آخرین عناوین

يکشنبه 7 خرداد 1402-17:49 کد خبر:119543

عبارت گزارش می دهد:

مگر اینکه خدا به داد ما برسد/ وضعیت اجاره بها در کدام استان ها افسارگسیخته است؟

ساری در یکسال اخیر و به خصوص پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ناگهان ۴ پله در جدول گران ترین مراکز استان ها صعود داشته و این خبر بدی برای ساروی هاست.


خزرتیترخبر: بالاخره بعد از چند ماه بلاتکلیفی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران منصوب شد، این خبر شاید برای کارمندان و پیمانکاران طرف قرارداد با این نهاد خوشایند باشد اما برای مردم مازندران آب از آب تکان نخورده است.

متاسفانه در همین 6 ماه گذشته شاهد رشد افسارگسیخته اجاره‌ بها در شهرهای مختلف این استان هستیم، این افزایش اجاره ‌بها به‌ جایی رسیده که برخی از موجران تا 2ونیم برابر نسبت به گذشته پیشنهاد افزایش قیمت داده‌اند.

دولت هم مثل همیشه دست روی دست گذاشته و مشغول تماشای این محشر کبری است، نه کاری از دستش برمی‌آید و نه در حدواندازه‌ای است که بتواند نظر کارشناسی دندان‌گیری ارائه کند.

همه چیز مثل همیشه در آرامشی مرگبار پیش می‌رود و کارهای روتین در نهادهای مرتبط با موضوع مسکن در جریان است، نه مدیرکل قبلی و نه مدیرکل فعلی حتی یک خط طرح و برنامه برای بازار مسکن نداشتند.

استانداری و نمایندگان مجلس هم مثل آنها در خوابی بی‌توقف به سر می برند و گویا کبک بودن در زمستان به مذاق‌شان خوش آمده است، متاسفانه شنیده‌ها حاکی است که به دلیل بادهای شدید موسمی برنامه‌ی 7هزار صفحه‌ای آقای رییسی برای اقتصاد هم از پنجره به بیرون پرواز کرده و فعلا در دسترس نیست.

استاندار و مدیران مربوطه هم که اساسا نمی دانند اجاره نشینی چیست و یک اجاره نشین برای آنها با یک مریخی تفاوت چندانی ندارد، زیرا مدیران سالهاست که طعم اجاره‌نشینی و تلخی اضطراب افزایش اجاره‌خانه را نچشیده‌اند.

نکته نگران‌کننده این است که بر اساس آمارهای یک دهه اخیر، قیمت مسکن از سال 1392 تا 1400 در شهری مانند ساری بین 2 و نیم تا 4 و نیم برابر شده است، اما تنها در 2 سال گذشته قیمت مسکن در مرکز استان مازندران بین 2 تا 3 برابر شده، یعنی در همین دو سال به اندازه 8 سال قبل شاهد گران شدن خانه در شهر ساری بوده‌ایم.

نکته عجیب دیگر این است که ساری به عنوان یک نمونه مناسب در مازندران و شهری که مرکز این استان است مجموعا در 2 دولت احمدی نژاد و روحانی همواره وضعیت بهتری نسبت به دیگر مراکز استان در ایران داشته و افزایش نرخ متوسط مسکن در آن بسیار کمتر از شهرهایی نظیر تبرییز، گرگان، بندرعباس و کرج بوده است، اما در یکسال اخیر و به خصوص پس از حذف ارز 4200 تومانی ناگهان 4 پله در جدول گران ترین مراکز استان ها صعود داشته و این خبر بدی برای ساروی هاست.

به احتمال فراوان مدیران ارشد استانی که مسئولیتی در حوزه مسکن دارند در شهرهای زیرزمینی مازندران زندگی می‌کنند، که اگر اینگونه نبود حداقل در این 2 سال باید به اندازه 2 صفحه راه‌حل یا ابراز نگرانی از آنها می شنیدیم.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که همینک یک خانه نوساز 175 متری در محله سلمان فارسی ساری در طبقه اول متری 50 تا 52 میلیون تومان با توجه به کیفیت مصالح قیمت گذاری شده است، در بافت‌های فرسوده مانند محلات قلیچ، بهرام‌اتر، مهدی‌آباد و غیره هم وضعیت تعریف چندانی ندارد و قیمت هرمترمربع خانه بین 25 تا 35 میلیون تومان متغیر است.

توجه داشته باشید که این محلات دسترسی دشواری به پارکینیگ دارند و ارایه خدمات عمومی نظیر آتش نشانی، اورژانس و نظایر آن نیز به آنها دشوارتر است، وضعیت اجاره بها نیز به همین منوال است به طوریکه در سلمان فارسی برای خانه یاد شده باید 1میلیارد تومان پیش و ماهی بین 10 تا 15 میلیون تومان کنار گذاشت، در بافت فرسوده ساری هم حداقل باید 200 میلیون تومان پول پیش داشته باشید.

ادامه این وضعیت نتیجه‌ای جز افزایش پشت‌بام خوابی یا رواج چادرخوابی به خصوص در محلات کمتر برخوردار ساری نظیر بلوار کشاورز نخواهد داشت، بازار اجاره و خرید و فروش ملک و مسکن آنقدر در مازندران یله و رها است که می توان گفت شاهد حکمرانی مافیایی خودخوانده در این حوزه هستیم که از قوانین خاص خود پیروی می کند و شب ها در تاریکی به قیمت گذاری دستوری و ناتوانی دولت پوزخند می‌زند، در سایه این افسارگسیختگی هرروزه شاهد رشد قارچ گونه بنگاه‌های معاملات ملکی در مازندران هستیم./عبارت

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :