آخرین عناوین

پنجشنبه 10 فروردين 1402-13:4 کد خبر:117217

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

جادوی طبیعت در دریاچه ها و تالاب های سحرآمیز در مازندران

مازندران جادویی از جاذبه ها و مناظر زیبا است و با دریاچه ها، تالاب ها، بوستان های جنگلی و چشمه های آبگرم سفر به یادماندنی را برای مسافران بهاری رقم می زند.


خزرتیترخبر:جاذبه‌های رویایی و سحرآمیز مازندران در دشت‌ها، کوهستان ها و نوار ساحلی نقاشی خداوند و تابلوی زیبایی از مناظر رویایی است که برای سفر و دیدن آنها باید روزها و ماه‌ها وقت سپری کرد.

در فراسوی جنگل‌ها، قله‌های سر به فلک کشیده و برف گیر البرز است که زیبایی خاصی به منطقه می بخشد پیرامون ساحل را باغات مرکبات، شالیزارها و مزارع سرسبز پوشانیده و جلوه‌هایی شگفت و زیبا را پدید آورده اند، تمامی کناره دریا به جز برخی محدوده‌ها که رسی، قلوه سنگی، شنی و ماسه‌ای است) از لحاظ نوع ساحل، قابلیت‌های شگرفی برای بهره برداری توریستی دارند و یکی از کم نظیرترین سواحل جهان محسوب می‌شود.

صنایع دستی استان شامل قالیبافی ابریشم بافی نمد بافی گلیم جاجیم بافی چادر شب بافی و حصیربافی و سفال سازی است. استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه‌های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه‌ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می‌گیرد

دریاچه ولشت

این دریاچه در جنوب باختری چالوس و شمال خاوری منطقه کلاردشت در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته است، وسعت آن حدود ۱۵ هکتار و عمق متوسط آن ۲۰ متر است، آب این دریاچه شیرین و حجم آن حدود سه میلیون متر مکعب برآورده شده است که به همین علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است، دسترسی به دریاچه از طریق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امکان پذیر است.

دریاچه خضرنبی نوشهر

این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است، وسعت آن کم‌تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین است. از آن جایی که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است، جایگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده است.

دریاچه گل پل قائم شهر

این دریاچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم، در میان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است، وسعت آن حدود ۲.۵ هکتار با عمق بین ۱ تا ۵ متراست که به علت شیرینی آب، به زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی تبدیل شده است، این دریاچه چشم اندازهای جنگلی زیبایی دارد و محوطه اطراق مناسبی نیز در اطراف آن تعبیه شده است.

تالاب لپو پلنگان

مجموعه مرداب‌های لپو، شیرخان لپو و پلنگان به فاصله یک کیلومتری جنوب دریای خزر و در شرق نیروگاه و شمال منطقه زارغ مرز قرار گرفته اند، این مرداب‌ها ظاهراً زمانی جزو خزر بوده اند که بعدها با عقب نشینی دریا به صورت آب باریکه ای جدا باقی مانده اند و با گذشت زمان با آب دریا وسیلاب پر شده اند.

تالاب گز

این تالاب با وسعتی بیش از ۵۰ هکتار در جنوب غربی خلیج میانکاله قرار گرفته است و قسمتی از این خلیج به حساب می‌آید، این تالاب مأمن وزیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است و چشم انداز شبه جزیره میانکاله و جزیره اسمال ساعی را نیز در روبرو دارد، درختان گز و پوشش گیاهی مردابی، جلوه‌ای بسیار زیبا و شگفت انگیز به آن بخشیده است. همین ویژگی‌های خاص، آن را در زمره تالاب‌های کم نظیر جهان قرار داده و به ثبت بین المللی هم رسیده است.

این استان زیستگاه گونه‌های زیادی از حیوانات است که در مناطق حفاظت شده به زندگی خود ادامه می‌دهند مهم‌ترین این پناهگاه‌ها شامل میانکاله، دشت ناز و سمسکنده می‌شود.

پناه گاه حیات وحش میانکاله

این پناهگاه مشتمل بر خلیج گرگان، جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکاله است که حدود هفت هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین از سوی یونسکو به ثبت رسیده است.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

این منطقه به وسعت ۱۰۰۰ هکتار از گونه‌های جنگلی- جلگه‌ای تشکیل شده است در حال حاضر قسمتی از آن به نگهداری تعدادی گوزن زرد ایرانی اختصاص دارد. پارک جنگلی شهید زارع نیز در جوار این پناهگاه حیات وحش واقع شده است.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

این پناهگاه که در حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و در شمال شرقی ساری با فضایی از جنگل‌های جلگه‌ای قرار گرفته، از سال ۱۳۴۶ به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی در آمده است، در این پناهگاه ضمن حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی که تعلیف آنها دستی صورت می‌گیرد همه ساله تعدادی از گوزن‌های تولید شده را به زیست گاه‌های اصلی، یعنی حواشی رودخانه دز و کارون منتقل می‌کنند.

منطقه حفاظت شده دو دانگه و چهاردانگه

این منطقه با مساحتی در حدود ۶ هکتار در اراضی جنگلی- مرتعی دهستان‌های دو دانگه و چهار دانگه قرار گرفته و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است، غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه‌ای از گونه‌های وحوش نیز در آن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان، به ویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری که فضای جذابی به آن بخشیده اند.

پارک جنگلی چالوس

پارک جنگلی چالوس (فین) در کیلومتر هفت جاده چالوس – تهران واقع شده است، رودخانه چالوس که از کنار آن می‌گذرد، ویژگی خاص و جالبی به آن می بخشد.

پارک جنگلی سی سنگان

این پارک نیز ماند پارک جنگلی نور به دلیل خصوصیات و جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌ها و امکانات ایجاد شده در آن، بسیار مورد توجه مسافران و اهالی بومی است وجود کمیاب و درحال انقراض شمشاد و نزدیکی آن به دریا، قابلیت سیاحتی جالب توجهی به آن بخشیده است، این پارک در جاده ساحلی مازندران و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد.

پارک جنگلی نمک آبرود

این پارک بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و مانند سایر پارک‌های جنگلی، درختان خودرو و انبوهی را در خود جای داده است ،گونه‌های مختلف گیاهان شمشاد، توسکا، ملچ و افرا از جمله این درختان هستند که عمر درختان شمشاد آن بیش از ۷۰۰ سال برآورد گردیده است، این پارک در جاده ساحلی مازندران و بین شهرهای چالوس و عباس آباد واقع شده است.

تعداد کل چشمه‌های شمارش شده استان به چند صد چشمه می‌رسد که عمدتاً در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، آمل، بابل، ساری و بهشهر واقع شده اند.

چشمه‌های آب گرم رامسر

این چشمه‌ها چندین رشته را تشکیل می‌دهند و به چشمه‌های گوگردی گازدار معروف هستند این چشمه‌ها در نقاطی مانند جواهر ده، کتالم، سادات محله و خود شهر رامسر قرار دارند.

چشمه آب گرم آب آهن یا آب فرنگی

این چشمه بالای روستای آب اسک لاریجان، میان بیدستان ازارو و قرار دارد، آب این چشمه دارای ترکیبات سولفات دوفروکربنات و دوفراسید کربینیک آزاد است، استحمام و نوشیدن آن برای افراد مبتلا به بیماری‌های کم خونی و جلدی توصیه شده است.

چشمه آب گرم آب اسک

این آب گرم در روستایی به همین نام از بخش لاریجان قرار گرفته، برای درمان امراض جلدی از قبیل اگزما و زخم‌های کهنه توصیه شده است، علاوه بر آب گرم فوق، آب معدنی‌های دیگری نیز در آب اسک وجود دارد که برای رفع امراض جلدی و گوارشی توصیه شده اند.

آب معدنی استراباکو

این آب گرم که بین راه لاریجان به روستای، نزدیک روستای بایجان در محلی به نام «قلابن» قرار دارد؛ از کوهی می‌جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می‌ریزد، آب این چشمه ماده‌ای به نام زبیق دارد که در درمان امراض جلدی، به ویژه بیماری‌های عفونی مؤثر و مفید است.

آب گرم رینه

این آب گرم در نزدیکی روستای رینه لاریجان قرار گرفته است، این آب برای درمان بیماری‌های جلدی، مفصلی و عفونی مؤثر است.

آب گرم لاریجان

آب و هوای معتدل و کوهستانی توأم با زیبایی‌های طبیعی و چشم انداز قله دماوند از جاذبه‌های بسیار مهم ناحیه آب گرم خیز لاریجان است که علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند، چشمه آب گرم لاریجان به صورت طبیعی در دامنه کوه دماوند می‌جوشد سالیان درازی است که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند و مسافران زیادی نیز برای معالجه بیماری‌های پوستی به این منطقه سفر می‌کنند.

همزمان با نوروز و تا هشتم فروردین ماه ۱۴ میلیون مسافر نوروزی در مازندران اقامت کردند و بیش از پنج میلیون نفر نیز از جاذبه‌های طبیعی استان بازدید کرده اند./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :