آخرین عناوین

سه شنبه 17 فروردين 1395-12:13 کد خبر:21782

خبرگزاری فارس گزارش می‎دهد:

از انتظار میانکاله برای طرح جامع گردشگری تا لزوم تقویت زیرساخت‌ها

با توجه به ایجاد بسترهای مناسب برای گردشگری در بهشهر، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده و در این میان میانکاله سال‎هاست در انتظار یک طرح جامع گردشگری می باشد.


به گزارش خزرتیترخزر و به نقل از فارس، مازندران دارای جاذبه‎های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بی‎شماری است که در ایام نوروز، در تمام 22 شهرستان این استان و روستاهای هدف گردشگری مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از آثار دیدنی حضور داشتند.

در بین شهرستان‎های مازندران، بهشهر واقع در شرق این استان با داشتن 135 محوطه، بنا و آثار تاریخی که بخشی از آنها ثبت ملی شده و بخشی نیز در حال ثبت است، همچون نگینی می‎درخشد.

در بهشهر تا چند ماه گذشته هشت منطقه نمونه گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی در فهرست میراثی قرار داشت که قبل از نوروز 95، این تعداد با ثبت دو اثر طبیعی دیگر یعنی آبشارهای «سمبی» و «اسبه‌او» به 10 اثر ملی افزایش یافت.

هر چند زیرساخت‎های گردشگری بهشهر، پاسخ‎گوی جمعیت هدف به‎ویژه در ایام نوروز نیست، اما در چنین مواقعی است که می‎توان همکاری دستگاه‎های مختلف عضو ستاد تسهیلات سفر را دید.

*تهیه طرح جامع گردشگری عباسآباد

فرماندار بهشهر در گفت‎وگو با فارس ضمن تقدیر از همکاری دستگاه‎های عضو ستاد تسهیلات سفر، گفت: بهشهر با 10 منطقه نمونه گردشگری یکی از شهرستان‎های مهم هدف گردشگری در مازندران است که این موضوع، وظیفه مسئولان را به‎ویژه در تعطیلات و زمان سفرها بیشتر می‌کند.

سیدخالق سجادی با اشاره به بازدید بیش از 80 هزار گردشگر از مناطق گردشگری بهشهر و اقامت بیش از 38 هزار نفرشب گردشگر در این شهرستان، اظهار امیدواری کرد که با تهیه طرح جامع گردشگری برای منطقه نمونه گردشگری عباس‎آباد که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است، در نوروز 96 شاهد بسترهای بهتری برای پذیرایی از گردشگران باشیم.

* بازدید 14 هزار گردشگر نوروزی از پارک ملت بهشهر

با وجود بارش باران در ابتدای نوروز و به‎ویژه شدت آن در روز طبیعت، نه‌تنها تعداد گردشگران و مسافران نوروزی در بهشهر نسبت به سال گذشته کاهش نیافت، بلکه در مجموع افزایش قابل توجهی در مناطق شهری داشت.

به گفته شهردار بهشهر، حضور گردشگران در پارک ملت این شهر، 15 درصد افزایش یافت و در تعطیلات نوروز 95 در مجموع 14 هزار نفر گردشگر از زیبایی‎های آن بهره‎مند شدند.

حمید آزموده از آمادگی و حضور 50 درصدی فعالان ناوگان حمل و نقل همگانی در نوروز 95 گفت که توانستند خدمات خوبی را به گردشگران ارائه دهند.

 

وی اظهار امیدواری کرد که شهرداری بهشهر بتواند در سال‎جاری، پیگیر پروژه تله‌کابین در این شهر باشد تا تحولی در بخش گردشگری ایجاد شود.

*ثبت 38 هزار و 434 نفرشب اقامت در بهشهر

سرپرست دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر نیز با اشاره به اینکه ستاد خدمات سفر در نوروز 95، فعالیت‎های قابل توجهی داشته و همه دستگاه‎ها تعامل خوبی با دبیرخانه ستاد داشتند، افزود: با وجود مشکلات اقامتی و اسکان مسافران و گردشگران، اما آموزش و پرورش کمک‌کار و حامی بزرگی برای ستاد خدمات سفر بهشهر بود.

قربان‎علی حیدری با بیان اینکه در تعطیلات نوروز امسال، 38 هزار و 595 نفرشب اقامت گردشگران در بهشهر به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: 85 هزار و 434 نفر گردشگر نیز از مناطق نمونه گردشگری واقع در مناطق کوهستانی، دشت یا مرکزی بهشهر بازدید یا در آن اقامت چندساعته داشتند.

*اسکان موقت 106 مسافر در پستهای هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر بهشهر و گلوگاه نیز با اشاره به فعالیت سه پست سیار و دائم نوروزی این جمعیت، اظهار کرد: در مجموع 4 هزار و 418 مراجعه کننده به کمپ‎های هلال احمر داشتیم.

حسین موسی‎زاده با اشاره به درمان سرپایی 75 نفر در نیالا، 80 نفر در پاسند و 60 مراجعه‌کننده در پست موقت، گفت: میزان خدمات حضوری در پست نیالا 55 نفر و در پست پاسند 27 نفر همچنین در پست موقت عباس‎آباد نیز 214 نفر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه 82 مورد اسکان موقت در نیالا و 24 مورد در پاسند داشتیم، افزود: در زمینه اعزام و انتقال به بیمارستان نیز هشت مورد اعزام در نیالا و هفت مورد در پاسند به ثبت رسید که در نتیجه آن، هفت بیمار از پست نیالا و 6 بیمار نیز از پاسند به بیمارستان منتقل شدند.

*معدومسازی 831 کیلوگرم مواد غذایی فاسد

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر نیز با بیان اینکه در تعطیلات نوروز امسال، 11 هزار و 900 بیمار در بیمارستان‎های دولتی و 3 هزار و 828 نفر نیز در مراکز شبانه‌روزی ویزیت شدند، افزود: از طریق اورژانس 115، 320 بیمار شامل 99 بیمار تصادفی به بیمارستان اعزام شدند.

محمدتقی صالح‎طبری از کشف و معدوم‎سازی 831 کیلوگرم مواد غذایی فاسد شده در ایام نوروز گفت و اینکه در این مدت، 213 مورد بازدید از مکان‎های عرضه مواد غذایی و رستوران‌ها و 12 مورد نیز از اماکن اقامتی داشتیم.

*آزادسازی 80 هکتار از اراضی ملی بهشهر

رئیس منابع طبیعی بهشهر نیز با بیان اینکه تنها در 13 نوروز 95 و با وجود بارندگی شدید، بیش از 50 هزار نفر ساعاتی از روز را در دامان جنگل‌های بهشهر سپری کردند، افزود: در روز طبیعت سال‎جاری، کمترین خسارت به مناطق جنگلی و بکر بهشهر وارد آمد.

علی باقری با تأکید بر اینکه صیانت از اراضی ملی و کوتاه کردن دست افراد سودجو را در سال‎جاری نیز با قوت پیگیری می‎کنیم، خاطرنشان کرد: در سال 94 با کمک دادستان بهشهر توانستیم بیش از 80 هکتار از منابع اراضی ملی در این شهرستان را از دست افراد فرصت‎طلب خارج کنیم.

*اسکان 2412 نفر در مدارس

 

‎رئیس اداره آموزش و پرورش بهشهر نیز به فارس گفت: در تعطیلات نوروز، 57 پرسنل این اداره در دو شیفت نسبت به ارائه خدمات اسکان به گردشگران اقدام کردند.

قربان‎علی اصغری با اشاره به اسکان مسافران نوروزی در 22 مدرسه و 150 کلاس، افزود: در مجموع، 2 هزار و 412 فرهنگی و غیر فرهنگی در مدارس یا مجتمع آموزشی رفاهی بهشهر اسکان داده شدند.

وی بیان اینکه حتی خانوارهایی با اسکان پنج شب نیز در بهشهر داشتیم، افزود: برخی از خانواده‎ها در طول روز علاوه بر بهشهر، از شهرستان‎های همجوار بازدید و برای اسکان به این شهرستان بازمی‎گشتند.

*انتظار میانکاله برای طرح جامع گردشگری

براساس این گزارش، پناهگاه حیات وحش میانکاله که از سال 90 تاکنون درباره تهیه طرح جامع گردشگری در آن صحبت می‎شود نیز یکی از مهم‎ترین مقاصد گردشگری مازندران و کشور است.

این زیس‌کره منحصربه‌فرد که ترکیب زیبایی از تعامل انسان و کره مسکون بوده و در دل خود سرشار از آثار تاریخی و طبیعی بوده، سال‎ها است که یک طرح جامع را انتظار می‌کشد، طرحی که موجودیت آن را به‌هم نریزد و برای جان‎داران، ذی‎نفعان و آنها که علاقه‌مند به گردش و تفریح در این تابلوی زیبا از نعمت خدادادی هستند، می‌تواند ارمغانی از حیات و نشاط باشد.

*بازدید 10 هزار گردشگر نوروزی از میانکاله

در ایام نوروز سال‎جاری با وجود مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدا و انتهای تعطیلات، اما هزاران گردشگر بومی و غیر بومی، بازدید از میانکاله را به یاد داشتند.

به گفته رئیس اداره محیط زیست بهشهر، با توجه به اینکه برخی از ایام نوروز شاهد بارندگی بودیم که به‎ویژه در روز طبیعت باران شدید و هوای سردی در مازندران و از جمله در بهشهر باریدن گرفت، لذا به‎طور طبیعی با تعداد بازدیدکنندگان اندکی روبه‎رو شدیم.

زمان رضااحمدی گفت: از 29 اسفندماه 94 تا 12 فروردین‎ماه در مجموع حدود 9 هزار نفر از میانکاله بازدید کردند و در روز طبیعت، با وجود بارندگی شدید حدود یک‎هزار نفر ساعاتی از روز طبیعت را به ماندن در این منطقه اختصاص دادند.

*سرقت از منازل بهشهر در ایام نوروز، نزدیک صفر بود

فرمانده انتظامی بهشهر نیز با اشاره به اینکه سرقت از منازل نسبت به سال گذشته با بیش از چهار برابر کاهش نزدیک به صفر بوده و در اماکن دولتی نیز هیچ سرقتی صورت نگرفت، افزود: یکی از مهم‎ترین مسائل برای جذب گردشگر، ایجاد امنیت بوده و هر کار و سرمایه‌گذاری در بحث کلان با وجود امنیت محقق می‌شود.

محمدولی مرادی اظهار کرد: در ایام نوروز حتی یک مورد فوتی ناشی از درگیری یا نظیر آن در بهشهر نداشتیم و این کارنامه درخشانی برای سیستم امنیتی است.

800 *نفرشب اقامت نوروزی در بخش کوهستانی

مناطق کوهستانی بهشهر نیز با ترکیب زیبایی از کوه، جنگل، آبشار، چشمه‎سار و روستاهای دیدنی، جذابیت خوبی برای گردشگران دارد.

به گفته بخشدار یانه‎سر بهشهر، در نوروز 95 حدود 800 نفرشب اقامت در این بخش ثبت شده که در دو مدرسه شبانه‎روزی اسکان داده شدند و بخش قابل توجهی نیز ساکن خانه‎های دوستان و آشنایان خود بودند.

حسین نجفی اظهار کرد: در روزهای 12 و 13 فروردین‎ماه شاهد بارش باران در مناطق کوهستانی بودیم و تعداد گردشگران در روز طبیعت نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

*فاصله زیادی تا نقطه مطلوب گردشگری در بهشهر مانده است

برهمین اساس، از مناطق گردشگری با آثار طبیعی و تاریخی بهشهر می‎توان به عباس‎آباد، پارک ملت (باغ‎شاه)، غارهای هوتو و کمربند، گوهرتپه، مهروان‎رود، آبشارهای سرخ‎او، اسبه‎او و سمبی، پاسند رِز، میانکاله، ساحل زاغمرز، آتشکده کوسان، قلعه شاه‎نشین، قلعه پلنگان، بناهای تاریخی شهریاری و خانه احمدعلی‌خان هزارجریبی اشاره کرد.

با توجه به تمهیدات و ایجاد بسترهای مناسب برای گردشگری در بهشهر، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب به‎ویژه در بخش زیرساخت‌ها که بخش مهمی از آن به اقامت‎گاه‎ها اختصاص دارد، فاصله زیادی مانده و از یک طرف نیاز به جذب سرمایه‌گذارانی دارد که بتوانند از این جاذبه‎ها، برای ایجاد اقتصاد پایدار و اشتغال‎زایی جوانان بهره ببرند و از سوی دیگر، نیازمند مدیرانی است که راه را برای اجرای این پروژه‎ها هموار سازند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :