آخرین عناوین

سه شنبه 1 اسفند 1402-10:10 کد خبر:130640

حسین زحمتکش روزنامه نگار:

سد فینسک ۹۹ درصد نه! ۱۰۰ درصد مجوز زیست محیطی ندارد!

اداره کل محیط زیست سمنان در یک حرکت عجیب و غیرقانونی در سال ۹۸ اقدام به تمدید مجوز محیط زیستی سد فینسک کرده است که  این‌ مجوز فاقد اعتبار و اهلیت قانونی می باشد.


خزرتیترخبر: مجوز زیست‌ محیطی سد فینسک سال ۹۱ توسط معاون وقت سازمان محیط زیست کشور با ۲۳ شرط صادر شد! (اگر نام معاون وقت سازمان را بگویم متعجب می شوید!)

نکته جالب در این ۲۳ شرط، دو بند حق آبه و محل اجرای پروژه است که صراحتا اعلام شده هر گونه تغییر در محل اجرای پروژه و حق آبه های تعریف شده، موجب ابطال مجوز زیست محیطی آن می شود.

برای مثال حق آبه در نظر گرفته شده برای محیط زیست ۲.۲ میلیون متر مکعب بود که در جانمایی کنونی به ۰.۹ و حق آبه ۳ میلیون‌ متر مکعبی کشاورزی پایین ‌دست سد به ۱.۸ کاهش یافت.

جالب است محل اجرای پروژه نیز از محدوده فینسک خارج شده و به نزدیک محدوده روستای ملاده منتقل شده است!

پس طبق شروط مطرح شده مجوز اولیه، این سد از شکل و ساختار تعهد شده را رعایت نکرده و مجوز محیط زیستی آن باطل است!

اما جالب تر اینجاست که طبق ابلاغیه قانونی دفتر ارزیابی و پایش پروژه های زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور؛ اعتبار مجوز پروژه های محیط زیستی مثل پروزه فینسک با فرض رعایت تمامی شروط، ۲ ساله است!

از سال ۹۳ تا سال ۹۸ مجوز این پروژه تمدید نشد و در سال ۹۸ اداره کل محیط زیست سمنان در یک حرکت عجیب و ایضا غیرقانونی اقدام به تمدید مجوز محیط زیستی سد فینسک می‌کند!

این درحالی است که تمدید مجوز محیط زیستی این پروژه در صلاحیت اداره کل محیط زیست سمنان نبوده و قانون گذار، صدور و تمدید این مجوز را در صلاحیت دفتر ارزیابی و پایش پروژه های زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور قرار داده است؛ لذا این‌ مجوز نیز فاقد اعتبار و اهلیت قانونی بوده و می‌توان گفت که سد فینسک با توجه به موارد بیان شده دارای مجوز محیط زیستی نیست!

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :