آخرین عناوین

يکشنبه 24 بهمن 1395-17:3 کد خبر:40896

تبعات حمله ۲ هفته پیش به دانشگاه علم و صنعت نور:

خداحافظی دانشگاه علم و صنعت از مازندران

بی شک در دنیای سراسر کشمکش های سیاسی و حزبی، مقوله علم و دانش از جمله مهمترین موضوعاتی است که اندک بی حرمتی به آن دل هر آزاد اندیشی را به درد می آورد .


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش،  بی شک در دنیای سراسر پر التهاب و کشمکش های سیاسی و حزبی، مقوله علم و دانش و دانشگاه از جمله مهمترین موضوعاتی است که اندک خدشه و بی حرمتی به آن دل هر آزاد اندیشی را به درد می آورد .

در این بین شاید کمتر مردم و مملکتی را بتوان پیدا کرد که بی حرمتی به ساحت علم و دانش و حمله به یک دانشگاه آن هم اگر دلایل معقول و وجوه قانونی برای آن وجود نداشته باشد را محکوم نکند.

در خبرهای خبرگزاری ها آمده بود که در تاریخ 12 بهمن‌ماه سال‌جاری در اولین روز از دهه مبارک فجر، افرادی با حمله به واحد نور دانشگاه علم و صنعت ایران در استان مازندران با شکستن قفل کلاس‌ها و اطاق‌های دانشگاه، تجهیزات دانشگاه را بیرون ریختند و در پی این حرکت یکی از کارکنان دانشگاه و یکی از دانشجویان به دلیل ضرب و شتم و درگیری مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند که دانشجوی مصدوم به طور سرپایی درمان ولی کارمند واحد نور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

پس از چند روز از این واقعه امور آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران - واحد نور در اطلاعیه ای به دانشجویان اعلام کرد که  با کمال تأسف از اتفاقات اخیر و با توجه به بی حرمتی  به ساحت مقدس علم و دانشگاه علم و صنعت ایران - واحد نور و ادامه اشغال دانشگاه توسط عوامل فرمانداری شهرستان نور به اطلاع دانشجویان عزیز می رساند بنا به تصمیمات هیئت رئیسه دانشگاه علم و صنعت ایران کلاس های نیمسال دوم سال 96-95 این واحد در پردیس مرکزی دانشگاه برگزار می گردد.

 لذا ضروری است دانشجویان عزیز از روز شنبه مورخ 23/11/1395 به دفتر واحد نور مستقر در دانشگاه علم و صنعت ایران، جنب دانشکده مهندسی کامپیوتر(بین دانشکده مهندسی کامپیوتر و دانشکده مهندس صنایع) مراجعه نمایند.

همچنین شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت در کانال تلگرامی خود نوشت: مقرر شده دانشجویان این واحد به عنوان مهمان (بدون اخذ شهریه مهمان و مطابق نوع پذیرش در دانشگاه نور) ترم آتی را در دانشگاه علم و صنعت تهران تحصیل نمایند، همچنین دانشجویان مجاز خوابگاهی در خوابگاه‌های علم و صنعت (با هزینهٔ مشابه دانشجویان روزانه) اسکان پیدا می‌کنند.

ماجرای دانشگاه علم و صنعت نور چه بود؟

در تاریخ 12 بهمن‌ماه سال‌جاری در اولین روز از دهه مبارک فجر، افرادی که گفته می شود از کارکنان فرمانداری شهرستان نور بودند با حمله به واحد نور دانشگاه علم و صنعت ایران در استان مازندران با شکستن قفل کلاس‌ها و اطاق‌های دانشگاه، تجهیزات دانشگاه را بیرون ریختند و در پی این حرکت یکی از کارکنان دانشگاه و یکی از دانشجویان به دلیل ضرب و شتم و درگیری مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند که دانشجوی مصدوم به طور سرپایی درمان و کارمند دانشگاه بستری شد.

در پی این اتفاق روابط عمومی این دانشگاه در بیانیه ای‌ اعلام کرد:1- هیات رییسه و دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت ایران این بی احترامی و توهین بی سابقه به ساحت علم و دانش را قاطعانه محکوم می نماید، 2- دانشگاه علم و صنعت ایران از مسئولان محلی و قوای انتظامی استان مازندران و شهرستان نور انتظاردارد تا پیگیری این موضوع را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند، زیرا استفاده از روش های غیرمدنی و هجوم به دانشگاهی که به درخواست مسئولان محلی شهرستان نور و به منظور ارتقای سطح دانش در این بخش از کشور تاسیس شده است به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، 3- دانشگاه علم و صنعت ایران به درخواست و پیشنهاد مسئولان محلی شهرستان نور و بدون هیچگونه چشمداشت مادی و تنها با هدف کمک به گسترش جریان آموزش عالی و انتقال تجربیات و دستاوردهای خود به این بخش از میهن اسلامی اقدام به تاسیس واحد نور نموده است که نمونه های مشابه آن را می توان در شهرستان های اراک و بهشهر دید که پس از طی مراحل بلوغ علمی خود تبدیل به دانشگاه های مستقل و موفق شده اند.

در صورتی که مقامات استانی و محلی به هر علت تمایلی به تداوم فعالیت دانشگاه علم و صنعت ایران در نور ندارند، دانشگاه نیز اصراری به ادامه این کار نداشته و ترجیح می دهد در بخش هایی از کشور فعالیت نماید که مسئولان آن قدردان زحمات اساتید و دانشگاهیان باشند.

در پایان لازم به ذکر است که واحد نور دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت‌های خود را در سال 91 ابتدا با جذب دانشجو در دو گرایش کارشناسی ارشد آغاز کرده و امروزه تعداد گرایش‌های این واحد به عدد 14 رسیده است، تعداد این دانشجویان نیز در عرض 4 سال از 100 نفر به 300 نفر رسیده است و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر بود این تعداد به ١٠٠٠ نفر برسد.

توضیحات رییس دانشگاه درباره هجوم به ساختمان

در رابطه با این واقعه رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزئیات ماجرای درگیری افرادی تحت عنوان عوامل شهری با نگهبانان دانشگاه علم صنعت شعبه شهرستان نور توضیح داد.

محمدعلی برخورداری گفت: در زمان تحصیل دانشجویان، عده‌ای که خود را عوامل شهری می‌دانستند با شکستن تابلوی دانشگاه به داخل وارد شده و نگهبانی را مورد ضرب و شتم قرار دادند که در این اتفاق دیگر دانشجویان، حاضر به حضور در شهر به خاطر مسائل مختلف نشدند و دانشگاه برای اینکه دانشجویان از ترم دوم تحصیلی عقب نمانند، تصمیم گرفت که آن ها را به واحد مرکزی در تهران منتقل کند و یا ساختمانی را در یکی از شهر‌های مجاور در اختیارشان قرار دهد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تأسیس شعبه‌ای از دانشگاه علم و صنعت در شهر نور اظهار داشت: حدود چهار سال گذشته مسئولان محلی شهرستان نور از دانشگاه علم و صنعت ایران درخواست کردند تا واحد دانشگاهی در این منطقه راه اندازی کند که قرار بود زیرساخت ها از جمله ساختمان از سوی مسئولان تامین شود.

وی افزود: همان سال‌ها یک ساختمان نیمه کاره از سوی فرمانداری به دانشگاه داده شد که دانشگاه با هزینه یک میلیاردتومانی ساختمان را کامل کرده و اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

وی بیان کرد: بنا بر قول مسئولان شهری، ساختمان فرماندهی جهت تشکیل کلاس ها به این دانشگاه داده شد تا بعد از چهار سال کار ساختمان دانشگاه علم و صنعت به پایان برسد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: مسئولان شهرستان نور قول دادند تا زمین متعلق به این دانشگاه را بسازند که متاسفانه خود دانشگاه این کار را بر عهده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود دانشگاه در این ساختمان طی چهارسال فعالیت کند تا فضای فیزیکی لازم برای ادامه کار از سوی مسئولان منطقه فراهم شود که روز گذشته بدون اخطار قبلی و یا حتی ابلاغیه ای افرادی به ساختمان دانشگاه در شهرستان نور هجوم بردند و اقدام به شکستن درب و پنجره ها کرده اند.

وی درباره هویت این افراد گفت: آنچه عنوان می شود این است که این افراد از طرف فرمانداری نور بوده اند اما صحت و سقمش را اطلاع نداریم.

برخورداری تاکید کرد: من به فرمانداری نامه ای نوشتم که نسبت به تامین زیرساخت فیزیکی لازم برای ادامه فعالیت این دانشگاه در شهرستان نور اقدام شود و درصورت امکان تا پایان ترم تحصیلی برای تخلیه ساختمان فعلی مهلت داده شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به اقدامی که صورت گرفت و هجوم افرادی به ساختمان این دانشگاه مجددا نامه ای به فرمانداری ارسال کردیم که اگر قرار است در این منطقه فعالیت آموزشی از سوی دانشگاه علم و صنعت صورت گیرد باید زیرساخت فیزیکی آن تامین شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تأکید کرد: این دانشگاه به خاطر این رفتار نادرست و دفاع از حیثیتش به دادگاه شکایت کرده و به زودی اولین جلسه دادرسی برگزار می‌شود.

برخورداری در خصوص ارائه امتیازات به دانشجویان نخبه افزود: دانشجویان نخبه مانند سایر دانشجویان کشور از یکسری امتیازات قانونی مانند تحصیل بدون کنکور در مقاطع بالاتر و استفاده از فضای دانشگاه برای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های دانشگاهی و تبدیل علم به ثروت از آن‌ها حمایت می کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر واحد نور دانشگاه علم و صنعت ایران دارای حدود ۳۰۰ دانشجو است افزود: دانشگاه علم و صنعت با همکاری استادان خود سعی در مرتبط کردن دانشگاه با بخش صنعت دارد و از پژوهشگران و محققانی که طرح‌های کاربردی دارند، حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کند.

در همین رابطه مهدی علائیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این خبر، در واکنش به تصرف ساختمان دانشگاه علم و صنعت واحد نور توسط فرمانداری اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه به پردیس مرکزی دانشگاه منتقل خواهند شد و از سال آینده در این واحد پذیرش دانشجو نخواهیم داشت.

وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران چندین سال است که در شهرستان نور مازندران شعبه‌ای را بنا به درخواست مردم و مقامات این منطقه افتتاح کرده که فعالیت رسمی آن از سال 91 آغاز شده و در این زمینه ساختمانی از سوی فرمانداری شهرستان نور به مدت 4 سال برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و جذب دانشجو در اختیار این دانشگاه قرار گرفته بود، در واقع این دانشگاه فعالیت‌های خود را ابتدا با جذب دانشجو در دو گرایش آغاز کرده و امروزه تعداد گرایش‌های این واحد به عدد 14 رسیده است.

علائیان در ادامه تصریح کرد: به طور کلی تعداد 300 دانشجو در 14 گرایش مختلف و مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت واحد نور مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور خاطرنشان کرد: تعهداتی که در ابتدای آغاز فعالیت‌های آموزشی و افتتاح این واحد صورت گرفت، این بود که مدیریت علمی و مجوزهای لازم برای جذب دانشجو و گرایش‌های این دانشگاه از سوی وزارت علوم را دریافت کنیم و در قبال آن مسئولان استان متعهد شدند ساختمان و امکانات مالی راه‌اندازی واحد را در اختیار ما قرار دهند.

در واقع ساختمان فعلی ابتدا بنای نیمه‌کاره بود که قرار شد دانشگاه علم و صنعت متناسب با فضای آموزشی در این ساختمان هزینه و از آن استفاده کند،همچنین شورای گسترش وزارت علوم مجوز راه‌اندازی تعیین‌رشته را به ما داده بود.

علائیان تاکید کرد: من هفته گذشته با فرمانداری شهرستان نور جلسه‌ای داشتم که در این جلسه عنوان کردم به دلیل کسالت و بستری شدن مدتی در دانشگاه حضور ندارم.

متاسفانه نیروهای فرمانداری با وجود اینکه از عدم حضور من اطلاع داشتند، با کمک نیروهای انتظامی وارد حریم دانشگاه شدند که در جریان این اقدام تعدادی از کارکنان و دانشجویان این دانشگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

وی افزود: رفتار مسئولان فرمانداری با دانشگاه علم و صنعت واحد نور ناشایست بود؛ چراکه این نوع برخوردها زیبنده جامعه علمی نیست و اساتید و دانشجویان این دانشگاه در این اتفاق مورد بی‌احترامی و بی‌حرمتی فرمانداری قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور یادآور شد: این نوع برخورد مسوولان فرمانداری با دانشگاه علم و صنعت واحد نور در حالی صورت گرفت که ما با استاندار مازندران جلسه‌ای گذاشته بودیم که در آن متعهد شد مسئولان امکانات مورد نیاز ادامه فعالیت این دانشگاه را فراهم بیاورند و اجازه داده شود تا اختصاص ساختمان جدید بتوانیم به فعالیت‌های آموزشی خود ادامه دهیم.

علائیان اضافه کرد: در ورود نیروهای فرمانداری به دانشگاه متاسفانه هیچ نهادی از جمله 110 و صداوسیما به کمک ما نیامدند و این نیروها تابلوی دانشگاه را شکستند و تجهیزات دانشگاه را بیرون ریختند و در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه که دقیقاً در نیمسال تحصیلی دوم قرار دارند، بلاتکلیف بوده و دچار ترس و وحشت شده‌اند.

به گفته وی، دانشگاه علم و صنعت نمی‌تواند از بودجه خود برای راه‌اندازی واحدی در خارج از تهران صرف کند و اگر قرار باشد در بیرون از پردیس مرکزی واحدی راه‌اندازی شود، باید مقامات محلی هزینه‌های مالی آن را تامین کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تصمیم دانشگاه درخصوص ادامه فعالیت در واحد نور این است که این دانشجویان به پردیس مرکزی دانشگاه یعنی تهران بازگردانده شوند تا در آنجا بتوانیم ساختمان و یا قسمتی را در اختیار بگیریم که دانشجویان بتوانند تا فارغ‌التحصیلی در این مکان تحصیل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال آینده پذیرش دانشجو در دانشگاه علم و صنعت واحد نور به طور کلی قطع خواهد شد و امکان فعالیت این واحد وجود ندارد.

این اتفاق واکنش های متفاوتی را در میان دانشجویان و مسئولان این دانشگاه داشت. سعید یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در این رابطه می‌گوید: نباید از کنار این اتفاق به راحتی گذشت. این حادثه حرف‌های بسیاری را درون خود دارد، زمانی ‌که استقلال نهاد دانشگاه زیر سوال برود، دانشگاه‌ها تضعیف شوند و هیچ قدرتی در دفاع از خود نداشته باشند و هر نهادی به خود حق دخالت در امور دانشگاه را بدهد، نباید از وقوع چنین اتفاقاتی متعجب شد، ای کاش سیاستگذاران روزی هم به فکر نهاد دانشگاه بیفتند و بدانند ادامه چنین روندهایی در سال‌های نه ‌چندان دور باعث از بین رفتن نهاد دانشگاه خواهد شد.

انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز در بیانیه‌ای این رخداد را محکوم کرده و گفته است:دانشگاه که همواره محل کسب علم و دانش و محلی برای پرورش نخبگان و فرهیختگان جامعه بوده، باید به دور از تنش‌های موجود، محلی امن برای مطالعه و پژوهش آزادانه باشد.

به همین دلیل ورود نظامیان به دانشگاه همواره امری نادرست و ناپسند به حساب می‌آمده،مجلس شورای اسلامی نیز در راستای حفظ آرامش و استقلال دانشگاه‌ها، قانونی را جهت منع ورود نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه تصویب کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: فرهادی، وزیر علوم نیز بار‌ها تأکید کرده است که نیروی‌های نظامی و انتظامی به هیچ عنوان حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند و این موضوع با تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌هایی به سراسر دانشگاه‌ها اعلام شده است.

 حال اگر افرادی که به واحد نور دانشگاه علم و صنعت حمله کردند، نظامی بوده‌اند، این سوال بار دیگر به وجود می‌آید که چگونه می‌توان لباس قانون را بر تن کرد و این‌گونه واضح و آشکار خلاف آن عمل کرد؟ و اگر این افراد نیروهای نظامی نبودند، پس چه کسی ضامن امنیت دانشگاه‌های کشور است که این دانشگاه بدین شکل مورد حمله قرار می‌گیرد و کاری از دست کسی برنمی‌آید؟

در پایان بیانیه این تشکل آمده است: انجمن اسلامی آرمان دانشجویان خواستار روشن شدن هرچه سریع‌تر این مسئله از سوی دانشگاه و نهادهای مربوطه است، از طرفی حمایت خود را از شورای صنفی، نماینده دانشجویان در امور صنفی در پیگیری این تجاوز به حریم دانشگاه اعلام کرده و از شورای صنفی تقاضا دارد که همانند همیشه پیگیر این مسئله بسیار مهم باشد.

در همین رابطه رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرد این دانشگاه به دلیل آنچه که حمایت از ورود غیرقانونی به حریم این دانشگاه در واحد نور عنوان شده، از نیروی انتظامی به دادسرای استان مازندران شکایت کرد.

محمدعلی برخورداری به خبرگزاری ایسنا گفت: نیروی انتظامی بخشی از این ماجرا بوده است و طبق قانون حق ورود به مرکز دانشگاه را نداشته اما در زمان ورود غیرقانونی افراد به دانشگاه علم و صنعت، نیروی انتظامی همراه آن‌ها به داخل دانشگاه ورود کرده که به همین جهت بخش حقوقی دانشگاه شکایتی را از نیروی انتظامی در دست اقدام دارد.

همچنین شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت در کانال تلگرامی خود نوشت: مقرر شده دانشجویان این واحد به عنوان مهمان (بدون اخذ شهریه مهمان و مطابق نوع پذیرش در دانشگاه نور) ترم آتی را در دانشگاه علم و صنعت تهران تحصیل نمایند،همچنین دانشجویان مجاز خوابگاهی در خوابگاه‌های علم و صنعت (با هزینهٔ مشابه دانشجویان روزانه) اسکان پیدا می‌کنند.

نگاهی به کارنامه دانشگاه علم و صنعت ایران

دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاهی دولتی و به اعتقاد برخی اولین مؤسسهٔ آموزش عالی در ایران است که هستهٔ اولیهٔ آن در سال ۱۳۰۸ شکل‌گرفته است، این دانشگاه در تهران واقع است و شعبه‌های آن در شهرهای اراک، بهشهر، دماوند و نور قرار گرفته‌اند.

 این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ در رتبه‌بندی تایمز به عنوان بهترین دانشگاه ایران و بالاتر از دانشگاه‌های شریف و تهران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ نیز این دانشگاه به همراه دانشگاه شریف تنها دانشگاه‌های ایرانی در بین ۶۰ دانشگاه برتر آسیا بودند،رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷–۲۰۱۶ کیو اس، دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان دومین دانشگاه کشور معرفی کرد، با وجود اساتید بسیار معروف و مجرب در بسیاری از رشته‌های فنی همچون مهندسی مکانیک و مهندسی برق این دانشگاه یکی از ۳ دانشگاه برتر ایران محسوب می‌شود.

دانشگاه علم و صنعت ایران، تنها دارندهٔ دانشکدهٔ مهندسی راه‌آهن و دانشکدهٔ مهندسی پیشرفت در خاورمیانه و دانشکدهٔ مهندسی خودرو در ایران است؛ همچنین اولین و سالها تنها دانشگاه صنعتی ایران بوده است که دارای دانشکدهٔ معماری و شهرسازی بوده و تنها دانشگاه صنعتی در ایران است که به طور تخصصی به رشتهٔ توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، می‌پردازد.

سطح آموزشی بالا از یک سو، و داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته از سویی دیگر بخصوص در رشته‌های مهندسی عمران، مواد و متالورژی و مکانیک باعث شده تا وجههٔ صنعتی این دانشگاه پررنگ‌تر شود و دانش‌آموختگان آن بتوانند به سرعت جذب واحدهای صنعتی ایران شوند،همچنین اخیراً پروژه‌های نوینی همچون طراحی ماهواره ملی نوید و ظفر علم و صنعت و پروژه سپر ملی دفاع سایبری در مرکز ملی دفاع سایبری کشور همچنین طراحی موتور هواپیماهای جت و طراحی پلتفرم ملی خودرو کلاس B از طرحها و برنامه‌های ملی و ویژه این دانشگاه محسوب می‌شوند.

اما مسئولین استانداری مازندران در این رابطه هیچگونه واکنشی به اقدام عوامل منتسب به فرمانداری شهرستان نور در حمله به دانشگاه علم و صنعت این شهرستان نشان نداده اند و چنانچه گفته های شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت که در کانال تلگرامی خود نوشته: مقرر شده دانشجویان این واحد به عنوان مهمان (بدون اخذ شهریه مهمان و مطابق نوع پذیرش در دانشگاه نور) ترم آتی را در دانشگاه علم و صنعت تهران تحصیل نمایند،همچنین دانشجویان مجاز خوابگاهی در خوابگاه‌های علم و صنعت (با هزینهٔ مشابه دانشجویان روزانه) اسکان پیدا می‌کنند، در عمل اجرایی شود متاسفانه باید گفت:« خداحافظی دانشگاه علم و صنعت از مازندران».

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :