آخرین عناوین

سه شنبه 13 تير 1402-20:50 کد خبر:120287

افشاگری های جدید از احداث پتروشیمی میانکاله!!

اسم پتروشیمی گوهر مازندران است، نه پتروشیمی میانکاله/ مجوز محیط زیست را دریافت کرده ایم

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مازندران گفت: این شرکت به اسم پتروشیمی گوهر مازندران ثبت شده و اصلا پتروشیمی میانکاله نیست و مجوز محیط زیست برای اجرای پتروشیمی در مازندران را دریافت کرده ایم.


به گزارش خزرتیترخبر، دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران امروز سه شنبه با برنامه ریزی از سه نقطه ساری، نکا و بهشهر حدود ۵۰ تن از خبرنگاران رسانه های مختلف گروهی را به محل اجرای این صنعت مادر دعوت کرده و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

براساس این گزارش، مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد،چرایی از سرگیری فنس کشی، چگونگی واگذاری۹۲هکتار زمین حسین آباد ازسوی منابع طبیعی، اهلیت سرمایه گذار، آلودگی های هوا، زمین و دریا، تعداد اشتغالزایی بومی‌ها و بکارگیری متخصصان این صنعت ازجمله سوالات خبرنگاران درنشست با مدیر عامل، نماینده سهام داران و مشاور محیط زیست شرکت صنایع پتروشیمی مازندران درمحل اجرای طرح بوده است.

دست اندرکاران ومسئولین احداث شرکت صنایع پتروشیمی مازندران دست به افشاگری های جدیدی برعلیه  سنگ اندازان و مانع تراشان ادامه احداث این شرکت زده اند.

ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله در اراضی مرتعی حسین‌آباد بهشهر مازندران که همزمان با سفر هیات دولت به مازندران توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفند سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، حاشیه‌های متعددی به دنبال داشت تا جایی که ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بر اساس دستور رییس جمهوری، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

از آن جایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌ گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد، شخص رییس جمهور دستور توقف آن را داده است و در ادامه با حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درجمع خبرنگاران اعلام شد، پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

تاکنون کارشناسان زیادی تاکید کرده‌اند که ساخت مجتمع پتروشیمی در این منطقه آسیب‌های محیط‌ زیستی فراوانی به همراه دارد و می‌تواند معیشت و سلامت مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌ محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست ‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌ گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود.

تا جایی که مسعود عالیخانی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ فروردین در نامه‌ای به مدیرعامل پتروشیمی مازندران تأکید کرد: تا پیش از تکمیل مطالعات ارزیابی اثرات زیست ‌محیطی از هر گونه عملیات اجرایی تا پیش از بررسی‌ها و ارائه نظریه کارشناسی خودداری شود.

دست اندرکاران شرکت پتروشیمی مازندران مهمترین مشکل پیش روی اجرای این طرح را سوء استفاده برخی از رسانه های معاند از عنوان منطقه حفاظت شده میانکاله عنوان کردند و خطاب به اصحاب رسانه اعلام کردند که فاصله محل اجرای کارخانه پتروشیمی با منطقه حفاظت شده میانکاله ۴.۵ کیلومتر است و این یعنی به هیچ یک از سه مقوله پرندگان، گیاهان و جانوران و آب و هوای منطقه آسیب نمی رساند.

تمامی مدارک زیست محیطی ساخت صنایع پتروشیمی مازندران را ارایه کردیم

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران با توضیح این که این شرکت به اسم پتروشیمی گوهر مازندران ثبت شده است و اصلا پتروشیمی میانکاله نیست، گفت: ۹۲هکتار از زمین حسین آباد با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به صورت رسمی در دفترخانه رسمی ثبت و اسناد شهرستان بهشهر از سوی نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل این شرکت به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار شده است.

محمد رمضانی با توضیح این که همه مدارک و مکاتبات اداری با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با این طرح را به صورت مکتوب در اختیار تمامی خبرنگاران قرار داده شده است، افزود: ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۸ درخواست ساخت پتروشیمی از سوی وزیر نفت وقت در مازندران مطرح شد و در تاریخ ۱۲شهریور همان سال جذب سرمایه گذار از سوی استاندار مازندران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز با ساخت صنایع پتروشیمی با هدف تبدیل سالانه ۴۰۰ هزار تن گاز طبیعی به پروپیلن از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت موافقت شد.

وی با ذکر این نکته که استانداران وقت به دنبال سرمایه گذار ساخت پتروشیمی بودند و با معرفی این زمین در منطقه حسین آباد طرح های مطالعاتی زیست محیطی را از سرمایه گذار را خواستار شدند، تصریح کرد: این شرکت ضمن معرفی طرح های مطالعاتی زیست محیطی و ارایه آن به سازمان حفاظت محیط زیست، همه شرایط را طبق نامه های امضاء شده از سوی مسئولان وقت وزارت نفت، نیرو سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری که به پیوست تقدیم همه خبرنگاران شده است، گذرانده و سپس طی مراسم رسمی با حضور مسئولان ملی کلنگ زنی شده است.

وی با بیان این که حتی شرکت صنایع پتروشیمی مازندران مجوز زیست محیطی چگونگی استفاده از ۲۵میلیون متر مکعب آب مورد نیاز از دریای خزر را با ارایه طرح های مطالعاتی از وزارت نیرو دریافت کرده است، اظهار داشت: این شرکت با دانش و فناوری روز با هدف رعایت تمامی مقولات زیست محیطی و رفع دغدغه های به حق مردم استان، کشور و حتی بین المللی وارد این سرمایه گذاری شده است.

خبرنگاری در مورد اهلیت و اعتبار سنجی سرمایه گذار شرکت پتروشیمی مازندران نیز سوال کرد که رمضانی در پاسخ به این پرسش گفت: اعتبار سنجی سرمایه گذار شرکت پتروشمی مازندران برای مسئولان ملی و استانی به تایید و به اثبات رسیده است، چرا که حداقل دارایی این سرمایه گذار با داشتن چندین شرکت معتبر تولیدی و صنعتی در حال کار از جمله تولید فولاد، تولید روغن شکوفه، کارخانه سیمان اصفهان، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با توضیح این که شرکت پتروشیمی مازندران در بازه زمانی پنج ساله به مرحله بهره برداری خواهد رسید، گفت: حدود هفت هزار نفر از زمان شروع ساخت این طرح صنعتی مادر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

رمضانی با توضیح این که پنج هزار نفر طی پنج سال در زمان ساخت این طرح مشغول به کار می شوند، ادامه داد: در مرحله بهره برداری نیز حدود ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم در رشته های تخصصی و یکهزارو ۷۰۰ نفر در قالب پیمانکار به صورت دائمی مشغول به کار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مازندران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اهلیت سرمایه گذار و ابر بدهکار بودن بانکی کشور توضیح داد: سرمایه گذار این شرکت اصلا بدهکار نیست و با بانک توسعه صادرات که تسهیلات ارزی گرفته نیز تسویه شده است.

وی با ذکر این نکته که اکنون پرونده این تسهیلات ارزی به دلیل اختلاف حقوقی نسبت به نوسانات قیمت ارز به دستگاه قضایی و دادستانی ارجاع داده شده است، گفت: به زودی با تعیین تکلیف شدن اختلاف نوسانات قیمت ارز، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

وی در باره سوخت مورد نیاز شرکت پتروشیمی را گاز طبیعی عنوان کرد و بیان داشت: طبق برنامه برنامه اکنون شرکت پتروشیمی با پرداخت حق اشتراک، مشترک شرکت ملی گاز ایران است و مقرر شد تا گاز مورد نیاز این شرکت از خط انتقال سرخس - نکا تامین شود، یعنی با اجرای طرح حدود چهار کیلومتر خط لوله ۱۲ اینچ به خط ۳۰ اینچ، گاز این شرکت تامین می شود.

رمضانی در پاسخ به کمبود گاز خانگی در زمان پیک مصرف نیز گفت: این موضوع هم در توافق با شرکت گاز مازندران مطرح شده است که در زمان پیک مصرف و کمبود گاز خانگی مردم مازندران ، اداره گاز استان حق دارد تا گاز شرکت پتروشیمی را قطع کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران به اهمیت اجرای فضای سبز اشاره کرد و گفت: همزمان با اجرای فنس کشی، تا کنون چند صد اصله درخت نیز در منطقه که با تانکر آبیاری می شود غرس شده است.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب ‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد، همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.

به گزارش خزرتیترخبر، بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند، پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.(رعیت/54)

 

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ت
    پنجشنبه 15 تير 1402-9:27


    از مدیر که تنها با رفاقت اومده و هیچ اختیاری ندارد چه انتظاری دارید
    افراد دور برش هم دارای پرونده (مثلث فساد) مه چند سال پیش بودند همه کاره اند
    فقط می خواهد دوران مدیریتش بگذرد
    وا ی به حال مازندران که اون تصمیم می گیرد