آخرین عناوین

يکشنبه 28 آبان 1402-13:9 کد خبر:128539

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

پرونده سیل همیشه باز است/ داغ بر دل نشسته «ماهرود»

ضجه‌های طبیعت این بار از گلوی مادر و فرزند اهل شهرستان نور استان مازندران به هوا برخاست تا نوای مظلومیتش را در گوش زمین و زمان طنین انداز کند.


خزرتیترخبر: مادر و فرزند بی‌گناه از اهالی روستای حاشیه رودخانه ماهرود شهرستان نور گرفتار امواج خروشان و سهمگین سیل شدند تا نوای مظلومیت طبیعت را این بار از این منطقه به گوش همگان برسانند.

سیلاب چند روز اخیر در استان مازندران دو قربانی داشت، مادر و فرزندی که به یکباره گرفتار سیلاب شدند و جان شیرینشان را از دست دادند، رد پای سیلاب در پایین دست را باید از تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی در بالا دست و تجاوز به بستر رودخانه‌ها و باریک شدن آن در فرادست جست وجو کرد و قربانی شدن مادر و فرزند نوری در پایین دست رودخانه، ظلم رفته بر طبیعت را بیش از پیش نمایان می‌کند.

افزایش روند ساخت و سازها، تخریب و تجاوز بستر رودخانه‌ها، قطع درختان و تجاوز به جنگل در دوره‌های گذشته سبب شده تا طبیعت انتقام خود را در قالب فرسایش خاک رانش زمین و سیلاب از انسان‌ها بگیرد و در این میان جان‌های شیرینی انسان‌های بی‌گناهی چون مادر و فرزند نوری قربانی این انتقام می‌شوند.

سیلاب طی هفته گذشته چند هزار میلیارد تومان بر پیکره مازندران آسیب زده است این آسیب از غرب گرفته تا شرق است سال‌های سال باید بگذرد تا زیرساخت‌ها به حالت قبل از سیلاب درآیند.

تخریب ۹ دهنه پل در ۲ سیلاب مازندران

طی دو سیلاب گذشته فقط ۹ دهنه پل در استان مازندران تخریب شده است و این نشان می‌دهد که وضعیت ابنیه و زیرساخت‌های جاده استان برابر حوادث ناایمن و لرزان هستند.

محمد حسنی یک شهروند مازندرانی با ابراز تأسف از واقعه مرگ مادر و فرزند نوری می‌گوید: سیلاب در استان مازندران همیشه خسارت‌های زیانبار و جبران ناپذیری را به بار می‌آورد و مرگ این مادر و فرزند نمونه‌ای از آن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تخریب و تجاوز در بالا دست، بی‌توجهی به مقاوم سازی ابنیه و پل‌ها در پایین دست مشکل دیرینه استان مازندران به شمار می‌رود، گفت: همواره شاهد برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای هستیم و این سبب شده تا تغییراتی در بستر و حریم رودخانه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه و آسیب زدن به طبیعت و ساخت و سازهای غیرمجاز تبعات خود را در قالب سیلاب و رانش نشان می‌دهد، از مسئولان امر خواست تا با تخلف در این زمینه برخورد کنند.

رودخانه ماهرود نیز همانند دیگر رودخانه‌های استان از سرداب رود در غرب گرفته تا تجن در مرکز و نکارود در شرق طعم تلخ ساخت و ساز و تخریب را چشیده است و این مساله سبب شده تا برابر طغیان طبیعت تسلیم بی‌پناه باشد و برای بازپس گیری حریم قانونی خود دست به سیلاب زند.

سیلاب ۱۳ آبان در مازندران بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خسارت زد و سیلاب اخیر نیز فقط در یک شهرستان خسارت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی را به جای گذاشته است.

فرماندار نور با بیان اینکه وقوع سیل ویرانگر عصر جمعه سبب آب گرفتگی شدید رودخانه‌های حاجی ماهرود، سلیاکتی، لاویج رود، ناپلارود و انگتارود شد، افزود: بیشترین حادثه در مسیر رودخانه حاجی ماهرود و سد الیمالات بوده که ۴ خودرو در سیل گرفتار شدند.

بیژن پولادی افزود: با پیش بینی‌های انجام شده و هشدارهای از پیش داده شده سرنشینان سه خودرو نجات یافتند اما متأسفانه سرنشینان یک دستگاه پیکان (مادر و فرزند ۱۶ ساله‌اش) که بومی منطقه نیز بودند را آب با خود برد و حوالی ساعت یک بامداد لاشه خودرو زیر پل ایزخورده و پیکر مادر نیز صبح شنبه در روستای گنجیاب پیدا شد.

این مسئول همچنین از تخریب کامل پل روستای آرویج کلاً، تخریب پل موقت روستای میرنا و تخریب پل بین دو رودخانه در مسیر الیمالات خبر داد و افزود: در چمستان سیل سبب مسدود شدن راه روستای شیرکلا و سختی در تردد شد، همچنین مسیر جاده لاویج و گلندرود که به علت رانشی بودن و ریزش سنگ مسدود شده بود با تلاش نیروهای راهداری این مسیرها بازگشایی شد.

وی خسارات وارد شده از این سیل را طبق برآوردهای اولیه بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزیابی دقیق‌تر از میزان خسارات وارده نیز در حال انجام است.

پرونده سیلاب در مازندران به دلیل بی توجهی به مدیریت بحران و طرح‌های پیشگیرانه همیشه باز است، فرقی نمی‌کند دبی بارش‌ها چقدر باشد، ۱۰ میلی متر یا بیشتر. هر مایه حیاتی که از آسمان به زمین می‌ریزد در مازندران سیل به راه می‌اندازد و این مسئله ناشی از بی توجه به طرح جامع سیلاب ریشه می‌گیرد.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تأمین اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه از حوادث را از جمله نیازها و دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: تعلل در اجرای این پروژه خسارت‌های زیانباری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بودجه‌های دولتی برای تأمین و جبران خسارت‌ها محدود است، توجه به طرح‌های پیشگیرانه را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: جلوگیری از ساخت و ساز و تخریب و تجاوز بستر و حریم رودخانه‌ها از موارد به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طی سیلاب قبلی بیش از چهار هزار میلیارد تومان به استان خسارت وارد شده است، افزود: در این حادثه شش دهنده پل تخریب و حدود ۶۰۰ واحد مسکن دچار آسیب شده است.

محمدی یادآور شد: در سیلاب جمعه نیز سه دهنه پل تخریب شد و به چند شهرستان در استان از جمله نور خسارت‌هایی وارد شده است.

تا زمانی روند تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی، بی توجهی به طرح‌های آبخیزداری و ساخت بندهای سرشاخه گیر و مشبک در بالادست، بی مهری به طبیعت و غیره وجود دارد، پرونده سیل و سیلاب در مازندران باز است.

ازسوی دیگر کم توجه به مدیریت و مهار آب‌های سطحی طی سال‌های قبل سبب شده که بسیاری از روان آب‌ها و آورده‌ای رودخانه‌ای براثر بارش‌ها و سیلاب با تخریب سازه‌ها در طی مسیر به دریا روانه شود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :