از دانش‌آموزان گرفته شد به ۴۰ درصد نرسید که باید این مقدار پول کنترل شود.

وی گفت: آموزش والدین از محل همین درآمدها برنامه‌ریزی شده و اگر مازادی باشد که چشم‌گیر باشد به خانواده برگشت داده می‌شود و در غیر این صورت در مناطق محروم استفاده می‌شود.

آموزش و پرورش مازندران در هفته اول نوروز مدیرکل جدید را تجربه کرده است و اینکه توزیع پیک نوروزی بعد از پایان تعطیلات نوروزی می‌تواند روال منطقی باشد یا خیر به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ارتباط دارد اما با این توزیع تکلیف بخشنامه چندبندی وزارت آموزش و پرورش درباره داستان‌نویسی نوروزی چه خواهد شد را باید مسئولان این اداره کل پاسخ دهند.

در زیر بندهای بخشنامه داستان‌نویسی نوروزی ارائه می‌شود.

جزییات بخشنامه داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی، جایگزین پیک‌های نوروزی سال تحصیلی 97 – 1396

به منظور ایجاد زمینه برای بهره‌گیری دانش‌آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت‌های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی محور فعالیت‌های تعطیلات نوروزی است.

با عنایت و توجه به اقتضائات استان و با اتخاذ تدابیر مناسب و نیز راهکار 5-2 از سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت، معاونت آموزش ابتدایی چارچوب فعالیت‌های یادگیری مرتبط با ایام نوروز را به شرح زیر پیش‌بینی و اعلام می‌کند که شایسته است، ابتدا این نکات اصلی مورد توجه کامل قرار گیرند:

1- با توجه به رغبت‌ها و علاقه‌مندی‌های مختلف کودکان، انتخاب کتاب محدود می‌شود،دانش‌آموزان در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند.

2- از معرفی کتابی خاص به دانش‌آموزان برای خرید (ویژه این فعالیت‌ها) و تحمیل هزینه برای خانواده‌ها جدا پرهیز شود.،دانش آموزان و خانواده‌ها در جهت استفاده از کتاب‌های موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانون‌ها و ... راهنمایی شوند.

3- قالب‌های اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالب‌های متنوع دیگری که به این امر کمک می‌نماید نظیر: سفرنامه، گزارش‌نویسی، نمایش نامه، مصاحبه و پیاده کردن متن آن، شعرخوانی، داستان‌گویی، پیاده کردن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و ...) استفاده شود.

الف) اهداف:

1- متناسب کردن فعالیت‌های یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز

2- توسعه و ترویج داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی

3- تقویت مهارت‌های خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، تفکر و تعمیق در طبیعت

4- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار

5- تقویت مهارت‌های خلاصه‌نویسی و مستندسازی

ب) ویژگی‌های فعالیت‌های داستان خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی

الف – تناسب محتوای داستان با اهداف پایه تحصیلی

ب- تناسب محتوای داستان با ویژگی‌های سنی و علائق دانش‌آموزان

ج – جذاب، لذت بخش‌بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان

د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب

ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان

و- محوریت دانش‌آموز در انجام فعالیت

ز – نقش تسهیل‌گری، هدایت و راهنمایی از طرف معلمان و والدین

ح – تناسب انتظارات با شرایط تعطیلات نوروز از دانش‌آموزان

ط – ساده و محدود بودن فعالیت‌ها

ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:

1- روش‌های پیشنهادی برای تهیه کتاب‌های داستان:

الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس

ب- استفاده از کتاب‌های موجود در منازل دانش‌آموزان

ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتاب‌ها توسط دانش آموزان به همدیگر

د – استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های محله، مساجد، کانون‌ها و ...

ه – استفاده از متون کتاب‌های درسی به ویژه درس روانخوانی

و - ...

2- شیوه‌های پیشنهادی برای اجرای فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایه‌های اول و دوم

شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن

استفاده از داستان یا قصه‌های مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامه‌های رادیو و ... (گروه‌های آموزشی استان و یا مناطق می‌توانند برخی از قصه‌های صوتی مناسب را از فضای مجازی انتخاب و بر اساس سطح سنی دانش آموزان بر روی سایت بارگزاری نمایند.)

گزارش دید و بازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف ...

نوشتن خاطره، داستان، شعر و ...

مصاحبه، گفت‌وگو با والدین، دوستان و ... طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده

تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و ...

3- شیوه‌های پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان به کلاس:

الف – ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با دانش آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)

توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)

ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده

ج- گفتن داستان با زبان خود دانش‌آموز و ضبط آن

د - ....

4- شیوه‌های پیشنهادی بررسی فعالیت‌های دانش آموزان و ارائه بازخورد به آنان:

الف – در معرض نمایش گذاشتن خلاصه داستان‌ها و قصه‌های خوانده و یا شنیده شده و گزارش‌ها و خاطرات نوشته شده

ب- ایجاد فرصتی برای دانش‌آموزان در کلاس درس برای نقل قصه‌های شنیده شده و یا داستان‌های خوانده شده برای سایرین

ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و ارائه در حضور سایران

د - ....

د) نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای انجام مطلوب فعالیت‌های یادگیری

نقش معلمان:

1- شناسایی و معرفی کتاب‌های داستان مناسب برای دانش‌آموزان (اهمیت تنوع در عناوین و موضوعات کتاب‌ها)

2- تقویت انگیزه دانش‌آموزان برای داستان خوانی و داستان‌گویی، داستان‌نویسی

3- آموزش به دانش‌آموزان جهت انجام فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی

4- دریافت، بررسی نتایج عملکرد دانش‌آموزان و ارائه بازخورد مناسب به ایشان

5- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و ارائه به مدیر مدرسه

نقش مدرسه:

1- برگزاری جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر

2- برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش‌آموزان قبل از شروع تعطیلات

3- تشکیل نمایشگاه از فعالیت‌های دانش‌آموزان

4- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به منطقه

نقش منطقه:

1- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدارس

2- برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس

3- شناسایی و جلب مشارکت خیران برای خرید کتاب داستان‌های مناسب و اهدا به مناطق محروم و کمتر برخوردار

4- نظارت بر فرآیند فعالیت‌های مدارس و ارائه بازخورد مناسب

5- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به استان جهت جمع‌بندی وارائه به ستاد

تذکرات مهم:

1- یک عنوان کتاب خاص به دانش‌آموزان استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود.

2- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای دانش‌آموزان پرهیز شود.

3- مراقبت شود تا اجرای این فعالیت زمینه را برای سودجویی افراد و یا انتشارات خاص فراهم ننماید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :