يکشنبه 31 خرداد 1405-16:23 کد خبر:146463
استان سرسبز مازندران در آستانه بحران آبی؟
مازندران تشنه اعتبارات ملی/ تنش آبی ۱۵۱ روستا و ۴۴ شهر در مازندران
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت:حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شبکه توزیع آب مازندران فرسوده است و سالانه نزدیک به ۱۵ درصد آب آشامیدنی به دلیل همین فرسودگی شبکه و خطوط انتقال هدر میرود.
به گزارش خزرتیترخبر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با هشدار نسبت به وضعیت منابع آبی استان، از مواجهه ۱۵۱ روستا و ۴۴ شهر مازندران با تنش آبی خبر داد و افزود: برای رفع چالشهای تأمین آب آشامیدنی در این مناطق، یکهزار و ۲۳۵ طرح آب و فاضلاب با استفاده از اعتبارات ملی و استانی در دست اجرا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ما، بهزاد برارزاده در نشست خبری به مناسبت هفته صرفهجویی در مصرف آب با اشاره به میزبانی مازندران از میلیونها مسافر در طول سال اظهار کرد: زیرساختهای موجود استان برای جمعیتی حدود ۳.۵ میلیون نفر طراحی شده، اما در ایام تعطیلات و پیک سفر، جمعیت استان چند برابر میشود و همین موضوع فشار سنگینی بر شبکههای آبرسانی وارد میکند.
وی با تأکید بر ضرورت نگاه ملی به زیرساختهای آب مازندران افزود: در حال حاضر یکهزار و ۲۳۵ پروژه در حوزه آب و فاضلاب استان در حال اجراست و طبق برنامهریزی انجامشده، تعداد این طرحها تا سال ۱۴۰۶ به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه خواهد رسید.
مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به منابع تأمین آب آشامیدنی استان گفت: هم اکنون ۸۲ درصد آب شرب مازندران از منابع زیرزمینی و تنها ۱۸ درصد از منابع سطحی تأمین میشود و افزایش سهم آبهای سطحی برای کاهش فشار بر سفرههای زیرزمینی در دستور کار قرار دارد.
برارزاده با بیان اینکه آب آشامیدنی استان از طریق ۴۰۰ چشمه و ۷۵۸ حلقه چاه تأمین میشود، افزود: ۶۴ شهر و یکهزار و ۸۱۶ روستای مازندران تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند و کیفیت آب توزیعی به صورت مستمر توسط ۲۰ آزمایشگاه و ۵۹۳ سامانه گندزدایی پایش میشود.
وی از پیشروی آب شور در بخشهایی از استان به عنوان یکی از مهمترین چالشهای حوزه آب نام برد و گفت: از فریدونکنار تا گلوگاه با مشکلاتی نظیر افزایش شوری آب و بالا رفتن شاخص EC مواجه هستیم و در برخی مناطق نیز وجود آهن و منگنز در منابع زیرزمینی، هزینههای تصفیه آب را افزایش داده است.
مدیرعامل آبفا مازندران درباره وضعیت مصرف آب در استان اظهار کرد: در حالی که سرانه استاندارد مصرف آب بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانهروز است، میانگین مصرف در شهرهای مازندران به ۱۹۱ لیتر و در روستاها به ۲۱۳ لیتر در شبانهروز میرسد که بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش خزرتیترخبر، وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف برای هر خانوار ۱۱ هزار لیتر در ماه تعیین شده است، افزود: ۳۷ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف قرار دارند اما ۶۳ درصد مشترکان بیش از میزان استاندارد آب مصرف میکنند.
برارزاده اجرای پویش «هر خانه یک مخزن» را از راهکارهای مدیریت مصرف دانست و اظهار داشت: توصیه میشود خانوارها متناسب با تعداد اعضای خود امکان ذخیره ۶۰۰ تا یکهزار لیتر آب را در منازل فراهم کنند تا در زمان اوج مصرف با مشکل کمتری مواجه شوند.
وی فرسودگی شبکه آبرسانی را از دیگر مشکلات جدی استان عنوان کرد و افزود: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شبکه توزیع آب مازندران فرسوده است و در مجموع بیش از پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی نیازمند بازسازی و نوسازی است؛ اقدامی که به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مدیرعامل آبفا مازندران تصریح کرد: سالانه حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در استان تولید میشود که نزدیک به ۱۵ درصد آن به دلیل فرسودگی شبکه و خطوط انتقال هدر میرود.
برارزاده همچنین از آماده انعقاد بودن ۱۰ قرارداد مهم در حوزه فاضلاب استان خبر داد و گفت: چهار پروژه تصفیهخانه فاضلاب با اعتباری بیش از چهار هزار میلیارد تومان و ۶ پروژه تصفیهخانه مسکن مهر با ارزشی بیش از یکهزار میلیارد تومان در آستانه اجرا قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت مغفولمانده پساب تصفیهشده در استان اظهار کرد: روزانه حدود ۹۲ هزار مترمکعب پساب تصفیهشده وارد رودخانهها میشود، در حالی که صنایع استان هنوز از این ظرفیت ارزشمند برای تأمین نیازهای خود بهرهبرداری مؤثری ندارند.
به گزارش خزرتیترخبر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران در پایان با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و حمایت از طرحهای زیرساختی آب، خاطرنشان کرد: همراهی مردم در مصرف بهینه آب و تخصیص اعتبارات متناسب با شرایط ویژه مازندران، نقش مهمی در کاهش تنشهای آبی و تأمین پایدار آب آشامیدنی استان خواهد داشت./(رعیت.54)
🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir



