آخرین عناوین

پنجشنبه 18 اسفند 1401-14:49 کد خبر:116756

رئیس مجمع نمایندگان مازندران اعلام کرد:

۸۰ هزار هکتار از شالیزاری‌های ساری و میاندورود در خطر خشکسالی/خیانت سد فینسک نمایان شد

رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: خیانت ساخت سد فینسک سمنان با کاهش آب و خطر خشکی سد شهید رجایی ساری نمایان شد.


به گزارش خزرتیترخبر، علی بابایی کارنامی ما با بیان اینکه ساخت سد فینسک در سمنان خلاف است و تاثیر منفی بر شرایط ژئوپولیتیکی ساری خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و کاهش ذخیره آبی سد شهید رجایی ساری تا سطح قرمز و خطر خشکی این سد مهم کشور، غیرکارشناسی بودن مکان یابی ساخت سد برای سمنان را نمایان کرده است.

براساس این گزارش، وی با اشاره به اینکه ساخت سد فینسک سمنان در سال ۱۳۹۷ قانون شده است و ۸۰ میلیارد تومان آن زمان اعتبار گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه بر اساس برنامه سد فینسک از سرشاخه های سد شهید رجایی ذخیره سازی خواهد کرد، این اقدام علاوه بر سد شهید رجایی، حدود ۸۰ هزار هکتار از شالیزاری‌های ساری، میاندورود و جویبار را با خطر خشکی تهدید می‌کند.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساری به عنوان مرکز مازندران از آب شرب سالم و مطمئن برخوردار نیست، یادآورشد: بر اساس برنامه آب شرب ساری باید از سد شهیدرجایی تامین خواهد شد، و از آنجایی که سد فینسک در امنیت آب شرب و کشاورزی مازندران اخلال ایجاد خواهد کرد، اجازه نخواهیم داد امنیت استان به دلیل طرح‌های اشتباه در دیگر استانها به خطر بیافتد و برای خط انتقال آب شرب ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

بابایی اجرای کانال‌های پائین دست سد شهید رجایی ساری را متناسب با نیاز شالیزاری و زمین‌های زراعی مناطق ندانست و تصریح کرد: به دلیل اجرا نشدن کانال‌های انتقال آب، پرت آب کشاورزی بسیار زیاد است که باید فکر اساسی برای آن شود.

به گزارش خزرتیترخبر، وی از کلنگ‌زنی سد چهاردانگه به زودی خبر داد و خاطرنشان کرد: سد زارم رود نیز در دستور کار قرار دارد و با توجه به خطر تامین آب شرب و کشاورزی برای ساری و شهرستان‌های منطقه، از ظرفیت همه منابع آبی استفاده خواهیم کرد و بهترین کار ذخیره سازی منابع است./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :