آخرین عناوین

سه شنبه 12 ارديبهشت 1402-9:51 کد خبر:119006

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

فروشندگان مرغ در دوراهی تعزیرات یا تامین نیاز مشتری

فروشندگان مرغ می‌گویند وقتی مرغ را کیلویی ۷۸ هزار تومان می‌خریم چطور آن را با قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان بفروشیم؟


خزرتیترخبر: مشاهدات عینی نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار‌های مازندران به ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت مصوب مرغ همان ۶۳ هزار تومان است و هنوز تغییر نکرده است، رقمی که تولیدکنندگان نسبت به آن اعتراض داشتند و همچنان نیز معترض هستند.

با افزایش هزینه‌های تولید و تغییر نکردن قیمت مرغ پیش بینی می‌شد برخی مرغداران با مکانیسم کاهش عرضه بوسیله افزایش طول زمان پرورش، شرایطی را فراهم کنند که عرضه مرغ کم و بالتبع قیمت آن نیز افزایش یابد، سناریویی که به نظر می‌رسد اتفاق افتاده است.

برای افزایش قیمت مرغ یک سناریوی دیگر را نیز می‌توان متصور بود، کاهش تامین نهاده‌های دامی برای پرورش دهندگان مرغ، اما با توجه به اینکه جوجه ریزی در مازندران کاهشی نداشته است به نظر می‌رسد این سناریو منطقی نباشد.

به هر حال هر سناریویی تخیلی یا واقعی که برای افزایش قیمت متصور هستید به خودتان مربوط است، اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است و به همه مربوط می‌شود افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته است که نارضایتی مردم و فروشندگان را بدنبال داشته است.

فروشندگان هم ناراضی

یکی از فروشندگان مرغ می‌گوید: تعزیرات از ما می‌خواهد که مرغ را با قیمت مصوب بفروشیم، اما وقتی هر کیلوگرم مرغ ۷۵ هزار تومان به دست ما می‌رسد چگونه می‌توانیم آن را به قیمت ۶۳ هزار تومان بفروشیم.

او می‌گوید: خرید و فروش مرغ برای ما به دلیل این اختلاف قیمت به یک ریسک و خطر تبدیل شده است به همین دلیل ترجیح می‌دهیم بین جریمه نشدن و تامین نیاز مشتری گزینه اول را انتخاب کنیم.

برخی دیگر از فروشندگان برای عبور از این پیچ قانونی، ترفندی به کار می‌برند آن‌ها مرغ کامل نمی‌آورند بلکه مرغ قطعه قطعه شده و بسته بندی را می‌فروشند تا از مجازات ناشی از اختلاف قیمت نرخ مصوب و نرخ بازار فرار کنند.

فروشندگان مرغ با بیان اینکه ماموران تعزیرات و نظارت و بازرسی دائم در حال سرکشی در بازار‌ها هستند، می‌گویند: فروشندگانی که خطر جریمه شدن را به جان می‌خرند سودی از فروش مرغ ندارند بلکه فقط برای تامین نیاز‌های مشتری‌های خود به مقدار محدود و عموما قطعه بندی شده مرغ را عرضه می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند بسیاری از فروشندگان مواد پروتئنی برای اینکه با جریمه تعزیرات مواجه نشوند مرغ با قیمت بالا را خریداری نمی‌کنند تا قیمت مصوب را رعایت کنند، اما دیگر نیاز مشتریان را نمی‌توانند پاسخ دهند.

تعطیلی ناخواسته واحد‌های پروتئینی

شهرام طاهری رئیس اتحادیه مرغ و گوشت و ماهی شهرستان محمودآباد می‌گوید: قیمت تمام شده مرغ برای فروشگاه‌های مواد پروتئینی به صرفه نیست و مغازه داران بین دو راهی ماندند، چون اگر نسبت به تامین مرغ مورد نیاز بازار اقدام نکند با مشکل مواجه می‌شود و از طرفی نهاد‌های نظارتی هم به دلیل فروش مرغ با قیمت بیشتر از مصوب آن‌ها را جریمه می‌کنند.

او افزود: هر کیلوگرم مرغ به قیمت ۷۸ و ۷۹هزار تومان برای عاملیت فروشت فاکتور می‌شود و او برابر قانون۳ درصد سود و خرده فروش و مغازه دار هم ۱۰ درصد سود می‌گیرد به همین دلیل قیمت هر کیلوگرم مرغ در محمودآباد ۸۱ هزار تومان شده است.

طاهری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی فروش مرغ بیشتر از نرخ مصوب یعنی ۶۳ هزار تومان را تخلف و گرانفروشی می‌داند، اما انگار از هزینه‌های تولید و چگونگی عرضه و میزان تقاضا خبر ندارند.

رئیس اتحادیه مرغ و گوشت و ماهی شهرستان محمودآباد گفت: در طی یک هفته گذشته برخی از فروشندگان مواد پروتئینی در محمودآباد به علت افزایش قیمت مرغ، کاهش مصرف مرغ به دلیل قیمت بالا، اختلاف قیمت نرخ مصوب با نرخ بازار و ترس از جریمه‌های تعزیراتی با تعطیلی ناخواسته مواجه شدند.

او با بیان اینکه قیمت گوشت سفید در گذشته یک سوم قیمت گوشت قرمز بود، اما این اختلاف اکنون به حداقل نزدیک شده است، افزود: افزایش هزینه‌های تولید زمینه افزایش قیمت را فراهم کرده است و متولیان اگر مشکلات مرغداران را حل نکنند در آینده دوباره شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود./باشگاه خبرنگاران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :