آخرین عناوین

چهارشنبه 24 خرداد 1402-9:23 کد خبر:119867

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد:

کشاورزان مازندران باید امسال از کشت دوم برنج خودداری کنند

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کاهش بارش و پیش بینی احتمال بروز کم آبی در فصل تابستان به خودداری کشاورزان از نشاء مجدد و پرورش رتون تاکید کرد.


به گزارش خزرتیترخبر، حسن عنایتی کلیجی با اشاره به کاهش بارش و ذخیره نامطمئن و محدود منابع آبی و پیش بینی احتمال بروز کم آبی و خسارت مزارع در فصل تابستان به خودداری کشاورزان از نشاء مجدد و پرورش رتون تاکید کرد.

براساس این گزارش، وی افزود: در این زمینه اطلاع رسانی کافی به کشاورزان از طریق فرمانداران، بخشداران و دهیاران شورای اسلامی روستاها، مراکز جهاد کشاورزی برای خودداری از کشت نشاء مجدد و پرورش رتون انجام شد.

کشت دوم برنج به دو صورت «نشای مجدد» و «دونوچ» یا «رتون» انجام می‌شود، در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می‌کنند که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است، در روش دوم ساقه‌های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می‌شود که نیاز به آب آن کمتر است.

عنایتی بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل و شیوه نامه اصلاح الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت آب و خاک در تولید و افزایش عملکرد محصول کشت شده در هر شهرستان و مصرف بهینه آب با روش‌های مختلف آبیاری و نیز ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت مستقیم (خشکه کاری) در مناطقی که امکان کشت آن باشد، نیاز به پیش بینی، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ با مراکز پژوهشی، دانشگاه و معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران و بهره گیری از آخرین دستاوردهای پژوهشی آنها با استفاده از شیوه‌های مختلف انتقال دانش در رابطه با مناسب‌ترین روش مصرف بهینه آب در شالیزار به بهره برداران انجام شود.

وی با اشاره به اعلام اداره کل هواشناسی استان مبنی بر پیش بینی بارش نزولات آسمانی در سال زراعی جاری در حد پایین‌تر از وضع طبیعی، گفت: این امر نشانگر آن است که در سال زراعی پیش رو باید با لحاظ کردن الگو و ترکیب کشت مناسب با ظرفیت‌های موجود منطقه‌ای و با مزیت اقتصادی با رعایت اصول تولید محصول مهم برنج مصرف آب نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یابد تا با رعایت همه جانبه در الگوی مصرف آب با لحاظ بیشینه کردن درآمد ناخالص و بهره وری مصرف آب نهایت استفاده را از بهره وری آب داشته باشیم.

عنایتی گفت: در صورت داشتن آب مطمئن و مورد تایید امور آب هر شهرستان مبنی بر بلامانع بودن نشاء مجدد و پرورش رتون، خدمات دهی از سوی جهاد کشاورزی آن شهرستان انجام می‌شود.

به گزارش خزرتیترخبر، به دلیل کاهش شدید روان آب‌های رودخانه‌های مازندران حتی در حوزه ۱۱۰ هزار هکتاری آبریز هراز، شالیکاران از اواخر اسفند پارسال تا فروردین برای آب تخت و نشا کاری، چاه‌های کشاورزی را روشن کردند و جهاد کشاورزی شهرستان‌های جویبار، میاندرود، ساری نکا و بهشهر نیز از چند بخشداری و دهیاری‌های مناطق خود خواستند که از کشت برنج خودداری کنند.

اما بارندگی‌های به هنگام اردیبهشت و خرداد بوده سبب شد تا علاوه بر خاموش شدن شماری از چاه‌های کشاورزی، تنش و خشکسالی جدی در مناطق حوزه آبریز هزار که نیمی از شالیزاری مازندران در شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر محمودآباد و فریدونکنار را شامل می‌شود از بین برود.

مقدمات کشت برنج در مازندران با خزانه گیری از اواخر اسفند ماه هر سال آغاز می‌شود و با نشاء در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در مناطق مختلف استان ادامه می‌یابد.

دوره کاشت، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی ۷۵ تا ۹۰ روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.

به گزارش خزرتیترخبر، طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر حدود ۲۰۶ هزار هکتار از زمنی های کشاورزی استان نشا کاری شده است ، مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :