آخرین عناوین

دوشنبه 21 فروردين 1396-8:59 کد خبر:41675

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

گلایه باغداران مازندرانی از بی‌مهری‌های دولت/وعده‌ها مشکلی از کشاورزان برطرف نمی‌کند

مشکلات اقتصادی مردم را فلج کرده است و آنها دیگر گول حرف‌های دلخوش‌ کننده را نمی‌خورند، مردم معتقدند سفر به استان‌ها و دادن وعده و وعید مشکلی را برطرف نمی‌کند.


خزرخبر: در آذرماه سال 95 که مردم مازندران تا به ‌حال در این موقع از فصل سال رنگ برف را به روی خود ندیده بودند به‌ ناگهان با بارش‌های این نعمت خداوندی مواجه شدند و برای نخستین‌بار شاهد چنین منظره‌ای بودند که برای برخی‌ها خوشحالی و برای برخی‌ها هم ناراحتی و غصه به ‌بار آورد.

هرچند در دولت سخن از جبران خسارت زیاد شنیده شد و مسئولان به ‌دنبال پاک کردن صورت مسأله بارش برف و جامه سفید برتن کردن استان را تنها یک بلای طبیعی عنوان کردند و آلامی بر کاهش درد کشاورزان خسارت دیده نبودند.

برخی از باغداران و روستاییان محروم با بارش برف و افت شدید دما روزگار سختی را می‌گذراندند تا حدی‌ که در تأمین امرار و معاش زندگی خود بازماندند و نوروز خود را نزد خانواده با شرمساری گذراندند.

میهمان ناخوانده‌ای که باغداران مازندرانی را غافلگیر کرده بود و تمام دسترنج یک ‌ساله آنها را به یغما برد، حال بعد از آن هم شاهد خشکیدگی درختان خود هستند و چاره‌ای جز هزینه دوباره در مزارع خود ندارند.

به نظر می‌رسد با گرم شدن هوا کشاورزان باید به‌ فکر نهال‌کاری دوباره در باغات خود باشند و زحمات چندین‌ساله خود را دوباره از نو آغاز کنند.

در حین بروز این مشکل با حضور مقاماتی از وزارت جهاد کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و مدیران استان جلساتی تشکیل شد تا خسارات وارده به بخش کشاورزی ناشی از سرمازدگی برآورد و راهکارهای حل این مشکل بررسی شود اما ظاهراً هنوز نتواستند برای قشر محروم جامعه راهکاری را بیندیشند و یا شاید اندیشیده شد و به دلیل عدم توانایی در انجام آن بازماندند.

در بحث پرداخت‌ها تنها برای رفع بخشی از مطالبات باغداران آن هم نه به همه خسارت‌دیدگان بلکه به تعدادی از باغداران که آن هم معلوم نیست بر چه اساس و چطور انجام شد اقدام کردند و اعطای وام‌های کم ‌بهره و حمایت صندوق بیمه کشاورزی قصه درازی دارد که باغداران باید جزء آرزوهای دست نیافتنی خود بدانند.

گزارش میدانی از باغ‌های خسارت‌دیده و خشکیدگی درختان حکایت از آن دارد که باغداران نباید دلخوش به وعده وعید‌های مسئولان باشند چراکه آنها عقیده‌ای بر کمک‌رسانی به این قشر ندارند و تنها وقت خود را با جلسات بدون عملکرد و تهی پُر می‌کنند.

*حمایت از کشاورزان فقط پشت تریبون بیان می‌شود

یکی از باغداران ساروی اظهار کرد: بعد از بارش برف و از بین رفتن محصولم حال باید نظاره‌گر خشک شدن تمام درختان باشم و زحمتی را که چندین سال کشیدم و شبانه روز برای رسیدگی به باغ تلاش کردم دوباره از روز اول شروع کنم.

غلامرضا حسنی افزود: حمایت از کشاورزان امری ضروری است که این حمایت را مسئولان از ما دریغ می‌کنند و تنها بر روی تریبون صحبت‌های دلخوش کننده‌ای می‌زنند.

*خبری از وام‌های کم‌بهره نیست!

وی بیان کرد: از وام‌های کم‌بهره‌ای که دم می‌زدند خبری نیست و معلون نیست بودجه‌ای به استان اختصاص پیدا می‌کند یا نه و اگر اختصاص داده شد کجا هزینه می‌شود که چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود.

احمدی دیگر باغدار مازندرانی است که در این باره گفت: هیچ کمک بلاعوضی که در مرحله اول به باغداران پرداخت کردند نصیب ما نشد و نمی‌دانیم این پرداخت‌ها بر چه اساس بوده است و آمارها چطور جمع‌آوری شد که ما باخبر نبودیم.

وی بیان کرد: اکنون90 درصد درختانمان خشک شد و تنها 10 درصد درختان دوباره سبز شد که آن هم به باردهی نخواهد رسید.

*آقای رئیس جمهور! وعده‌های پوچ مشکلی از مردم برطرف نمی‌کند

رستمی دیگر باغدار مازندرانی است که با ابراز گله ‌مندی از مسئولان گفت: حال که رئیس جمهور با توجه به نزدیک شدن به انتخابات سفر استانی خود را به استان‌هایی که در دوره قبل از آرای زیادی برخوردار بوده آغاز کرده است آیا کمکی برای قشر زحمتکش مازندران که چندماه قبل دچار خسارت جبران‌ناپذیری شدند چه کار مفیدی انجام داده که قصد سفر به این استان را دارد.

این باغدار افزود: فقط با سفر به استان‌ها و وعده و وعید دادن پوچ و آن هم به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مشکلی از مردم و کشاورزان را برطرف نمی‌کند چراکه مردم هوشیارتر از آنند که فکرش را باید کرد.

رستمی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان مردم را فلج کرده است و مردم دیگر گول حرف‌های دلخوش‌ کننده را نمی‌خورند و فهمیدند فقط خودشان باید بار مشکلات و گرفتاری‌های خود را بر دوش بکشند.

بهتر است رئیس جمهور در سفر استانی خود به مازندران و در زمان اندک تا پایان دوره تصدی خود فکری به حال جامعه کشاورزی کند و کشاورزان که گاه و بیگاه با بلایای طبیعی وغیرطبیعی مواجه می‌شوند و پس‌ لرزه‌های آن تا مدت‌ها آوار بر سرشان می‌شود چاره‌ای بیندیشد.

امیدواریم مسئولان فقط به‌ دنبال گذراندن دوره تصدی ‌گری و سفرهای گاه و بیگاه خود نباشند بلکه قدمی برای مردم به ویژه قشر زحمتکش جامعه بردارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :