آخرین عناوین

شنبه 19 فروردين 1402-10:44 کد خبر:117397

قتل عام جنگل‌های هیرکانی!!!

احداث مزرعه پرورش ماهی در جنگل‌های هیرکانی؛ شایعه یا واقعیت؟

به تازگی مطلبی در فضای مجازی مازندران با عنوان واگذاری عجیب و غریب اراضی ملی بابت احداث مزرعه پرورش ماهی تنکابن منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر، به تازگی مطلبی در فضای مجازی مازندران با عنوان «قتل عام جنگل‌های هیرکانی» و واگذاری عجیب و غریب اراضی ملی بابت احداث مزرعه پرورش ماهی در گستره ای حدود ۶ هزار متر مربع و انجام عملیات بتن ریزی در روستای "لیره سر" تنکابن منتشر شد و بسیاری از کاربران هم بدون توجه به این که مالکیت این بنا در اختیار چه شخصی قرار دارد، ساخت مزرعه با این مساحت را با توجه به ممنوعیت و محدودیت تغییر کاربری در مازندران ابهام ‌برانگیز دانستند.

براساس این گزارش، موضوعی که با واکنش سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران همراه بود و وی گفته که مجری طرح مزرعه پرورش ماهی شهرستان تنکابن واقع در محدود اراضی ملی، مجوز قانونی دریافت کرده است.

مهرداد خزایی پول روز شنبه به منظور تنویر افکار عمومی در گزارشی به ایرنا افزود: محدوده مورد نظر در حاشیه رودخانه "سیوا " واقع در "لیره سر " تنکابن به گستره حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از طریق مجوز قانونی از سوی سازمان امور اراضی استان و به استناد کمیسیون ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی لایحه واگذاری و احیا استان در سال ۱۳۸۵ برای ایجاد این واحد تولیدی به مجری طرح واگذار شده است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر آن که در اسفند ماه سال گذشته اعضای هیات نظارت اقدام به صدور رای به منظور بازدید دوباره از روند اجرای این طرح کردند و در این بازدید روند اجرای این طرح حدود پنج درصد گزارش شده و در نتیجه پس از بررسی در کمیسیون ماده ۳۳ قانون واگذاری و احیا اراضی این موضوع برای تنویر افکار عمومی اعلام خواهد شد.

این مسئول منابع طبیعی غرب مازندران ادامه داد: درختی در محدوده این طرح وجود نداشته که برچیده شود بلکه درختان در پیرامون طرح پرورش ماهی دیده شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران با قدردانی از انتشار این مطلب و نگاه ویژه نسبت به عرصه های ملی در این خطه خاطرنشان کرد : درصورت مشاهده بروز هرگونه عوامل تهدید کننده عرصه های ملی نظیر دست اندازی، آتش سوزی و قاچاق چوب مراتب را به شماره های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مربوط به امداد جنگل و مرتع گزارش دهند و به طورحتم حافظان منابع طبیعی در پیشگیری این به موقع این عوامل تهدید کننده اقدام خواهند کرد.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است، مساحت این عرصه ها در حدود یک درصد جنگل های اروپا است ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپا است.

به گزارش خزرتیترخبر، جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد./ایرنا

 🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :