آخرین عناوین

شنبه 20 شهريور 1395-12:23 کد خبر:31926

خواب زمستانی شهرک های صنعتی مازندران:

واحدهای رهاشده بیشترین سهم کارخانه‌های راکد در سوادکوه

از 37 واحد صنعتی شهرک صنعتی سوادکوه، تنها 13 واحد آن فعال است که سهم عمده واحدهای تعطیل به واحدهای رها شده اختصاص دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، استان مازندران دارای 11 ناحیه صنعتی، 25 شهرک صنعتی و نزدیک به 3 هزار و 600 واحد صنعتی است؛ ظرفیتی که اگر از توان آن استفاده شود، شاهد رونق استان در بخش صنعت خواهیم بود.

هرچند وضعیت شفافی از بخش صنعت مازندران از سوی مسئولان ارائه نشده است و این موضوع به یک راز چند ساله مبدل شده است اما بانگاهی به آخرین وضعیت صنایع استان که از سوی یکی از دستگاه‌های ذیربط بخش صنعت منتشر شده است، در می‌یابیم که از مجموع 2 هزار و 843 واحد صنعتی فعال، 94 درصد واحدهای صنعتی مشمول تعریف صنایع کوچک می‌شوند که از این مجموع 12.5 درصد در صنایع غذایی، 10.5 درصد در صنایع شیمیایی، 12.5 درصد در صنایع فلزی و ماشین سازی، 39 درصد در صنایع کانی غیرفلزی و 25.5 درصد در سایر صنایع مشغول به فعالیت هستند.

در میان شهرک‌های صنعتی استان، آمل با 575 واحد صنعتی و بابل با 510 واحد صنعتی به لحاظ تراکم واحدهای تولیدی حائز رتبه‌های برتر استان هستند اما این شهرستان‌ها نیز در سالیان اخیر با رکود و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها مواجه شده‌اند.

شهرستان سوادکوه نیز نزدیک به چند دهه است که از ساخت و فعالیت شهرک صنعتی آن می‌گذرد اما این سبقه علیرغم آنکه باید به رونق بخش صنعت این شهرستان و پویایی واحدهای صنعتی آن می‌انجامید، متاسفانه به رکود و تعطیلی بیش از 60 درصدی این واحدها رسیده است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت واحدهای صنعتی سوادکوه به پای سخنان چند تن از مسئولان شهری و استانی نشسته‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

سعدی عبداللهی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه اظهار کرد: شهرک صنعتی سوادکوه مشتمل بر 37 واحد تولیدی است که از این میزان 13 واحد فعال و مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: تعطیلی برخی از این واحدها طی سالیان اخیر به موجب رکود، واردات، تحریم، نقدینگی، عدم بازار مناسب فروش و ... صورت گرفته که به‌دلیل رها کردن صاحبان آنها و کاهش رغبت از سوی سرمایه‌گذاران، شاهد راه‌اندازی مجدد آنها نبوده‌ایم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه اضافه کرد: برخی نیز با رایزنی‌ها و تلاش بسیار جهت احداث واحد تولیدی در این شهرک موفق به اخذ زمین شده‌اند اما بنا به دلایل گوناگون از ادامه فعالیت و ساخت و ساز و بهره‌برداری کناره‌گیری کرده‌اند.

عبداللهی اظهار کرد: برخی از واحدهای فعال در این شهرک نیز واحدهای پویا و فعالی هستند که با مشکل نقدینگی مواجه نیستند اما با مشکل فروش مواجه هستند؛ عاملی که به‌دلیل خرید مشتریان دورن‌استانی و استان‌های همجوار از سایر گزینه‌ها، سبب دلسردی و رکود این واحدها خواهد شد.

وی متذکر شد: سوادکوه دارای 16 معدن ذغال سنگ و 30 معدن شن و ماسه است که تمامی آنها فعال و در چرخه تولید قرار دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه در خصوص وضعیت فعالیت واحدهای صنفی در این شهرستان اذعان کرد: نزدیک به 4 هزار واحد صنفی زیر پوشش 10 اتحادیه صنفی پل سفید و 15 اتحادیه صنفی زیراب در سوادکوه فعال هستند.

سیدمصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شهرک صنعتی شورمست از سال 1370 ایجاد شده است؛ عنوان کرد: از 5 سال گذشته شاهد تعطیلی دانه به دانه واحدهای صنعتی فعال در این شهرک بوده‌ایم که 7 واحد راکد حال حاضر، مربوط به بخش صنعت کود است که طی سالیان اخیر و بدنبال بحث واردات، شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های کود کشور بوده‌ایم.

وی افزود: غالب واحدهای راکد و تعطیل این شهرک و مشکلات موجود آنها، به آن زمان و سالیان گذشته بر می‌گردد که سعی ما بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مدیران واحدهای صنعتی شهرک شورمست، موضوع گازرسانی به این شهرک بود، تصریح کرد: خوشبختانه فاز اول گازرسانی به این شهرک در سال گذشته به پایان رسید و فاز دوم آن نیز در حال اجراست و با فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز این شهرک بدنبال رونق اقتصادی واحدهای صنعتی این شهرک هستیم.

موسوی با بیان اینکه وظیفه اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی حل مشکلات زمین و فراهم آوردن زیرساخت‌های اصلی شهرک های صنعتی است، خاطرنشان کرد: برای رونق بخش صنعت استان باید تمامی دستگاه‌های ذیربط و بانک‌های عامل و تمامی مسئولان استانی یکدل و یکصدا شوند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق این موضوع باشیم.

در پایان باید اذعان کنیم که تعداد قابل توجهی از واحدهای تعطیل شهرک صنعتی سوادکوه، مربوط به واحدهای رها شده و سرمایه‌گذارانی دارد که بنا به دلایل گوناگون از ادامه فعالیت منصرف شده‌اند؛ مالکانی که با توجه به ساختار پیچیده و زمان‎بر کشور برای اخذ مجوز فعالیت و زمین، راه سخت و طولانی را طی کرده بودند؟!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :