آخرین عناوین

چهارشنبه 20 دی 1402-17:56 کد خبر:130214

کوروش غفاری چراتی، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری:

شیوه مدیریت ساحل در مازندران به سبک انسانهای نخستین / بیگانگی مسئولان با گردشگری زمستانی !

تردیدی نیست ساحل 400کیلومتری مازندران ، یکی از ظرفیت های عظیم اقتصادی در استان به ویژه در حوزه گردشگری زمستانی است که تقریبا همه مسئولان با این مفهوم بیگانه هستند!


خزرتیترخبر: روزگاری ساحل مازندران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی کشور بود، دریا با امواج آبی و حبابهای سپید ، دست نوازش بر ساحل رویایی می کشید و گوش ماهی های ریز و درشت هدیه می داد، ماسه های ساحل زیر تابش آفتاب چونان نگین های کوچک الماس می درخشیدند و پرندگان و مرغان دریایی با نجوای آرام بخش خود برای امواج لالایی می خواندند.

در ساحل می دویدند ، در میان ماسه های طلایی برای خود عروسک و برج و بارو می ساختند و صدفها را همچون گنج با ارزشی در جیب هایشان به خانه می بردند، اما اکنون ساحل زیبای مازندران از ورای مدیریت ضعیف و اقدامات غیر مسئولانه برخی از شهروندان وضعیتی بسیار اسفناک به خود گرفته است.

این روزها تقریبا در تمامی نوار ساحلی مازندران کیسه های پلاستیکی مملو از زباله ، قوطی های رنگارنگ شیشه ای ،فلزی و پلاستیکی ، باقی مانده مواد غذایی و میوه های پوسیده و انواع پسماندها به شکل بسیار زننده ای خودنمایی می کنند و این در حالی است که هیچ سازمان و مسئولی ، متولی پاکسازی ساحل از انبوه زباله ها نیست و هر کس مسئولیت این اقدام ضروری و مهم را متوجه دیگری می داند.

روزگاری بهترین و با کیفیت ترین ماهیان صید شده در ایران مربوط به دریای خزر و نوار ساحلی مازندران بود اما امروزه مسئله بی کیفیت شدن ماهیان و نگرانی مردم از بیماری زا بودن مصرف آن و همچنین آلودگی بسیاری از شناگاههای ساحلی به لحاظ افزایش بار میکروبی در فصل تابستان نشان دهنده عمق فاجعه زیست محیطی در نوار ساحلی استان است.

شکی نیست برای هر ناظر دوستدار محیط زیست ، رویت وضعیت اسفناک تخریب زیست بوم استان از ساحل تا مناطق جنگلی بسیار آزار دهنده است و این مسئله زمانی بغرنج تر و شگفت آورتر می نماید که دریابیم از نظر ساز و کار قانونی هیچ دستگاه ، نهاد ، سازمان و مرجع دولتی یا خصوصی به عنوان متولی پاکسازی ساحل در تابستان و زمستان وجود ندارد و هیچ وظیفه تعریف شده ای نیز در این زمینه لحاط نشده است!

واقعیت این است آلودگی ساحل مازندران دیگر منوط به تابستان نیست، زمستان هم این ساحل زیبا از آلودگی ناشی از انواع پسماندها وسرازیر شدن شیرآبه ها و فاضلابها به رودخانه های منتهی به آن رنج می برد.

شاید بسیاری فصل تابستان را بهترین فصل و پررونق ترین فصل سال برای گردشگری ساحلی بدانند اما به واقع در قرن حاضر و با توجه به صنعتی شدن زندگی این مرز بندی صحیح نیست، بلکه بیشتر ساکنان مناطق مختلف جهان با توجه به زمان کار وشغل خود اقدام به برنامه ریزی برای سفر و گردش می کنند .

بنابراین پایان فصل تابستان را نباید پایان فصل گردشگری به ویژه گردشگری ساحلی دانست بلکه با شروع فصل پاییز و زمستان، بسیاری از زیر مجموعه های صنعت گردشگری تازه شکوفا می شوند و برای جذب حداکثری گردشگران برنامه ریزی می کنند.

امروزه در برخی از کشورها مثل آلمان ، کانادا، سوئیس، اتریش، فرانسه، کشورهای اسکاندیناوی، ترکیه ،روسیه، چین و کشورهای اروپای شرقی گردشگری زمستانی بسیار چشمگیر است ،بطوری که این کشورها توانسته اند با برگزاری جشنواره های متنوع و تبلیغات جهانی از آب و هوای خشن وسرد زمستانی خود، محیطی بسیار آرام و گرم را برای گردشگران زمستانی فراهم کنند و میلیونها نفر را از سراسر جهان به این مناطق بکشانند.

تردیدی نیست ساحل 400کیلومتری مازندران ، یکی از ظرفیتهای عظیم اقتصادی در استان به ویژه در حوزه گردشگری زمستانی است که تقریبا همه مسئولان با این مفهوم بیگانه هستند!

مسئولانی که همه دغدغه شان گذر از 3ماه تابستان و تقسیم بندی ساحل به مناطق شنای زنانه و مردانه است، اما در کمال تاسف باید گفت ؛ در فصل تابستان هم که اوج حضور گردشگران است شیوه «مدیریت ساحل » در مازندران به سبک انسانهای نخستین است!

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :