آخرین عناوین

دوشنبه 19 تير 1402-18:49 کد خبر:120406

هشدار مدیریت بحران مازندران:

رودخانه‌ها برای شنا امن نیستند

اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های استان با توجه به جریان باز بودن دریچه سدها و جریان تند آب هشدار داد.


به گزارش خزرتیترخبر، وقوع چهار مورد غرق‌شدگی در رودخانه‌ و دریای مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته سبب شد که مدیریت بحران استانداری مازندران با صدور اطلاعیه‌ای به همه علاقه‌مندان به شنا در رودخانه‌ها و دریا هشدار دهد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی مدیریت بحران استانداری مازندران، باز شدن دریچه‌ سدهای استان برای مصارف کشاورزی و همچنین تند شدن جریان آب رودخانه‌های استان خطر غرق شدن در رودخانه‌ها را افزایش داده است.

بر همین اساس نیز این دستگاه ستادی، از همه مسافران و شهروندان تقاضا کرده است که در کنار رودخانه‌ها توقف نداشته باشند و با توجه به احتمال خطر غرق در رودخانه‌ها شنا نکنند.

بنا به اعلام مسئولان انتظامی، روز گذشته یک مرد ۵۲ ساله که برای شنا و تن به آب زدن در رودخانه ای در شرق مازندران را انتخاب کرده بود، اسیر جریان آب این رودخانه شد و جان باخت.

جسد فرد جان‌باخته حدود دو ساعت بعد از غرق شدن توسط تیم امداد و نجات از آب بیرون کشیده شد.

همچنین سه کودک جویباری هم در دریای مازندران به دام آب افتادند و جان باخت که جسدشان پیدا شد.

به گزارش خزرتیترخبر، بررسی آمار پزشکی قانونی مازندران از غرق‌شدگی منتهی به مرگ در منابع آبی استان طی پنج سال اخیر نشان می‌دهد که شمار جان‌باختگان در رودخانه‌های استان هر ساله رو به افزایش است و در صورت بی‌توجهی ممکن است حتی از آمار غرق شدن در آب‌های ساحلی دریای خزر سبقت بگیرد.

بر اساس این گزارش، طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۷۹۰ نفر در منابع آبی مختلف از جمله سواحل دریای خزر، رودخانه‌ها، استخرها، آببندان پ‌ها و کانال‌های آبی جان‌شان را از دست دادند که ۱۴۰ نفر قربانیان رودخانه‌ها بودند، این در حالی است که در این مدت ۱۰ نفر در استخر، ۱۱ نفر پشت سدها، ۱۶ نفر در آب‌بندان‌های کشاورزی و ۱۱ نفر در کانال‌های آبی جان باختند.

طبق گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران، ۱۲۰ رشته رودخانه، ۱۰ سد، ۸۰۰ قطعه آب‌بندان و ۵۰۰ کیلومتر کانال مدرن آب در این استان وجود دارد که توسط برخی افراد به عنوان محل شنا انتخاب می‌شوند.

اگر چه برای استفاده از این اماکن به جز رودخانه‌ها که غیرقابل کنترل هستند، محدودیت‌هایی وجود دارد و همه ساله هشدار عمومی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله آب منطقه‌ای و آتش‌نشانی صادر می‌شود، ولی وضعیت بر خلاف سواحل دریا که طرح سالم‌سازی دریا در آنجا اجرا می‌شود سال به سال رو به وخامت می‌رود.

توجه همگانی به غرق شدن در آب‌های ساحلی دریای مازندران طی سال‌های گذشته سبب شده تا کمتر به آمار قربانیان رودخانه‌ها و دیگر منابع آبی استان توجه شود.

بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران سال ۱۳۹۵ از ۱۳۵ نفری که در منابع آبی استان جان باختند، ۱۰۵ نفر در آب‌های ساحلی دریای خزر و ۱۲ نفر در رودخانه‌ها غرق شدند، سال ۱۳۹۶ آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی در دریا به ۸۰ نفر کاهش یافت، اما آمار جان باختگان در رودخانه‌ها به ۱۵ نفر رسید.

تعداد جان‌باختگان دریا در سال ۱۳۹۷ باز هم کاهش یافت و ۷۶ نفر رسید، در حالی که قربانیان رودخانه ۱۶ نفر شد.

سال ۱۳۹۸ آمار قربانیان دریا ۱۴ نفر کمتر شد وبه ۶۲ نفر رسید، اما تعداد غریق‌ها در رودخانه‌ها بیش از دوبرابر رشد کرد و ۳۳ نفر شد.

آمار غرق‌شدگان سال ۱۳۹۹ در مازندران هم در مجموع ۹۹ نفر بود که از این تعداد مرگ ۵۵ نفر در آب‌های ساحلی دریا رقم خورد و ۲۷ نفر هم بر اثر غرق شدن در رودخانه جان‌شان را از دست دادند.

به گزارش خزرتیترخبر، این روند غرق شدگی در رودخانه های طی سال های ۱۴۰۰۰ و ۱۴۰۱ هم به ترتیب ۳۰ و ۳۴ نفر بوده است./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :