آخرین عناوین

پنجشنبه 1 بهمن 1394-19:28 کد خبر:19378

کاهش سن اعتیاد در مازندران را جدی بگیریم:

روزگار دود گرفته استان مازندران/ زنان در صدر مبتلایان اعتیاد به مواد مخدر

طبق آمارها نرخ رشد مصرف دخانیات در میان زنان بالاتر از مردان است و در هر روز ده نفر از مردان و بین سیزده تا هفده نفر از زنان به سمت دخانیات کشیده می شوند.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از وارش، تا همین چند سال پیش وقتی یک مرد میانسالِ سیگاری را مشاهده می کردید خیلی با احتیاط از اعتیادش به سیگار حرف میزد و معمولا تلاش می کرد تا این اعتیاد را پنهان کند.

وقتی در مجلسی حاضر می شد هیچوقت جلوی عمو ،دائی و بزرگتر شروع به سیگار کشیدن نمی کرد و به قول قدیمی ها به نوعی حرمت نگه می داشت.

در گذشته افراد حتی تا سنین بالا جلوی پدر و پدر بزرگشان دخانیات مصرف نمی کردند و وقتی متوجه حضور بزرگتر ها می شدند به قول معروف یا سیگار ها را غلاف می کردند یا از آن منطقه خارج می شدند تا کسی نبیند که دارد چکار میکند.

متاسفانه آن حرمت نگه داشتن ها و آن احترام به بزرگتر ها دیگر کمتر جایی در میان جوانان دارد، امروزه افراد کم سن و سال به راحتی و به دور از هر خجالتی در کوچه و خیابان سیگارها را روشن می کنند و با افتخار به آن پک می زنند.

نگران کننده تر از این وضعیت شتاب روز افزون اعتیاد زنان و دختران به انواع و اقسام مواد مخدر است.

آمار ها نشان می دهند که هر چند تعداد مردان سیگاری و به طور کلی اهل مواد مخدر از تعداد زنان بیشتر است اما نرخ رشد مصرف دخانیات در میان زنان بالاتر از مردان است.

به این مفهوم که اگر در هر روز ده نفر از مردان به سمت دخانیات گرایش پیدا می کنند این آمار در میان زنان بین سیزده تا هفده نفر است.

نگاهی به برخی از آمارهای مربوط به استان نشان می دهد که ما در شرایط حساسی قرار گرفته ایم که اگر با برنامه هماهنگ و منسجم جهت کاهش آمارها اقدام نکنیم به زودی با یک فاجعه بزرگ ملی مواجه خواهیم شد:

*سیگار ۴ هزار نوع سم در خود قرار داده كه منجر به بروز دهها بيماري مي شود.

*بيش از ۱۰ درصد ، شامل ۷ ميليون نفر از جمعيت انساني كشور به مصرف سيگار و قليان اعتياد دارند.

*متاسفانه اين آفت در بين جوانان و زوجهاي جوان و نيز دختران نیز مشاهده می شود که ضربه تاثیر گذاری بر سلامت جامعه در حال و آینده وارد می کند.

۱۲ درصد افراد بالاي ۱۵ سال در كشور مصرف كننده مواد دخاني از جمله سيگار و قليان هستند.

*متوسط طول عمرزنان سيگاري ،۱۴ سال كوتاه تر از زنان غير سيگاري است.

*تلفات ناشی از مصرف سیگار سه برابر تلفات جاده ای در استان است.

*حدود 10 میلیون نفر در جهان سیگار مصرف می کنند که هر شش ثانیه یک نفردر اثر مصرف سیگار به مرگ دچار می شود.

12 درصد افراد بالای 15سال در استان مازندران سیگار مصرف می کنند.

اکنون که قبح استعمال دخانیات کاملا ریخته است و کار تا جایی پیش رفته است که وزیر بهداشت هم به  میدان آمده و از جامعه پزشکی درخواست می کند تا سیگار نکشند و به این ترتیب الگوی مردم باشند ،امیدواریم  با تلاش مسئولان و فرهنگ سازی دستگاه های ذیربط نسبت به آگاهی رسانی و ترمیم سلامت جامعه اقدام موثر انجام شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • شنبه 3 بهمن 1394-8:51


    ((((*حدود 10 میلیون نفر در جهان سیگار مصرف می کنند که هر شش ثانیه یک نفردر اثر مصرف سیگار به مرگ دچار می شود.))))

    آخه این چه مطلبیه شما توی سایت مینوسین واقعا شما یه جستجوی ساده هم نمیتونین بکنین ببین آمار سیگاریهای جهان چند نفره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    توی ایران 7میلیون نفرسیگاری داریم اونوقت توی کل دنیا 10 میلیون نفر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!